Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing grattis Benke till en suuuupertid!!!!!

• marden

Medlem
    1 mars, 2008 vid 19:58

@Klang 448625 wrote:

Jag trodde vi var överens om att det är endast 10s som gäller? Att det ska vara så svårt… Sen att det visas upp fin-fina tider på de andra sträckorna är ju kul.

Grattis Benke till fin-fina tider!

det var nog bara nått du tror tycker:)
    jag tycker dom andra tiderna tiderna är minst lika intresanta vilket kan bero på att det inte finns några sådana långa sträckor i den här delen av landet och det alltid blåser så byigt så man oftast bara får en riktig topp by just när där man vill ha den
    o som benke skriver brukar det väl inte diskuteras 4-5 kn felmargninal utan snarare 0,4-0,5kn

för övrigt ställer jag mig frågan va skåne pågarna har hållit på me i vinter knappt en ända session där ifrån fast det raporteras stormbyar därifrån var o varan dag ?

• andersbq

Medlem
    1 mars, 2008 vid 20:07

@benke. 448624 wrote:

Jorå jag har redan köpt en GT11 så man får köra med dubbla gps`er.

Men varför postade du inte upp farterna från GT11 istället, så hade vi alla bara postat ett stort GRATTIS?

• benke-2

Medlem
    1 mars, 2008 vid 20:23

Den levererades nåra dar efter

• andersbq

Medlem
    1 mars, 2008 vid 20:46

Ja ja det blir nog bra, du lär ju vara taggad att göra om dina bravader efter den här “tittarstormen”! Tycker dock att det är viktigt att ta debatten, jag kan ju göra det som inte är i närheten av de högre farterna. Men om GPSSS ska funka så bör väl alla köra med samma apparater. Och det där med att det “bara” är 5x10s som gäller, det beror väl på att gårdagens GPSer inte var så exakta. Tycker det vore kul om man med bra säkerhet också kan “räkna” de andra kategorierna.

PS Det där med upp till 4-5 knop diff i maxfart är bara vad jag hört, det kanske är helt tokigt.

• p-malmkvist

Medlem
    1 mars, 2008 vid 20:56

Vill också gratulera till sjukt bra tider..

Som det verkar är Amaryllon lite mer exakt men knappast flera knop då den är testad och godkänd av gps-speedsurfing..

känn stolthet över tiderna och vi andra får helt enkelt knäcka riggen lite hårdare framöver:wink:

• getwet

Medlem
    2 mars, 2008 vid 09:01

@Klang 448625 wrote:

Jag trodde vi var överens om att det är endast 10s som gäller? Att det ska vara så svårt… Sen att det visas upp fin-fina tider på de andra sträckorna är ju kul.

Grattis Benke till fin-fina tider!

Vi är helt överens där, det är bara average som räknas egentligen, just pga av osäkerheten. Men med de nya GPSerna som kommer kan vi nog börja prata även om andra resultat än average.

• faster

Medlem
    2 mars, 2008 vid 10:04

Dom regler som gäller finns att läsa på denna länk, klicka på download here så kommer dokumenten fram. http://www.gps-speedsurfing.com/?mnu=faq&smnu=basicrules&val=&uid=
    Vilka farter man vill prata om mellan kompisar eller forum finns det inga regler om. Eftersom GPS redovisar många olika distanser så är det väl upp till var o en vilken man vill prata om. När det är tävling så är det vanligast med average eller 500m. Tycker det låter lite fånigt när jag läser på forumet här, Vi sa, Vi var överens, osv det finns regler följ dom sen kan vi snacka lite skit bastun men det är en annan sak.

• tbsurf

Medlem
    2 mars, 2008 vid 11:56

@andersbq 448655 wrote:

Ja ja det blir nog bra, du lär ju vara taggad att göra om dina bravader efter den här “tittarstormen”! Tycker dock att det är viktigt att ta debatten, jag kan ju göra det som inte är i närheten av de högre farterna. Men om GPSSS ska funka så bör väl alla köra med samma apparater. Och det där med att det “bara” är 5x10s som gäller, det beror väl på att gårdagens GPSer inte var så exakta. Tycker det vore kul om man med bra säkerhet också kan “räkna” de andra kategorierna.

PS Det där med upp till 4-5 knop diff i maxfart är bara vad jag hört, det kanske är helt tokigt.

Funderar lite på det där med ”att köra med samma apparater..”
    Jag tror att dom flesta vid det här laget vet att den amarylli gps som det pratas om här (gt-11) innehåller exakt samma chip som både garmin geko201 och foretrex101/201… sirfstar2

Garmin har redan gjort gps’er med det senaste chipet sirfstar3.. och enligt en annan tråd kommer det snart en amarylli med sirstar3 chip…

Tycker det känns lite snett att ha en regel som begränsar oss till redan ”gamla” maskiner.. Känns som det är ett större teknikskifte runt hörnet.. Jag menar gps’er som är byggda runt sirfstar3 chippet.. Och nu när vi nu snart är där tycker jag att det i så fall skulle kännas naturligare med en reglering i Sverige.. Obs att detta är min högst privata åsikt!!!

Gps-speedsurfing har inte som mål att sätta sej i knäet på en tillverkare.. Visst är det bra med en lite tillverkare som ”skräddarsyr” en gps åt oss.. Men att prata om att vi ska begränsa oss till endast en modell från en tillverkare tycker vi inte är så bra..

