Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing GPS i Speedcupen

• andersbq

Medlem
    3 december, 2007 vid 11:27

@Klang 432150 wrote:

Är det någon som vet hur de gjorde för att göra tävlingen spännande för publiken. Eller det kanske inte var någon publik med tanke på vädret etc?

Med den form som var på F2 Speedchallange (radar) så ger det ju inget större publikvänlighet heller. Om något år, när alla har GPSer som är kopplade via mobilen till en central server, så blir det nästan TV-mässigt. Tänk vad sponsorer vi kommer få då!

• jester

Medlem
    3 december, 2007 vid 12:45

Publik? Vilken publik? Utöver dom absolut närmast sörjande finns där ingen publik.

• andersbq

Medlem
    3 december, 2007 vid 13:51

Jag tror Klang tänker på de som kom till Klagshamn Speed Conguest.
    Där var faktiskt säkert uppåt 10 som verkade kommit för att bara titta. Men visst jag håller med, och jag har varit på ISA i Tarifa, 10 personer som publik, men de KAN likväl ha varit funktionärer…

Formatet måste attrahera de tävlande till 100%. Allt annat är sekundärt.

• klang

Medlem
    5 december, 2007 vid 07:39

@andersbq 432178 wrote:

10 personer som publik, men de KAN likväl ha varit funktionärer…

Men är inte detta reparerbart? Ingen publik inga sponsorer…

• jester

Medlem
    5 december, 2007 vid 07:49

Vem skulle titta? Andra vindsurfare? Nä, dom är hellre ute på vattnet när det blåser… Familj? Ja, men dom blir inte många. Tror faktiskt inte att intresset är så stort, och en bra dag för speed brukar allt som oftast vara en dålig dag för publik (mycket vind, oftast regn osv)

• andersbq

Medlem
    5 december, 2007 vid 10:17

@Klang 432522 wrote:

Men är inte detta reparerbart? Ingen publik inga sponsorer…

Sponsorerna måste se värdet i de som tävlar, (inte den obefintliga publiken).
    Får man sådan snurr som USM så är det hundratals tävlande och då blir det pengar att tjäna. Speednördar lägger MYCKET pengar på snabba grejor.

• klang

Medlem
    5 december, 2007 vid 10:32

@Jester 432525 wrote:

Vem skulle titta? Andra vindsurfare? Nä, dom är hellre ute på vattnet när det blåser… Familj? Ja, men dom blir inte många. Tror faktiskt inte att intresset är så stort, och en bra dag för speed brukar allt som oftast vara en dålig dag för publik (mycket vind, oftast regn osv)

Jo, det är sant, när det blåser är det få vindsurfare som har tid att titta. Idag är det helt jäkla dött… är det fint väder kan Habo får allmänt folk att stanna till.

Någon annan är väl knappt intresserad idag, frågade hustrun härom dagen som också surfar flitigt, och hon tycker våra speed tävlingar är rätt tråkiga att kolla på. Men senast i klagshamn var roligare (men hon vågade säkert inte säga något annat ;-).

Jag vill att vi försöker fixa detta, kanske genom mer –

* Speaker stuff,
    * Action kring resultaten,
    * Kunna skrika/heja på sina maskottar (så att de hör det, och inte 100MW megafon)
    * Skapa hype kring sporten, berätta hur jäkla farligt det är (+ lite extra)
    * Svenskt Speed landslag (3st som får 1-2 tävlingar betalda resa+avgift, Karpathos/Walvis ), dessa måste i motprestation gör PR i tidskrifter, Clinics etc.
    * Promota duktiga surfare (landslag) och skapa “hjältar”/förebilder

m.m

Sånt här biter på oss flockdjur…

• jester

Medlem
    5 december, 2007 vid 10:46

Mao en pisstråkig tävling för dom inblandade… Märks det att jag vill ha friåkning (inom vissa gränser), eller? 🙂

• klang

Medlem
    5 december, 2007 vid 12:08

@Jester 432557 wrote:

Mao en pisstråkig tävling för dom inblandade… Märks det att jag vill ha friåkning (inom vissa gränser), eller? 🙂

Japp, men det behövs också!

Jag vill att, trots om vi tummar lite på åkningen, att vi ändå har ett kul koncept för åkarna. Fiska efter ideer var gränslandet går någonstans…

• klang

Medlem
    5 december, 2007 vid 12:15

@andersbq 432552 wrote:

Sponsorerna måste se värdet i de som tävlar, (inte den obefintliga publiken).
    Får man sådan snurr som USM så är det hundratals tävlande och då blir det pengar att tjäna. Speednördar lägger MYCKET pengar på snabba grejor.

