Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › GPS-krav 2008
-
GPS-krav 2008
Publicerad av jester på 26 mars, 2008 vid 10:41RTK-gruppen i Sverige (jag, tbsurf, getwet, C-G och Klang) har beslutat att för att slå sig in på topp 10 listan på GP3S bland svenskar accepteras bara sessioner med rekommenderad doppler-GPS (i dagsläget Amaryllo/GT11).
Beslutet gäller från nu, befintliga sessioner tas inte bort.Mao: har du ambitioner/kunskapen/utrustningen för att köra en average på över 35 knop så måste man skaffa en Amaryllo.
jester svarade 16 år, 3 månader sedan 17 Medlemmar · 34 Svar -
34 Svar
-
Oregistrerad
Gäst26 mars, 2008 vid 13:21Gäller detta internationellt eller varför har ni beslutat detta?
-
Troligen mest för att det inte ska bli onödiga diskussioner om vad det är som gäller. GT11 rekommenderas internationellt också tycker jag mig ha läst i en del andra trådar här.
-
Det gäller även internationellt: (saxat från Basic Rules)
Quote:4. Doppler
Everyone posting with a Doppler device has to post speeds in Doppler. So far the only recommended Doppler device is the Navi GT-11. The use of a Doppler device is not obligatory but strongly recommended.
Especially all top riders are expected to start posting Doppler speeds as soon as possible. -
@Jester 454028 wrote:
RTK-gruppen i Sverige (jag, tbsurf, getwet, C-G och Klang) har beslutat att för att slå sig in på topp 10 listan på GP3S bland svenskar accepteras bara sessioner med rekommenderad doppler-GPS (i dagsläget Amaryllo/GT11).
Beslutet gäller från nu, befintliga sessioner tas inte bort.Mao: har du ambitioner/kunskapen/utrustningen för att köra en average på över 35 knop så måste man skaffa en Amaryllo.
Tycker att det känns som en bra ”övergångsregel” det här..
Bra också att alla nu vet vad som gäller. -
Jag tänker i alla fall fråga så här: Om jag med min Foretrex sätter 35knop kommer jag då inte få posta den på gps-speedsurfing då eller? kommer ni inte godkänna mig eller? Bryr mig inte om top 10 och kommer inte komma in där men ändå. Oavsett GPS så vill man ju förbättra sig och även kunna posta sessions på gps-speedsurfing.
Klargör gärna det. För vad jag förstått så är väl inte sidan anpassad för olika GPS ännu. Sker top 10 automatiskt efter postade sessions så blir det ju problem. Men kan man lägga in filter att bara Amaryllo får hamna där så är det väl lungt att posta sessions med vilken GPS som helst.
-
När en ny gps lanseras så måste prestandan och i synnerhet exaktheten på mätvärdena vara kända. Tekniken bakom produkten samt långtgående tester med mer exakta mätinstrument( görs antagligen av gps-speedsurfing??) borde ge de svaren.
När sedan en bra gps är funnen (kanske amaryllo) så ska väl denna inte direkt bytas ut och resultat med denna totalt förkastas om en amaryllo 2 lanseras med 0,0000000000000001 %mer exakta värden..
Tycker mer exakta gps:er är bra men prylhysterin får inte gå för långt. Ett byte av mätinstrument för speed ska vara grundat på teori samt faktiska mätningar och inte rena gissningar….
Om den nya amaryllon kan ge felvärden på mer än säg 5% så är det väl bättre att använda polisens laserpistol istället vid speedtävlingar..
-
GPS:er och deras exakthet diskuterar vi i en annan tråd, inte här.
-
@P Malmkvist 454087 wrote:
När en ny gps lanseras så måste prestandan och i synnerhet exaktheten på mätvärdena vara kända. Tekniken bakom produkten samt långtgående tester med mer exakta mätinstrument( görs antagligen av gps-speedsurfing??) borde ge de svaren.
När sedan en bra gps är funnen (kanske amaryllo) så ska väl denna inte direkt bytas ut och resultat med denna totalt förkastas om en amaryllo 2 lanseras med 0,0000000000000001 %mer exakta värden..
Tycker mer exakta gps:er är bra men prylhysterin får inte gå för långt. Ett byte av mätinstrument för speed ska vara grundat på teori samt faktiska mätningar och inte rena gissningar….
Om den nya amaryllon kan ge felvärden på mer än säg 5% så är det väl bättre att använda polisens laserpistol istället vid speedtävlingar..
Är du inte lite grinig nu… så farligt är det väl inte. Om man på elitnivå sagt att man ska avskaffa dopade tider så kan väl vi på hobbynivå respektera detta.
Laserpistol suger rätt duktigt, även om det är lite kul att någon sitter och skjuter på en…
-
@joth 454071 wrote:
Jag tänker i alla fall fråga så här: Om jag med min Foretrex sätter 35knop kommer jag då inte få posta den på gps-speedsurfing då eller? kommer ni inte godkänna mig eller? Bryr mig inte om top 10 och kommer inte komma in där men ändå. Oavsett GPS så vill man ju förbättra sig och även kunna posta sessions på gps-speedsurfing.
Klargör gärna det. För vad jag förstått så är väl inte sidan anpassad för olika GPS ännu. Sker top 10 automatiskt efter postade sessions så blir det ju problem. Men kan man lägga in filter att bara Amaryllo får hamna där så är det väl lungt att posta sessions med vilken GPS som helst.
Funderar oxå i dom banorna. Kan man fortfarande posta under 35 knops till GPSS?
-
@Alexxx 454118 wrote:
Funderar oxå i dom banorna. Kan man fortfarande posta under 35 knops till GPSS?
Men ho ho.. är det inte precis så som Jester skriver..
Svenska rankingen top10 (krävs just nu avg ca 35knop..) så är det doppler gps (just nu amaryllo gt-11) som gäller..
-
@joth 454071 wrote:
Jag tänker i alla fall fråga så här: Om jag med min Foretrex sätter 35knop kommer jag då inte få posta den på gps-speedsurfing då eller?
Ett litet förtydligande som du säkert redan vet:
35 knop avarage är medelvärdet av 5 st 10 sekundersrepor.
Man måste segla minst ca 37 knop 2 sekunders för att överhuvudtaget komma upp i en avarage på 35 knop. -
Knatte
Gäst26 mars, 2008 vid 19:28@tbsurf 454122 wrote:
Men ho ho.. är det inte precis så som Jester skriver..
Svenska rankingen top10 (krävs just nu avg ca 35knop..) så är det doppler gps (just nu amaryllo gt-11) som gäller..
Visst skriver Jester detta indirekt, men i och med frågorna haglar så var väl inte detta kristallklart lixom’. Man kanske skulle skriva:
Att alla är välkomna att att posta sina sessioner på GPS3 med godkänd GPS, men för att komma in (räknas) på topp 10 i Sverige som måste man ha en AmarylloGT11 -
Då gör vi det…….
alla är välkomna att att posta sina sessioner på GPS3 med godkänd GPS, men för att komma in (räknas) på topp 10 i Sverige som måste man ha en AmarylloGT11
-
Kommer gt-31 att bli godkänd? gt-11 är på väg bort! dvs slut på många ställen
Diskussionen ‘GPS-krav 2008’ är stängd för nya svar.