Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › grattis Benke till en suuuupertid!!!!!
-
Börjar inlägget med att gratulera Benke till en fantastisk 2sec och 10sec. Kul att man nu inte längre behöver flytta till Sandy Point, räcker med ett flyttlass till Nyköping:wink:
Men jag tänker spåna lite vidare nu och hoppas på en debatt här på forumet om framtiden för den svenska delen av GPS speedsurfing.
Det jag funderat på är hur vi ska göra när det plötsligt dyker upp farter som denna, är det OK att använda sig av en GPS som vi vet har en betydligt sämre nogrannhet än GT11?
Tidigare fanns det inget alternativ men numera finns det en GPS som tom den absoluta världseliten tycker är ok, samma gubbar har tidigare förkastat GPS (Garmin) pga av osäkerheten.
Och med tanke på vilka farter som nu börjar komma i Sverige så vore det kanske på plats att man kräver en GT11 för att få det godkänt på toppnivå, eller?I samband med planerna på en nationell GPS speedcup, där det gäller betydligt mer än de lokala cuperna, har vi diskuterat att tävlingarna ska kunna köras i två “sektioner”. En med vilken GPS som helst, dock godkänd, och en med GT11 och doppler funktion. Typ silverfleet och goldfleet exempelvis.
Detta just för att inte jämföra farter med två olika typer av GPSer vilket KAN bli missvisande.I mitt tycke vore det därför lämpligt att vi framöver bestämmer oss för hur vi vill att det ska se ut om man vill ligga på exempelvis 10 i topp på Sverigelistan, GT11 krav eller ej, vad tycker ni?
-
Ojoj…där gick det undan värre….Känns som om det kvittar att han hade en “missvissande Foretrex”, för var den korrekt inställd så kan den ingalunda ha visat “alltför mycket fel”, säkerligen 35+ i average även om han hade haft en GT-II…
Håller inte GP3S på att ta fram en “korrektionskoefficient” för Foretrex, det borde väl räcka för att få jämnförbara average-värden, tex GTII=Foretrex*0.96, eftersom de andra värden är inte sååå intressanta, eller? -
Grattis Benke
Gott jobbat nu fick vi något att bita i , men…… vi kommer att bita hårt!!! -
mackee;448528 wrote:Grattis Benke
Gott jobbat nu fick vi något att bita i , men…… vi kommer att bita hårt!!!Låter bra, får hoppas det fortsätter å blåsa lika bra hela året.
-
grattis benke
du får som sagt lägga upp en blänkare här nästa gång det drar ihop sig till västlig storm så du slipper va ensam där.
låter ju bra med ett ställe som funkar på väst inte allt för långt från stan finns ju ändå inget annat ställe som funkar då i stan.
nu är också den varmaste o blåsigaste bandy säsongen slut men hoppas vädret består -
@kinetic 448524 wrote:
Ojoj…där gick det undan värre….Känns som om det kvittar att han hade en “missvissande Foretrex”, för var den korrekt inställd så kan den ingalunda ha visat “alltför mycket fel”, säkerligen 35+ i average även om han hade haft en GT-II…
Håller inte GP3S på att ta fram en “korrektionskoefficient” för Foretrex, det borde väl räcka för att få jämnförbara average-värden, tex GTII=Foretrex*0.96, eftersom de andra värden är inte sååå intressanta, eller?Det är helt korrekt att 2sec egentligen inte är så där intressant, och jag vill inte att den här debatten (hoppas jag att det blir iaf) ska handla om Benkes session, den ska mer handla om hur det ser ut på vår topplista idag. Vi har redan tre stycken seglare som passerat 37 knop i average, vilket betyder att den svenska listan blir mer o mer internationellt intressant och närmar sig succesivt de riktigt snabba. Desto fortare vi seglar desto viktigare med rätt mätutrustning. Och de tider som finns reggade idag för svenska seglare kommer naturligtvis vara ett minne blott efter säsong 2008…….
Det blir då lite konstigt om vi kommer in på arenan med bättre och bättre tider men det är farter satta med en Garmin, istället för en Amarylon som de flesta seriösa speedare använder sig av internationellt.Men vi kanske ska avvakta de nya GPSerna som nu är på G med ännu bättre prylar i…….
