Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › GPS-inköp – frågor och tips
-
GPS-inköp – frågor och tips
Publicerad av schmitz på 3 december, 2007 vid 21:05Hej!
Jag är helt ny på det här med GPS-surf, men är väldigt sugen på att köpa en och testa lite. Efter att ha läst speedmanualen och jämfört priser på svenska sidor och på ebay har jag kommit fram till att Garmin foretrex 201 för $65 måste vara det bästa köpet. Går det att få ta på något billigare?
Läste också lite om hur vattentålig den är. Det står ju att den klarar 30 min på 1 meters djup. Räcker det för att kunna ha den på sig under en hel surfdag? Känns lite omständigt att köpa ett skydd till den.
PC-kabel måste man väl köpa separat?
Hur lång tid kan GPSen lagra innan minnet blir fullt?
appel svarade 17 år, 1 månad sedan 10 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
@Schmitz 432272 wrote:
Hej!
Jag är helt ny på det här med GPS-surf, men är väldigt sugen på att köpa en och testa lite. Efter att ha läst speedmanualen och jämfört priser på svenska sidor och på ebay har jag kommit fram till att Garmin foretrex 201 för $65 måste vara det bästa köpet. Går det att få ta på något billigare?
Läste också lite om hur vattentålig den är. Det står ju att den klarar 30 min på 1 meters djup. Räcker det för att kunna ha den på sig under en hel surfdag? Känns lite omständigt att köpa ett skydd till den.
PC-kabel måste man väl köpa separat?
Hur lång tid kan GPSen lagra innan minnet blir fullt?
Jag är oxå “ny” i GPS-gemet men tänker satsa på den dyrare Amaryllo(wallen.se) för det är tydligen den enda som klarar den nya “standarden” på GPS-speedsurfing b la. Men du lär få bättre expert-tips här på Surfzone” När det gäller vattentåligheten så är det nog tid och djup i lugna förhållanden…..Den klarar nog inte en rejäl vurpa med dom krafter en sån kan innebära!!
Välkommen i Speedgänget iaf!! -
Eftersom det är en ny modell som kommer bli standard (Amaryllo) så lär det finnas hur många Foretrex att köpa begagnat inklusive den vattentäta lilla ficka man bör ha till den.
Vet inte vad begprser kan komma at hamna på, men inte lär det bli mycket över 500 för hela paketet.
Men å andra sidan, skall du satsa så verkar Amaryllon bättre, men vill du komam undan billigare så är Foretrex ju fortfarande fullt fungerande.
-
Vore kul om det till sommaren släpps ny firmware som gör att fortrex kan beräkna hastighet från doppler då alla såld sina. Nu vet jag inte vad jag pratar om men visst är det mjukvaran som skiljer hur hastigheten beräknas.
-
SafeSurfer: Tror inte det (men jag vet ju inte naturligtvis), och varför tror jag nu så? Foretrex har begränsad mängd minne, och det krävs helt enkelt mer minne för att lagra satellitdata från 12 (max) olika satelliter. Foretrex tar istället datan från dessa, och beräknar en position och tid, en sk track-point, och lagrar den. Mao betydligt mindre mängd data, och redan denna är begränsad pga att dom använder för få decimaler, vilket (om jag fattat allt rätt) ger upphov till den så berömda grid-effekten…
Men lite kul hade det varit… 😀
Schmidtz: Vågar du riskera problem med ev. garanti-frågor så finns där billigare leverantörer av Amaryllon. Och ett sk Aqua-pac är ett måste, oavsett vilken enhet du köper. Dom håller inte tätt om (när? ;)) du kraschar, helt enkelt…
-
Tack för alla svar!
Har inte hittat Amaryllon till salu någonstans, var kan man hitta den?
Det känns som jag ändå har en ganska lång väg kvar till att kunna slåss om toppresultat på GPSSS, så jag kanske nöjer mig med en Foretrex som leksak ett tag trots allt.
-
Knatte
Gäst4 december, 2007 vid 06:04@Schmitz 432292 wrote:
Tack för alla svar!
Har inte hittat Amaryllon till salu någonstans, var kan man hitta den?
Det känns som jag ändå har en ganska lång väg kvar till att kunna slåss om toppresultat på GPSSS, så jag kanske nöjer mig med en Foretrex som leksak ett tag trots allt.
