Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Gpsar 3.3
-
Gpsar 3.3
Publicerad av getwet på 25 juni, 2006 vid 05:40Och nu ligger den ute, version 3.3 bara att hämta hem.
jps svarade 18 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
från och med nu använder vi gpsar 3.3
ta bort alla gamla versioner från din burk och kör endast gpsar 3.3
-
Det står en liten info på nedladdningssidan. Såg inget om någon 2s. Vad var / är det?
(Jag har också sett en skum bugg på 1h. Står typ 0.1 knop när man gör compute stats lokalt, men blir rätt, t.ex. 13 knop när man laddar upp. Denna verkar dock vara kvar.)
Edit: Kan ju lika väl klippa in det eftersom jag har sidan uppe:
What’s new from 3.2bis?
[Bug fixed] UTM values are no longer rounded to integer values. The speed statistics are now more accurate, as well as track displays when zooming in.
Statistics (speed results) now come with 2 decimal digits. -
Det har stått lite om det på deras forum, 2 sec. tiderna har skilt sig lite från värden givna med andra mjukvaror, och berodde på en avrundning av positionen om jag fattat rätt. Det gjorde också att tracksen såg kantiga ut vid hög förstoring så det låter som att det problemet är fixad nu. Då är det helt klart viktigt att alla uppdatera programmet!
Normalt är jag ofta lite motsträvig, man bör ju inte laga något som redan fungerar… (hellre tio kända buggar i mjukvaran än tre okända osv. )
-
Har börjat få följande mystiska meddelande om UTM sedan jag uppgraderade. Har provat att dribbla runt med GPS inställningar och GPS AR inställningar för att bli av med det men det är envist kvar.
Någon som har några idéer? (Har mailat Yann men inte fått svar ännu)
Dessutom verkar det som om mina tidigare sparade gpxfiler ger något bättre/snabbare värden i 3.3 än vad de gjorde i förra versionen. Har ni andra märkt samma sak eller kan det bero på felet ovan tro?
-
Hittade lösningen i GPS-speeds forum:
Remove your default.maps file (if any) or go to “clear maps” after launching gpsar
Problemet borta 🙂
-
JPS wrote:Dessutom verkar det som om mina tidigare sparade gpxfiler ger något bättre/snabbare värden i 3.3 än vad de gjorde i förra versionen. Har ni andra märkt samma sak eller kan det bero på felet ovan tro?
Jag har inte gjort någon direkt jämförelse men i princip så borde den äldre versionen kunna ge högre värden eftersom den avrundade i positionen. Det blir ju då en sämre nogrannhet i positionen och alltså får man större spridning i värdena och man borde kunna få ett högre maxvärde på 2 sec.
Är ju helt sjukt egentligen att överhuvudtaget kolla på 2 sec. värden. Vid 20knop så hinner man ca 20m på 2 sec, om man då har en osäkerhet på ca en meter (?) i varje mätpunkt så kan man alltså få allt mellan 18 och 22 knop från GPSAR….
Då är det ju mer rättvist att kolla på tex 100 meterstider eller ännu hellre 500m som även används för de officiella rekorden.
Senast i fiskebäck på speedtävlingen så var det väldigt jämt, skillde bara ett par tiondels knop bland de 5 första. Min GPS visade då 27.6 på displayen och GPSAR 3.3 ger senare ett 2 sec värde på 28.5…
Reglerna för t-shirt färgerna borde nog ses över…
Eller ännu värre man kanske klarade gränsen för sin t-shirt i GPSAR 3.0 men inte i 3.3, är det någon som vågat kolla??? -
Efter att jag fick bort UTM-felet så verkar det snarast som om tiderna är sämre i 3.3 än de var tidigare.
I denna tråden http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=forum&smnu=1&val=2004 diskuteras vad som är ändrat i 3.3. Vid en hastig läsning får jag det till att det alltid funnits ett fel i GPS AR som nu är fixat. Dvs det är inte bara högre nogrannhet utan också mer rätt än tidigare.
Jag gjorde några stickprov på gamla gpx-filer och det ser ut som om en del resultat blir bättre andra sämre. Ligger man strax över 30knop i gamla GPS AR bör man kanske inte kolla samma fil i 3.3 😉 Däremot kan det vara värt att kolla om man förut låg på 29.9…
-
The_Novice wrote:Senast i fiskebäck på speedtävlingen så var det väldigt jämt, skillde bara ett par tiondels knop bland de 5 första. Min GPS visade då 27.6 på displayen och GPSAR 3.3 ger senare ett 2 sec värde på 28.5…
Det skiljer mycket och alla är medvetna om att speedtävlingen har en slumpfaktor här. Jag hade 28.1 på display i första tävlingen och 30.4 på 2s. Även på andra mått hade jag “otur” när jag jämförde mina värden med andras i samma tävling. Över en serie tror jag dock att det duger gott.
The_Novice wrote:Reglerna för t-shirt färgerna borde nog ses över…
Eller ännu värre man kanske klarade gränsen för sin t-shirt i GPSAR 3.0 men inte i 3.3, är det någon som vågat kolla???Jag vågade. Vara bara tvungen att se om jag förtjänade en T-shirt. Det var ingen skillnad.
Tror det blir svårt att ändra T-shirtsregler. Alla vill ju ha snabbaste måttet / tröjan. Om någon ligger precis under och annan precis över, men den förre var snabbare så är nog livet sådant. Bara att ut och åka igen.
Lite slump tycker jag känns helt lugnt. GPS kan ju allmänt aldrig bli någon riktigt seriös tävlingsform om man bara skickar in sina resultat. De är ju triviala att manipulera hursomhelst.
-
En del har hittat felaktiga länkar för att dra hem gpsar 3.3
Klicka på den här så får du hem gpsar 3.3
http://www.gpsactionreplay.com/distributionGPSAR33.zipoch det är återigen endast denna version som gäller
(tills det kommer en ny då alltså) så släng alla gamla versioner i papperskorgen -
Har hittat en ny skum skillnad mellan GPSAR 3.3 och min Foretrex 101 (= verkligheten???).
Distansen i GPSAR blir alltid ca 3% längre än vad Foretrexen säger. Detta innebär också att hastigheten på Max 2sek blir ca 3% lägre än Max display i Foretrexen. (När jag kollat runt lite verkar det för andra oftast vara så att Max display i Foretrexen visar mindre än Max 2 sek i GPSAR.)
Någon som vet vad detta kan bero på?
Logga in för att svara.