Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › GPSapparater
-
GPSapparater
Publicerad av windride på 24 maj, 2004 vid 21:17Många här verkar använda GPSapparater. Är man helt beroende pulsmätare och cykeldator då man kör hoj så borde det ju inte vara så svårt att bli beroende av en GPS då man surfar
Var hittar man lämpliga GPSapparater, vad kostar de och vad ska man tänka på då man väljer bland dem (funktioner osv.) ?
Lite tips på lämpliga apparater vore trevligt.Knatte svarade 20 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Knatte
Gäst25 maj, 2004 vid 05:03Du kan ju börja här : http://se.pricerunner.com/computing/computers/gps-receivers/browse
http://www.smartson.se/ titta under fritid på GPS.
Själv köpte jag en begagnad Garmin 12 för några år sedan.
Det finns ju annars Garmin Etrex och Gecko i olika prisklasser. -
Kolla in eBay. Där hittar du GPSer till bra priser, tex Garmins eTrex-varianter. Vill du sedan ha svenska/europeiska kartor så kan du flasha om firmwaren i GPSen.
-
Hur är det med batteritiden egentligen?
Hur länge håller dom innan man behöver byta batterier?Jag såg på pricerunner att någon klagade lite över garmin gekos batteritid.
-
Kan bara prata för egen del. Jag har en Garmin eTrex Legend och tycker att batteritiden är OK. Inte enastående, men OK. Har inte kollat så noga, men batterierna håller runt 15 timmar eller mer skulle jag tro..
-
Har en Garmin adventure, jag tror nog att dom räcker 25-30timmar med bra mottagning. Kör själv med laddbara batterier 1800mha, och har inte upplevt batterierna som ett hinder.
-
Knatte
Gäst25 maj, 2004 vid 15:50Fasttejpad längst fram på ovansidan av bommen i en vattentät påse.
Så nära låsbeslaget som möjligt. Jag har en vattentät påse som extra säkerhet, även om min GPS är så kallad ”vattentät”
I verkligheten är den inte 100% tät utan tar in vatten i batterifacket, så man måste torka ut detta efter varje användning annars. -
kan man kolla maxspeeden i efterhand,el måste man se direkt.
-
min sitter med snöret som följer med runt min hals. Maxfarten kan man se i efterhand om man vill, allt loggas i GPSen.
-
Har du också din i en plastpåse för att göra den ”extra” vattentät?
-
klubbens gpser kör vi bara i en magväska som ej är vattentät som man sätter runt midjan.
funkar kalas även om det kan komma in lite i batteriluckan så kommer det inte in i systemet. Tycker batterierna tar slut ganska snabbt men kör ett par uppsättningar laddningsbara så borde det funka hyffsat.
-
kan ju tillägga att som medlem i gwc har man tillgång till gpser till utlåning.
-
Knatte
Gäst26 maj, 2004 vid 04:38Du kan se maxhastigheten i efterhand.
Men ifall du har falkögon, så kan du även se den momentala hastigheten under surfet också
Logga in för att svara.