Det är väl bara att googla på nätet så lär du hitta en del prisvärt utomlands…
Annars finns ju http://www.Wallensport.se som svenska alternativetSe utklipp nedan
GPS Rek pris
8717-662330049 Amaryllo Trip Tracker GPS 1 899 kr
8717-662330094 Amaryllo Trip Tracker BT GPS Bluetooth 2 099 kr
TILLBEHÖR
8717-662330087 Amaryllo armfodral 299 kr
8717-662330063 Amaryllo cykelhållare 299 kr
8717-662330070 Amaryllo billaddare 179 kr
8717-662330056 Amaryllo 220V laddare 179 kr
Aqua208 Aquapac 208 Pro Sports (ej Amaryllo) 395 kr -
@Knatte 432300 wrote:
Annars finns ju http://www.Wallensport.se som svenska alternativetSe utklipp nedan
GPS Rek pris
TILLBEHÖR
Aqua208 Aquapac 208 Pro Sports (ej Amaryllo) 395 krRättar Knattes priser lite hehe….
en länk till Wallen.se
http://www.north-sails.com/template/main.asp?iParentMenuID=599&iMenuID=599 -
Jag har inte riktigt hängt med i diskutionen men hur lätt är det posta sina resultat på GPSSS med Amaryllon ? Jag tycker jag ofta möter andra som kör med GPS (foretrex) men inte postar sina resultat på GPSSS pga mycke strul innan enheten/program är inställda rätt och det är ju synd. Även om man tävlar mot sig själv så blir det ju en bra dagbok hur man utvecklas mm om man kan posta resultaten på ett enkelt sätt. Jag tänkte byta men det blir till våren när säsongen börjar igen.
//Björn
-
Knatte
Gäst4 december, 2007 vid 08:15:laugh: @Hänkö 432302 wrote:
Rättar Knattes priser lite hehe….
en länk till Wallen.se
http://www.north-sails.com/template/main.asp?iParentMenuID=599&iMenuID=599Mitt inlägg var saxat direkt från Wallens hemsida och deras officiella prislista 2008. Verkar som de har olika priser på prylarna på olika ställen i så fall??
Men självklart så är ju din prislista billigare och borde ju gälla :laugh: -
Bjornen: Det är busenkelt oavsett GPS, faktiskt. Normalt är det bara ett menyval i programmet, och vips så är det bara att använda datan och lägga upp en session på GP3S. Problemet med Garmin har ju varit att det varit lite bökigt att ladda ner datan till din dator.
Eftersom du rekommenderas använda ett SD-kort i din amaryllo så är det bara att sätta in detta kort i din dator efter surf, och öppna den fil som genererats i GPSen. Man slipper långsamma överföringar via seriekablar, och COM-portar som försvinner osv. Observera dock att gamla GPSAR inte klarar av att öppna dessa filer, utan kräver den nya generationens program: GPSResults, RealSpeed eller GPSAR Pro. Själv använder jag detta: http://www.gpsresults.com/index.htmlProgrammen kostar ett par hundralappar, men de tär dom värda.
-
@Jester 432290 wrote:
SafeSurfer: Tror inte det (men jag vet ju inte naturligtvis), och varför tror jag nu så? Foretrex har begränsad mängd minne, och det krävs helt enkelt mer minne för att lagra satellitdata från 12 (max) olika satelliter. Foretrex tar istället datan från dessa, och beräknar en position och tid, en sk track-point, och lagrar den. Mao betydligt mindre mängd data, och redan denna är begränsad pga att dom använder för få decimaler, vilket (om jag fattat allt rätt) ger upphov till den så berömda grid-effekten…
(Mina tankar)
Problemet med dagens t.ext Foretrex/Geko är ju noggranheten, om GPS positionerna varit 100% korrekta skulle det inte behövas någon doppler data, och allt skulle vara frid och fröjd. Jag tror att garmin skulle kunna använda sig av doppler infon “on-the-run” för att korrigera sina GPS positioner, och det skulle kunna bli riktigt bra, och inte för den delen behövas mer minne.Ett problem med doppler är att det krävs en del “krut under huven”, i mobilen använder man också doppler data för att korrigera frekvensfel. Ett problem garmin kanske har är att deras produkter är så pass optimerade att det inte finns utrymme för någon tillräggsberäkning… men vi kan ju hoppas på att om vi skickar lite önskemål att det kommer en patch 😛
/Robert
-
Jao, men du kan fortfarande inte använda datan som “bevis” hur snabbt du åkt då. Det skall man tydligen kunna om man sparar all data enligt den pdf-fil jag länkade till häromdan.
Största problemet med Foretrex/Gecko är inte att den är inexakt, egentligen, utan att den är så jobbig att använda jämfört med Amaryllo tillsammans med GPSResults. (Min tanke)
-
@Knatte 432300 wrote:
GPS Rek pris
TILLBEHÖR
Aqua208 Aquapac 208 Pro Sports (ej Amaryllo) 395 krFick “mina” priser bekräftade idag på Wallen när “tomten” beställde Amaryllo åt mig.
1699 kr inkl. frakt.
395 kr för Aqua-pack (vilket jag tyckte var svindyrt so it better be good)Så jag får se på julafton om det blir nån premiär (får väl mäta i bilen)
-
Knatte
Gäst4 december, 2007 vid 16:28@Hänkö 432407 wrote:
Fick “mina” priser bekräftade idag på Wallen när “tomten” beställde Amaryllo åt mig.
1699 kr inkl. frakt.
395 kr för Aqua-pack (vilket jag tyckte var svindyrt so it better be good)Så jag får se på julafton om det blir nån premiär (får väl mäta i bilen)
Gott att du har beställt och att tomtepriserna gäller
Logga in för att svara.