Vi har oftast representater från varje wsurf butik vid våra större tävlingar. Dessa stoppar in en del pengar och priser för att de skall gå runt. Jag hade hoppats på ett mer långt gående avtal som även genererar pengar till förbundet, kanske några av våra stora företagsjättar som vill profilera sig som producenter av sportiga och äventyrliga produkter.

Om man kunde dra in 100-200kkr från sponsorer skulle vi kunna hålla igång ett landslag och skicka förmågor på både tävlingar och clinics. Men för att dra in dessa pengar måste vi skapa ett PR värde.

Jaja, ja ska sluta tjata, blir ju trött på mig själv till och med. Jag tror ni fattar var jag vill komma.

• kinetic

Medlem
    5 december, 2007 vid 12:16

Vore “coolt” om varje seglare fick en liten super-mini kamera monterad på lämpligt ställe (segel tex), dessa kameror skulle sedan via “radio-länk” var förbundna till nån mottagarenhet på stranden där “regissören” kunde välja vems kamera bilden skall tas från smat visas på en “storbilds-tv”…Tänk er en “battle” mellan 2 riktiga snabba segalare där man växlar mellan kamerorna…Lite svårt att/dyrt att genomföra kanske men tekniken finns säkerligen…För övrigt lider väl alla “seglingsporter” av samma problem, dvs det ser inte så kul ut för ev åskådare…

• imported_macts

Medlem
    5 december, 2007 vid 12:19

@Klang 432580 wrote:

Vi har oftast representater från varje wsurf butik vid våra större tävlingar. Dessa stoppar in en del pengar och priser för att de skall gå runt. Jag hade hoppats på ett mer långt gående avtal som även genererar pengar till förbundet, kanske några av våra stora företagsjättar som vill profilera sig som producenter av sportiga och äventyrliga produkter.

Om man kunde dra in 100-200kkr från sponsorer skulle vi kunna hålla igång ett landslag och skicka förmågor på både tävlingar och clinics. Men för att dra in dessa pengar måste vi skapa ett PR värde.

Jaja, ja ska sluta tjata, blir ju trött på mig själv till och med. Jag tror ni fattar var jag vill komma.

tycker inte att du ska sluta tjata. Jag tror att det är denna debatt som behövs! tycker att du har bra idéer!

• jester

Medlem
    5 december, 2007 vid 12:27

Förstår vad du menar, men det blir ju tokigt när folk som friseglar får på bättre tider än folket i banan, enbart för att banan har fel vinkel, eller ligger på fel ställe rent vindmässigt bara för att det skall bli ett publikvärde.
    Tycker personligen att USM-konceptet är lysande, helt enkelt.

Edit: Håller med MacTS! Fortsätt spinna på, bara för att jag tycker på ett sätt behöver ju inte det betyda att jag har rätt.. 😀

• tobhed

Medlem
    5 december, 2007 vid 12:30

Ja, denna debatt är intressant och bra. Alla tävlingar kan inte bara finns till för att tillfredställa de som tävlar – det är ett alldeles för smalt tankesätt.
    I slutändan handlar det mesta om pengar och business och så är det självfallet här också. Vi borde verkligen sitta ner och hitta en koncept som kunde funka för båda parter – och jag tror att vi måste ha en plan som sträcker sig några år framåt, då kan vi också knyta sponsorer till oss på ett annat sätt.

• surferboy

Medlem
    5 december, 2007 vid 14:20

Jag håller fullständigt med! Jag har också tidigare tidigare uttryckt var jag står i frågan men välkomnar alla diskussioner med konstruktiva idéer.
    /Gustav

@tobhed 432590 wrote:

Ja, denna debatt är intressant och bra. Alla tävlingar kan inte bara finns till för att tillfredställa de som tävlar – det är ett alldeles för smalt tankesätt.
    I slutändan handlar det mesta om pengar och business och så är det självfallet här också. Vi borde verkligen sitta ner och hitta en koncept som kunde funka för båda parter – och jag tror att vi måste ha en plan som sträcker sig några år framåt, då kan vi också knyta sponsorer till oss på ett annat sätt.

Sida 3 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing GPS i Speedcupen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.