Ps.. jag har skaffat mej en amaryllis gt-11.. och väldigt snart även en gt-3x :smirk:

• andersbq

Medlem
    2 mars, 2008 vid 12:49

Ja jag kanske var helt fel ute, men som sagt det kan ju bero på att jag är ny, jag trodde i min enfald att alla topptider skulle vara med doppler från 2008. Jag tycker fortfarande inte att jag läst motsatsen någonstans. Men det är ju vagt formulerat:

“The use of a Doppler device is not obligatory but strongly recommended. Especially all top riders are expected to start posting Doppler speeds as soon as possible.”

PS Det där med vilket chip som finns olika apparater är nog inte känt av precis alla.
    PS2. Jag fick till en bra fart på 1852m igår, vad är det gör den sträckan så mycket sämre än 5×10 sek rent mättekniskt?

• getwet

Medlem
    2 mars, 2008 vid 13:11

@andersbq 448752 wrote:

Ja jag kanske var helt fel ute, men som sagt det kan ju bero på att jag är ny, jag trodde i min enfald att alla topptider skulle vara med doppler från 2008. Jag tycker fortfarande inte att jag läst motsatsen någonstans. Men det är ju vagt formulerat:

“The use of a Doppler device is not obligatory but strongly recommended. Especially all top riders are expected to start posting Doppler speeds as soon as possible.”

PS Det där med vilket chip som finns olika apparater är nog inte känt av precis alla.

Där framkom det väl oerhört tydligt vad som rekommenderas till topriders, sen om det är Svenska eller internationela “topriders” skit väl samma.
    Vi jämför oss väl knappast med Martin, Dirk och Dave. Vi svennar jämför oss med varandra, vilket då innebär att det blir en svensk lista med “topriders”. Och för att i framtiden just slippa den här diskussionen så bör väl alla “topriders” följa den rekommendationen och inse att vill jag vara med där, så åker jag med en Amarylon. Vill jag bara åka runt och fisa lite i viken för skoj skull så är grejen helt annorlunda….
    Precis som Anders påpekat tidigare så måste man naturligtvis ifrågasätta en session som med RÅGE pulveriserat alla andra svenska riders, framförallt när den är satt med en GPS som inte längre är first rekommendation. Det ligger nog i sakens natur att det blir så…….

• jester

Medlem
    2 mars, 2008 vid 13:13

Benke: Grattis till bra tider!

TB: Du är ute o cyklar lite ang chipsetten här. Ja, det är samma chip i Gecko/Foretrex som i Amaryllo, men problemet är att Garmin räknar ute en position som löagras i enhetens minne, och detta med ganska låg noggrannhet. Amaryllo lagrar istället dom mätvärden som chippet hämtar från satelliterna, och låter sedan GPS-programmen i våra datorer beräkna med bra mycket bättrwe noggrannhet.
    Och Sirf Star III innebär ingen större förändring vad det gäller noggrannheten, utan kolla fäljande som jag hittade vid en snabb googling (http://www.gpslodge.com/archives/004566.php):

The 3 key advantages of the SiRF star III chipset are 1) Faster fix times, 2) High sensitivity for better locking of satellite signals in tough areas like under dense foliage or in urban canyons of sky scrapers, and 3) Low power drain for longer battery life.

Alla dom punkterna är bra, men påverkar inte noggrannheten något (iaf inte ute på vattnet, möjligtvis om man är ute i en extrem regnskur).

• tbsurf

Medlem
    2 mars, 2008 vid 13:55

@Jester 448757 wrote:

.

Cyklar.. hahaha om sanningen ska fram är det mest roddmaskin här nu..
    Hmmm.. var övertygad om att det skulle göra mer för just noggrannheten.. Hittar typiskt nog inte nu men läste nån utläggning om alla förbättringar som det skulle innebära..

• andersbq

Medlem
    2 mars, 2008 vid 17:01

Och frågan kvarstår, kommer RTK i fortsättningen att godkänna nya svenska rekord som sätt utan doppler under 2008?

PS Här är en liknade tråd om samma ämne på GPSSS; http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=forum&smnu=1&val=6249

• jester

Medlem
    2 mars, 2008 vid 18:14

Jag tror att den frågan löser sig själv, Anders. Tror inte någon av topp 10-20 kommer köra med något annat i år. Dels för att slippa dom här diskussionerna, och ffa för att Amaryllon är så mycket enklare att hantera (när man väl ställt in den, och uppdaterat firmware, som vanligt är det bara o hojta så hjälper jag med denna biten)

• benke-2

Medlem
    3 mars, 2008 vid 05:36
    andersbq;448792 wrote:
    Och frågan kvarstår, kommer RTK i fortsättningen att godkänna nya svenska rekord som sätt utan doppler under 2008?

PS Här är en liknade tråd om samma ämne på GPSSS; http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=forum&smnu=1&val=6249

Jorå jag drar gärna ner tiden på 100m 42,2 till 41,6 och 2sec till 42 knop om det blir slaget med Dopplergps.
    Fast det bästa är ju om dom gör en allmän “dopplerreducering” snart på GPSSS

Tror iofs att plattvatten med rätt teknik gör mer för speeden, än GPS`en.
    42 knop i Holland skulle inte varit i närheten av topp 20, ens i år.
    Om inte “svenska vatten” har någon konstig sammansättning eller nåt?

Sida 3 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing grattis Benke till en suuuupertid!!!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.