Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport gran canaria

  • gran canaria

    Publicerad av vargen1212 på 16 augusti, 2002 vid 11:34

    Tja tänkte dra till GC. Vet någon ungefär vad det kostar att hyra utrustning och bil en vecka eller två?Boende priser?Om man tar en restresa med boende hamnar man troligtvis helt åt helvete då ur vindsurfsynpunkt?

    tabi svarade 21 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 augusti, 2002 vid 10:10

    Ring Jonas i Pozo. http://www.cutre.com

    Han fixar biffen. Tag en flygstol, bo i pozo för ca 1000 spänn, Jonas fixar bil för ca. 1000 spänn /vecka..

    Annars har han hämty service så ska du bara surfa i Pozo så kan han hämta er vid flygplatsen.

    Jag hade dock tagit bil eftersom jag gillar surfa i Vargas, Juan Grande och Ojos..

    //Arrows

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 september, 2002 vid 18:16

    jag var en vecka i GC nu i början av sept. Vi hade bra med vind men knappt några vågor (Pozo, Vargas), lite hoppvågor men absolut ingen vågridning. Iofs var det lite ridning i Vargas de första dagarna men sen blev det plattvatten, är det vanligt?
    Sen tyckte jag att tidvattnet levde sitt eget liv. var det jag som var bakfull eller skiftar nivåerna mycket från dag till dag?

    ´/henk

  • adde

    Medlem
    20 september, 2002 vid 05:54

    Tidvattnets amplitud beror på hur nära/långt ifrån fullmåne det är, samt årstiden, är man där en vecka borde det inte vara så stor skillnad. Inte omöjligt att tiden mellan två högvatten kan variera också, men den brukar iallafall vara ca 12½ timma. Tidvattenskalender .

    Under sommaren är det sällan svall, men den pålitliga vinden ger vågor. Dock tycker jag att man måste ned till 4.7 och nedåt för att det skall vara bra storlek. Känns som om det blir mindre vågor när det vrider mot lite nord också. Har man bra tryck i Vargas eller Pozo men inte är nöjd med vågorna kan man testa Ojos de Garsa som ligger precis norr om flyplatsen (kör förbi flygplatsen och ta av mot Base Camp, kör rakt fram och sväng vänster precis före militärbasen.) Där är det större vågor men lite mindre vind (typ en storlek).

    Om det kommer svall så anser jag att Ketchup (kör mot Juan Grande, sväng vänster vid macken efter gångbron. Tillbaka en bit och sedan ned mot havet. sväng in på grusvägen som leder till en stor, röd, fabriksbyggnad. sväng vänster ned mot havet…) är bäst.

    /adde

  • poppo

    Medlem
    23 september, 2002 vid 10:06

    Bra tips! Har själv spenderat totalt 5 sommarveckor på GC, men bara seglat Pozo och Vargas. Mycket vind och hyfsade hoppvågor, men ingen bra vågridning alls. Cross-on och pungdrag i 3,7:an har det blivit mycket däremot.. Kanske ska ge GC fler chanser och kolla runt mer. Annars var Fuerte riktigt bra i våras!

  • adde

    Medlem
    23 september, 2002 vid 14:39

    Jag känner precis som du. Att det blev pozo i somras (igen) var eg. ren lathet. Ett mail till jonas och boende och bil är fixat…

    Nästa år blir det antagligen fuerte eller kanske tom kap verde. Vill ha bättre vågridning. Offrar gärna en surfdag eller tre och det vore nästan skönt att slippa pungdrag i 4.0….

    /adde

  • tabi

    Medlem
    29 september, 2002 vid 20:05

    fett soft! jag ska dit om typ en månad..!! bo nere i maspalomas, e det schysst där..? behöver inga masthöga vågor men vind e alltid lika trevligt!! =)
    vet nån var närmsta schyssta vågsurfing spot e därifrån? helst nära eftersom jag inte har nån bil eller nåt, buss och taxi blir det för min del..! =(

  • adde

    Medlem
    30 september, 2002 vid 14:09

    Vinterhalvåret bjuder inte på lika konstant vind som sommaren, dock så dyker swellet upp vilket ger bättre förutsättningar för vågsegling/surfing. Maspalomas är inget surfställe direkt, dock hamnar man ju gärna där med chartern… närmsta uthyrningen är väl Onshore dvs dunkans föräldrars ställe, ligger i Bahia Feliz. Där finns det tydligen ett North/mistral center men då måste man bo på deras hotell. Dessa anordnar (iallafall sommartid) resor till Vargas, Ketchup, Aringa (Salinas) och Pozo. Sommartid (då jag har åkt) kan det blåsa pung i pozo men noll i maspalomas – låt dig inte luras av den luriga vinden smile.gif.

