Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › grattis Benke till en suuuupertid!!!!!
-
Knatte;449071 wrote:Var inte Benke över 40 knop redan förra året, men pga felinställd GPS (autoläget) så blev inte denns session godkänd??
Så han är väl inte en helt okänd stjärna på speedhimlen väl :smirk:Och så kom han 6:a vid inoffiella SM i TT i höstas.
-
@andersbq 448956 wrote:
Ja det är väl lämpligt att dra av lite tid eftersom Doppler i 9 fall av 10 blir lägre fart. Sedan Benke, är det bara att köra järnet igen och posta upp alla dina repor. Personligen postar jag upp alla mina sessioner utom rena våg/freestyle dagar. Dels för att ha en logg, och så är det ju att spela med öppna kort tycker jag. Om man koncistent visar att man är en 34 knopare så är det ingen som ifrågasätter det.
Öppna kort kör vi med genom att kolla filen vi tankar ur vår gps..
Om du fråga Benke får du säkert kolla filen..
Finns inga krav på att man ska posta si eller så många sessions för att få lägga upp en.. -
Om Benkes fantastiska farter hade postats innan nyår hade jag bara sagt Grattis, men utan att det uppfattas gnälligt måste man väl få ifrågasätta icke doppler från årsskiftet? Tvärtemot Knatte så tycker jag inte att det alls är intressant att diskutera tider från 2007 och bakåt. Dom är ju satta med det som gällde då, t o m MVM som är mr GPSSSS valde då att inte klicka i doppler-rutan då. Jag tycker det är jättebra att Benke fick till den är supersessionen nu, för det är bättre med den här diskussionen nu när inte alla är ute och far i full fart. (Otur dock för dig Benke att du inte hade fått din Amaryllo! Jag tvivlar inte alls på din bravad!)
-
Grattis Benke till denna ofattbara prestation!
Det är ju ingen som riktigt vet hur display-värdet på Garmin räknas fram, men de flesta verkar ense om att det är Dopplerbaserat. Detta är i så fall inte Benkes första Doppler-speed över 40 knop. Känns som att man måste ta i ganska mycket för att ifrågasätta Benkes förmåga.
Allmänt är det extremt stort fokus på Doppler just nu. För att citera Yann Mathet (som skrivit GPSar):
Yann Mathet wrote:My opinion is that :
– doppler is good for instant speed and “cumulated speed”
– trackpoints (I should write “satellite triangulation”) are compulsary for positionning, not that bad but with less confidence for speed computation on short distance, and very good for “projected speed” over long distances (hence not that bad for the “500 meter video-like runs”).Om man på allvar skall tävla i snabbaste 2s etc är det tveklöst Doppler som gäller, men på klassisk (rak) 500m är det kanske något bättre och på klassisk (rak) distansminut är det inte ens uppenbart att Doppler överhuvudtaget är bättre.
(Amaryllo registrerar ju både Doppler och triangulering och är generellt betydligt bättre än nuvarande Garmin på många sätt, men detta bör separeras från diskussion om det är Doppler eller ej som gäller.)
Edit: Glömde det viktigaste till Benke från en som brottas med toppfarter sådär 8 knop lägre: Hur gör man för att segla 42 knop?
-
Vi kan kalla det för ankdamm eller alfahannar eller vad fan som helst egentligen, men om man kommer med sådana påståenden så tror jag faktiskt att man inte riktigt förstått vad det är några av oss syftar på.
Ingen vill ta ifrån Benke sin session, alla vet vi att det finns potential i den gubben så det tycker jag inte att vi behöver orda mer om här. Hans session är fantastisk och han är väl värd den.Vad vi istället ska dryfta här är hur ska vi hantera detta i framtiden? Precis som Anders skriver så har säsongen inte ens börjat och det här kommer nog att bli ett större problem än vad många anar om vi inte beslutar oss för något.
Jag köper resonemanget rakt av om man bara åker runt för lattjolajbanslåda med en GPS på armen och tycker det är kul. Och de flesta som riktar kritik här mot några få som vågar uttala sig tillhör just den kategorin.
Men, GPS speedsurfing börjar närma sig ett läge där det börjar bli mer o mer allvar, framförallt i toppen. Internationellt handlar det tom om pengar idag för de bästa åkarna i världen med hjälp av sponsorer osv.
Inte för att VI svennar är där, långtifrån, men det känns lite tokigt att vår egen “sverigetoppen” inte framöver skulle tvingas att köra med en modern gps och doppler.
Med andra ord, för en del är det oväsentligt vilken GPS man använder sig av för vissa andra så är det A och O.Vi måsta ha insikt i att för ett antal seglare så är det här ingen lek längre, det är på allvar och man lägger ned mycket tid, träning, pengar mm för att bli snabbare och snabbare. Och så fort det blir en tävling (vilket det naturligvis är i toppen, allt annat är snömos) så vill man att det ska bli på lika villkor, bäste man må vinna som det heter.
Om man däremot INTE vill vara med i “alfahannarnas” strid eller segla i samma ankdamm så kan man naturligtvis använda sig av en annan numera stenålders GPS.Angående sessions inlagda under 2007 och tidigare så är väl det inget att orda om, den nya rekommendationen kom från årsskiftet 07/08 och är väl rätt klar eller?