-
Oregistrerad
Gäst1 mars, 2008 vid 15:37Tjena Benke!
Jag kommer och seglar med dig så fort det blir en vettig prognos.
Ska bli spännande att se vad det lilla revet kan erbjuda.
/ Pär -
faster;448514 wrote:Grattis benke till dina höga farter, du får höra av dig när nästa bra prog är så vi andra speedare får testa stället.
Jorå slänger upp en blänkare om det verkar bli bra, även om vinden inte brukar vara lika pålitlig som på Öland
-
Först och främst vill jag påpeka att det som nu följer inte är någon kritik mot Magnus Bengtsson, utan mer riktad till RTK och dem som sköter GPSSS i Sverige.
Jag själv helt ny inom området speed, såpass ny att jag inte ens börjat, utan bara seglar runt lite med tröga våggrejor. Dock har jag skaffat en Amaryllo-GPS. Som jag förstått så är GPSSS en kul sajt där man kan ranka sig mot andra vindsurfare i fart. För att det ska fungera krävs ett enhetlig mätsystem. De första åren så var inte GPS-prylarna så noggranna så man fick köra medelvärden på 5 repor för att få lite mer rättvisa. De andra värdena var mer på skoj. Men för något år sedan kom en ny sort GPS som mäter betydligt mer noggrant på alla möjliga sätt. Och då bestämde GPSSS gubbarna att det var med den sortens GPS som man ska använda om man vill sätta rekord och posta upp sina farter. Doppler är visst ett krav vad jag förstått sedan 1/1. (detta är så jag uppfattat det). Med detta som bakgrund tycker jag det verkar märkligt att RTK kan godkänna att någon i sin allra första session postar upp svenska rekordtider, producerade av en vad jag förstår, föregångare till Foretex. En Garmin Gecko som enligt många kan visa 4-5 knop fel i toppfart. OM GPSSS ska vara ett slags topplista så vore det väl bra om vi alla har samma sorts mätare? En Amaryllo/Navi kostar ungefär som en fena och om man postar farter till GPSSS kan man väl kosta på sig en sådan. MEN om RTK i Sverige tycker att Gecko är det som gäller i år, så är jag lite intressad av att köpa en sådan. (Man vill ju ha samma grejor som toppgubbarna)!PS Efter en 3 timmars session på TT idag med Surfan så gjorde jag en rejäl vurpa, när jag väl kom upp igen upptäckte jag att aquapacken var borta. Det första som jag tänkte var “fan 3 timmars surf förgaves”. Det andra var “undrar om Wallen kan öppna imorgon”. Långt senare slog det mig att även bilnyckeln låg i aquapacken…
-
Oregistrerad
Gäst1 mars, 2008 vid 17:31Fråga är om det är RTK du ska kritisera, han har hjälpt Benke att posta en session !? GPSSS (har inget med RTK sverige att göra) har bestämt att dessa är tillåtna http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=faq&smnu=gps&val=&uid= Benkes resultat få var och en ta ställning till om man tycke att det kan vara korrekt. Tycker snarare att Benke ska skaffa en Amaryllo så behöver inte någon betvivla hans resutat.
-
@andersbq 448596 wrote:
Först och främst vill jag påpeka att det som nu följer inte är någon kritik mot Magnus Bengtsson, utan mer riktad till RTK och dem som sköter GPSSS i Sverige.