    typ
    /adde

  • tabi

    Medlem
    1 oktober, 2002 vid 06:29

    men bahia feliz ligger väl inte så långt från maspalpmas eller? så man ska glida runt på olika ställen för att se om det blåser?
    Onshore va väl inte så bra har jag hört/läst nånstans? kanske blivit bättre för det har va typ en gammal tiding tror jag! var finns det schysst plattvatten då? i pozo e väl galet feta swell? det är inte min grej än kan vi säga..! frown.gif eller fan, måste ju prova iaf…! laugh.gif

  • adde

    Medlem
    1 oktober, 2002 vid 06:47

    Har inte hyrt på Onshore så jag kan inte uttala mig. Exakt Baha Feliz ligger lite norr om maspalomas kanske inte gångavstånd men det måste gå bussar…

    Sommartid kan det vara helt dött i maspalomas men blåsa pung i Pozo. Gränsen för vinden ligger ofta vid Juan Grande (Ketchup), så även om det inte blåser där kan det trycka på bra i pozo…

    plattvatten är det i Juan Grande om inte det kommer swell – kommer swellet blir det fantastiskt! Annars är Arinaga lite norr om pozo helt platt, dock byigt som attans. Det är i Arinaga som man skall bygga en stor fet hamn och sabba surfet…

    De flesta brukar tycka att Vargas är lite snällare än pozo, men jag tycker det är hugget som stucket. Det ÄR inte så farligt med stora vågor om man är säker på vattenstarterna. Och efter att ha seglat pozo så kommer Apelviken att se sig tämligen harmlös även när det brassar på som mest…

    Tror att det finns lite vindstatistik på http://www.proofboard.com, man kan se vilka segelstorlekar grabbarna kört…. samt även en spotmap.
    kolla också på http://www.cutre.com

    /adde

  • tabi

    Medlem
    1 oktober, 2002 vid 07:54

    ok, schysst…!!!

    vattenstarten sitter väl sådär..! inte jättebra..! frown.gif
    Det är väl ett krav för att kunna köra pozo? får öva vattenstarten i typ bahia och juan grande så avslutar jag med POZO!!!! cool.gif

    man skulle haft en bil asså..!! lite lättare att åka runt då! frown.gif jag tar inte med egen bräda, jag hyr där nere, så då blir det ju skapligt mycket lättare om det skulle finnas ett hyrcenter där jag ska surfa…!

    Ska kolla länkarna nu..!

    Tobbe

  • adde

    Medlem
    1 oktober, 2002 vid 11:00

    Uthyrningarna (Onshore och Mistral) brukar åka med prylar och folk till olika ställen, främst till Arinaga men även Vargas. Leta efter dem på nätet.

    Cutre i Pozo har uthyrning men skall du inte köra där behöver du ju bil för att ta dig runt. Iofs är bil rätt så billigt att hyra…

    /adde

  • tabi

    Medlem
    1 oktober, 2002 vid 18:57

    jag har inget körkort än så det spelar ingen roll hur billigt det är..! smirk.gif

    så dom kommer med grejorna? fan va coolt! kostar det satan eller? jag har letat efter alla uthyrningar och grejor men bara hittat typ cutre..!! vet du nån mer adress?

    Tobbe cool.gif

  • adde

    Medlem
    2 oktober, 2002 vid 05:54

    hehe, jag söp visst ihop namnen lite: SideShore heter dunkans föräldrars uthyrning
    http://www.sideshore-es.com

    north/mistral når du säkert via http://www.club-mistral.com
    tex http://www.club-mistral.com/cm_english/cme_index.htm

    /adde

  • tabi

    Medlem
    2 oktober, 2002 vid 12:03

    ok, soft!!!

    ska kolla runt lite nu och se vad jag hittar för bra ställen!

    fan, sideshore ligger ju på andra sidan!! mad.gif

    det verkar iofs fett bra där tycker jag….!! schyssta vindar enligt bilderna! hur lång tid tar det att korsa ön då?

    T cool.gifbbe

  • kine

    Medlem
    16 oktober, 2002 vid 11:58

    taxi är typ det enda som är billigt på GC, men till Bahia går det nog bussar. Jag var en vecka på GC i början av sept och sideshore var inte öppet en enda gång när vi var där. han verkar inte ha ngra öppettider så jag skulle rekommendera dig att segla på Mistralcentret i Bahia. De hade iaf öppet och schyssta grejer (North, Mistral). i Bahia var det plattvatten hela tiden när vi var där, men jag vet inte om det händer saker nu på hösten. Pozo och Vargas har en stor nackdel som stavas “stora stenar med beachbreak”. När lågvattnet kom blev det dock sandstrand så då gick det bättre att gå i/upp.
    ett chartertips: passa dig för alla försäljare och strippklubbar i San Agustin…
    ha det så kul.
    /henke

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport gran canaria

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.