-
Tack för det Glader! Det är dit jag vill komma att fler ska förstå!
-
Oregistrerad;449039 wrote:Jo, men ISA eller MOS kommer aldrig köra med GPS i sina tävlingar!
HAJA DET!!!
Man kan inte ha leksaksgrejer när man ska köra världscup!!
Det är säkerligen så att dom flesta GPS resultat e ganska exakta
men det är inte tillräckligt braDu som är så insatt i mätmetoder ISA eller MOS. Kan du förklara för en okunnig var exaktheten innebär. Kan de vara så att diskusionen handlar om skillnaden mellan olika mätmetoder?? Då har jag ett förslag och det är att vi i Sverige beslutar om vilken metod som skall gälla i Sverige. Då blir den andra metoden automatiskt en avvikelse.
-
jag vet knappt vad vi diskuterar här längre
men jag tillhör väl den gruppen som sitter i bastun o käbblar
om benke hör till dom som åker omkring hemma i viken me en gps för det är kul vet jag inte ,men han kanske vill höra till alfahanarna eftersom han köpt en ny gps
men när jag tankat ur min gps skickar jag iväg innehållet till en utlänsk internet sida där jag ligger på 515 plats i världen och benke som ligger på 185plats o det har blivit en rolig diskution om den session när det finns ca 184 före som är satta me samma teknik fast 2 mån före.
såg bla att ben van der sten tid på 12 plats e från -04.
och så länge världstopp listan ser ut så o inte raderas från gpsss kan vi väl lunga oss.så ser annars svenska listan ut för tillfället inge doppler där inte
Search resultsRank Name Speed Country
1 Daniel Borgelind 39.06 knots Walvis Bay – Speedstrip
2 Markus Emanuelsson 38.32 knots Haga Park, Öland
3 Robert Stavnas 37.46 knots Haga Park, Öland
4 Mikael Selington 36.92 knots Camping Bad Hoophuizen, Hulshorst
5 Erik Larsson 36.90 knots Fiskeback
6 Magnus Bengtsson 36.68 knots Vacum Beach, Nykoping
7 Marcus Richardsson 36.64 knots –
8 Patrik Larsson 35.76 knots Haga Park, Öland
9 Per Cullin 35.10 knots Haga Park, Öland
10 Jesper Kinnas 35.06 knots Haga Park, Öland
11 Johan Gelander 34.84 knots Torkelstorp
12 Jan Sundin 34.78 knots Knarrholmen
13 Michael Ohlund 34.68 knots West Kirby
14 Nicklas Carlsson 34.34 knots Karpathos
15 Tom Blomqvist 33.92 knots Camping Bad Hoophuizen, Hulshorst
16 Ulf Sjostedt 33.74 knots Torkelstorp
17 Tobias Hed 33.52 knots Klagshamn
18 Johan Hellberg 33.36 knots Gruissan
19 Krister Svensson 33.04 knots Torkelstorp
20 Sven Andersson 33.04 knots Fiskebaeck
21 Micael Svensson 32.96 knots Torkelstorp
22 Magnus Lundvall 32.52 knots Fiskeback, Gothenburg
23 Daniel Nerhagen 32.44 knots Fiskeb�ck, Gothenburg
24 Peter Kremsl 32.08 knots Grossenbrode
25 Torbjorn Hellstrom 32.08 knots Torkelstorp
26 Jona Ljungstrom 31.97 knots Bolinder Strand
27 Henrik Mard 31.92 knots Skälåker 🙂
28 Gustav Enocksson 31.64 knots Torkelstorp
29 Robert Klang 31.62 knots Klagshamn -
Förstaplatsen är satt med en amaryllo om jag inte är helt felunderrättad…. 😀 Fast antagligen inte uträknad med doppler, daniel?
-
Ska vi försöka komma överens om att allt före årsskiftet 07/08 inte hör hit, eftersom rekommendationen då inte fanns.
Och att radera alla sessions blir befängt, det vore som att “nu gäller inte längre det nuvarande världsrekordet i stavhopp, för man har bytt stav”.Många av de snabbaste farterna kommer efter denna säsong inte längre vara aktuella, det går fortare och fortare och jag hoppas att de nya är satta med moderna GPS:er och doppler. På så sätt närmar vi oss mer o mer en acceptans för att använda sig av andra mätningar än den tidsödande, komplicerade och dyra metoden videofilmning.
Jag är helt övertygad om att vi inom en mycket snar framtid kommer att mäta farter med GPS på alla tävlingar……..tom världsrekorden kommer att mätas med den typen av utrustning och vara godkända! Men bara under arrangerade former. -
Grattis till lysande resultat!!! Synd bara den svenska avundsjukan visar sig i dess sämsta skepnad ibland bara!!!
-
Jester;449184 wrote:Förstaplatsen är satt med en amaryllo om jag inte är helt felunderrättad…. 😀 Fast antagligen inte uträknad med doppler, daniel?
jo det är med doppler!!!
Logga in för att svara.