Jag själv helt ny inom området speed, såpass ny att jag inte ens börjat, utan bara seglar runt lite med tröga våggrejor. Dock har jag skaffat en Amaryllo-GPS. Som jag förstått så är GPSSS en kul sajt där man kan ranka sig mot andra vindsurfare i fart. För att det ska fungera krävs ett enhetlig mätsystem. De första åren så var inte GPS-prylarna så noggranna så man fick köra medelvärden på 5 repor för att få lite mer rättvisa. De andra värdena var mer på skoj. Men för något år sedan kom en ny sort GPS som mäter betydligt mer noggrant på alla möjliga sätt. Och då bestämde GPSSS gubbarna att det var med den sortens GPS som man ska använda om man vill sätta rekord och posta upp sina farter. Doppler är visst ett krav vad jag förstått sedan 1/1. (detta är så jag uppfattat det). Med detta som bakgrund tycker jag det verkar märkligt att RTK kan godkänna att någon i sin allra första session postar upp svenska rekordtider, producerade av en vad jag förstår, föregångare till Foretex. En Garmin Gecko som enligt många kan visa 4-5 knop fel i toppfart. OM GPSSS ska vara ett slags topplista så vore det väl bra om vi alla har samma sorts mätare? En Amaryllo/Navi kostar ungefär som en fena och om man postar farter till GPSSS kan man väl kosta på sig en sådan. MEN om RTK i Sverige tycker att Gecko är det som gäller i år, så är jag lite intressad av att köpa en sådan. (Man vill ju ha samma grejor som toppgubbarna)!PS Efter en 3 timmars session på TT idag med Surfan så gjorde jag en rejäl vurpa, när jag väl kom upp igen upptäckte jag att aquapacken var borta. Det första som jag tänkte var “fan 3 timmars surf förgaves”. Det andra var “undrar om Wallen kan öppna imorgon”. Långt senare slog det mig att även bilnyckeln låg i aquapacken…
Körde du på “riktiga” prylarna idag ?
//Björn
edit: såg nu att du postat en session. Hur faan gör du ?
-
Nädu, sitter just och mailar att jag vill ha grejorna per flyg, för just nu är skiten kvar i Asien… Men jag hängde iallfall med Surfan på dom långa benen idag. Alltid nåt.
Men vänta bara, den dagen jag har cambersegel, tuttlefenor, dubbelstroppar och en Garmin Geko, då ska ni få se på FART!
edit: som du kanske såg i sessionen kommentarer så hittade jag paket flytande efter en stund, underbart!
-
andersbq;448498 wrote:Ja han verkar ju haft lite strul med med sin Garmin Gecko förra gången han var över 41 dryga 10 m/s… Sedan står det i GPSSS att allt sattes på en F2 men enligt tråden ovan var den på en Fanatic. En sådan här toppsession måste så klart tåla ordentlig granskning då det kommer krävas riktigt optimala förhållanden att slå den.
Jorå jag har redan köpt en GT11 så man får köra med dubbla gps`er.
Att bero på vinduppgiften (länken finns på#5)så är den enda som sägs i tråden 15+ av TB, att jag säger att prognosen sa 8-13 är inte en vind uppgift, iofs säger Jester 8-12 ms, men det är väl ändå inte jag som är Jester eller?
“Visa 4-5 knop fel i toppfart”
Du får gärna referera till han/tråden där någon konstaerar att 42,2 knop på 100 m lika gärna kan vara 37-38 knop knop, och 10 sek 39,8 lika gärna kan vara ca 36knop eller nåt.Trodde det fanns ett antal jämförningar GPSSS, där man tydligt kan konstatera att 2 sekundarn verkar visa lite för mycket vilket inte är någon nyhet, men att 100m och uppåt inte verkar skilja mer än någon eller några tiondels knop.
Även om någon form av reducering/koeficint på någon eller några tiondelar på dom kortare tiderna verkar bra
-
@getwet 448556 wrote:
Det är helt korrekt att 2sec egentligen inte är så där intressant, och jag vill inte att den här debatten (hoppas jag att det blir iaf) ska handla om Benkes session, den ska mer handla om hur det ser ut på vår topplista idag…
Jag trodde vi var överens om att det är endast 10s som gäller? Att det ska vara så svårt… Sen att det visas upp fin-fina tider på de andra sträckorna är ju kul.
Grattis Benke till fin-fina tider!
-
@Klang 448625 wrote:
Jag trodde vi var överens om att det är endast 10s som gäller? Att det ska vara så svårt… Sen att det visas upp fin-fina tider på de andra sträckorna är ju kul.
Grattis Benke till fin-fina tider!
Tider??? Trodde det var hastigheten ni var ute efter;)
Logga in för att svara.