Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing GPSar med mac-dator

• GPSar med mac-dator

Publicerad av larsd på 18 maj, 2007 vid 17:22

Finns det någon GPS-speedsurfing-kompatibel mjukvara för nedtankning och analys av GPS-spår som funkar med mac? GPSar:s hemsida har dessutom inte gått att nå på ett par dagar. Ska blåsa imorgon!

larsd svarade 17 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • larsd

Medlem
    19 maj, 2007 vid 13:37

Såg i förra numret av Boards att GPSar ska funka för Mac. Hemsidan fortfarande död dock.

• ola-h

Medlem
    19 maj, 2007 vid 15:26

GPSar funkar med min Mac (powerbookG4), men jag plockar ned data från gps:en med ett program som heter LoadMyTracks.app. Beroende på vilken GPSmottagare du har kan det behövas en USB-adapter också och jag har en som heter Keyspan.

• the_novice

Medlem
    20 maj, 2007 vid 16:53

Det här har varit uppe förut, MacGPSBabel (gratis) funkar också bra: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=38914

För att ladda direkt från GPSAR så behövs det lite pyssel (se tex här) men det verka inte felfritt och har inte funkat på min Mac. Jag kan välja GPS och adaptern men får inte över några data. 😮

Om du behöver en adapter till USB som funkar på Mac, dvs Keyspan, så “råkar” jag ha en oöppnad till salu.
    (kör med en likadan själv, men lyckades med konststycket att köpa två stycken…)

• ola-h

Medlem
    20 maj, 2007 vid 19:22

@The_Novice 384344 wrote:

För att ladda direkt från GPSAR så behövs det lite pyssel (se tex här) men det verka inte felfritt och har inte funkat på min Mac. Jag kan välja GPS och adaptern men får inte över några data. 😮

Precis så var det för mig med. Därför laddar jag ned via LoadMyTracks nu och det funkar felfritt.

• larsd

Medlem
    31 maj, 2007 vid 22:51

Efter mycket “meckande” verkar allt som det ska nu! Hittade lösningen på att ladda ned direkt till GPSAR på forumet på gps-speedsurfing.com via Andrew Daff. Funkar kanon på min Powerbook.

“Here is great news for all you Mac users.
    For years I have been trying to get GPSAR to download Foretrex tracks on my Macs but with no sucess. Until now, the suggetions I found about how to do it didn’t work.
    Just the other day I was discussing this with an Aussie guy who goes by the handle ‘Nebbian’ on the Seabreeze forums here. He sent me this message:

OK I just cracked it.

If you want to get the GPS menu to appear, and try to download some tracks via the “serial port”, you need to install a library that supports “javax.comm”.
    For PPC: http://prdownloads.sourceforge.net/jmri/JavaCommInstaller2.hqx?download
    For Intel: http://prdownloads.sourceforge.net/jmri/RXTX-for-Intel-Mac.pkg.zip?download

I downloaded the file from that link and immediatly the GPS download item came up in the GPSAR window on our IMac G4 OSX 10.4!

I hope this works for all you guys as well.”

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing GPSar med mac-dator

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.