Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Gran Canaria

• Gran Canaria

Publicerad av tobhed på 19 februari, 2007 vid 19:45

Aloha,

Tänkte åka till Gran Canaria i Maj, brukar det generellt sätt blåsa bra där då och är det någon som har koll på om det finns några bra plattvatten ställe för speed? (vet ju t.ex att Björn Dunkerbeck har kört 43 knop där då det borde ju finnas…) Tänkte dessutom hyra adekvat utrustning hos Dunkerbeck och undrar därför om ni har koll på om det finns bra prylar för race/speed hos dem?

Tackar!

surfan svarade 18 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • donpedro

Medlem
    19 februari, 2007 vid 19:53

Blåser gör det så de står härliga till, vågseglarna brukar väl köra runt 3,7 och 4,2 speedarna har väl större förståss. Arinaga funkar nog fin fint som plattvattenställe finns säkert fler men de e det ända jag har koll på.

• pakke

Medlem
    21 februari, 2007 vid 12:44

@tobhed 365877 wrote:

Aloha,

Tänkte åka till Gran Canaria i Maj, brukar det generellt sätt blåsa bra där då och är det någon som har koll på om det finns några bra plattvatten ställe för speed? (vet ju t.ex att Björn Dunkerbeck har kört 43 knop där då det borde ju finnas…) Tänkte dessutom hyra adekvat utrustning hos Dunkerbeck och undrar därför om ni har koll på om det finns bra prylar för race/speed hos dem?

Tackar!

Annars kan karpathos vara riktigt jävla blåsigto platt i maj billigt med apollo..
    MVH pakke

• swe170

Medlem
    22 februari, 2007 vid 09:24

Skall till Gran Canaria 3 veckor i juli-augusti. Efter en skada förra sommaren i Pozo så har jag lagt vågsegling på hyllan och har planerat att köra med slalomkitt istället. Mitt hopp står till Arinaga som är stället där speedtävlingarna gick för några år sedan. Av vad jag förstår så är det inte perfekt för speed, lite för choppigt och byigt men jämfört med svenska förhållanden så tror jag det kan vara riktigt bra. Har aldrig seglat där själv så jag är väldigt nyfiken på att höra från folk som seglat där har att säga.
    Jag skall ha med mig en F2 SX XS på 81 ltr och North Warp 5,4 och 6,3 och jag räknar inte med att använda 6,3 så mycket….
    Här är en länk till en sida där man kan hitta lite speedbilder från tävlingarna -03.
    http://www.worldspeedsailing.com

/Mats

• donpedro

Medlem
    22 februari, 2007 vid 09:55

på en utav bilderna på björn ser det ut som han har NS segel men en NP bom hur går de ihop?

• hankloose

Medlem
    22 februari, 2007 vid 10:26

Adekvat utrustning!! Vilka fina ord du använder!!

• hankloose

Medlem
    22 februari, 2007 vid 11:17

@tobhed 365877 wrote:

Aloha,

Tackar!

Ta meeed prylar! Det e sveeendyrt hos dunken!

Tror inte dom hyr ut fullrace utrustning!!

H

• swe170

Medlem
    22 februari, 2007 vid 12:27

Hyrde hos Dunkerbeck för 3 år sedan och jag valde mellan uthyrning i Bahia och Dunkerbeck och hos Dunkerbeck låg 3 st nya T1 slalombrädor och det fanns lite fullcambrat oxå. När jag frågade om man fick köra på dom om man hyrde där så sa killen som jobbade där att det inte var några problem.

Dagen därpå när jag skulle segla plockade jag glatt ut en T1 slalombräda och traskade iväg med, då kom Britt Dunkerbeck ångandes och ryckte tag i brädan – Vad gör du med pappas bräda ? Inte en chans att köra med prylarna så jag fick snällt plocka ut freeride kit istället.

Det var några år sedan så jag vet inte vad dom har nu.

• sinclair

Medlem
    22 februari, 2007 vid 13:07

@SWE170 366345 wrote:

Skall till Gran Canaria 3 veckor i juli-augusti. Efter en skada förra sommaren i Pozo så har jag lagt vågsegling på hyllan och har planerat att köra med slalomkitt istället. Mitt hopp står till Arinaga som är stället där speedtävlingarna gick för några år sedan. Av vad jag förstår så är det inte perfekt för speed, lite för choppigt och byigt men jämfört med svenska förhållanden så tror jag det kan vara riktigt bra. Har aldrig seglat där själv så jag är väldigt nyfiken på att höra från folk som seglat där har att säga.
    Jag skall ha med mig en F2 SX XS på 81 ltr och North Warp 5,4 och 6,3 och jag räknar inte med att använda 6,3 så mycket….
    Här är en länk till en sida där man kan hitta lite speedbilder från tävlingarna -03.
    http://www.worldspeedsailing.com

/Mats

Har du fixat boende?

Jag funderar på att vara där jul/aug, skulle vara fett om vi kunde arra ett boende.

Britt lajar man inte med!

• splifboy

Medlem
    22 februari, 2007 vid 14:16

Tjena Sinclair!
    Jag kan nog tänka mig en tur till GC i sommar. Är även sugen på Guincho.
    Hör av dig om du spikar något

• tobhed

Medlem
    22 februari, 2007 vid 15:20

Ska dit med familjen, dvs en fru som tror vi ska på solsemester samt två söner varav den äldsta är 3 år så det är inte direkt windsurfing vi kommer att ägna oss åt mestadels av tiden om man säger så…
    Planen var därför att sticka iväg en dag och segla och då samtidigt passa på att fixa ett bra resultat på sin GPS. Därför tänkte jag hyra och på Dunkens webbsida så pratar de stolt om Thommen brädor och North Warp segel så det är väl bäst att skicka mail till dem och fråga hur det verkligen ligger till så man inte får stryk av deras farsa…

Ang. Björn Dunkerbeck och hans NP-bommar trots North som sponsor så hade North enorma kvalitetsproblem med sina racebommar förra året och därav att Dunken körde med NP bommar (X9 så klart). I år kan vi nog räkna med att Björn kommer att köra North-bommar då det verkar som problemen med kvaliten har löst sig.

• sinclair

Medlem
    22 februari, 2007 vid 15:43

@Splifboy 366395 wrote:

Tjena Sinclair!
    Jag kan nog tänka mig en tur till GC i sommar. Är även sugen på Guincho.
    Hör av dig om du spikar något

Var tror du de har det bästa Marokanska varorna till absolut lägsta pris?
    Dit åker jag….

• swe170

Medlem
    23 februari, 2007 vid 08:01

Som Tobhed så kör jag familjekittet med fru och två småbarn och bor i lä längst ner i söder på ön. Om man inte har fixat boende innan med likasinnade så skulle jag rekommendera att gå in och kolla på http://www.cutre.com och deras boende alternativ, billigt nära surfet och det finns alltid windsurfare att umgås med. Vill man bara i segla i Pozo så slipper man bilhyran oxå.

• sinclair

Medlem
    23 februari, 2007 vid 22:42

Men hur kul är det egentligen att hänga i en by som pozo, jag har gjort det och det suger rätt bra.

• surfan

Medlem
    2 mars, 2007 vid 20:50
    donpedro;365878 wrote:
    Blåser gör det så de står härliga till, vågseglarna brukar väl köra runt 3,7 och 4,2 speedarna har väl större förståss. Arinaga funkar nog fin fint som plattvattenställe

hej du kan ringa mig om du vill ha info om Gran canaria jag var där från 91-96
    februari – april har seglat på dom flästa ställerna mvh surfan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA