Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing grattis Benke till en suuuupertid!!!!!

• jfr007

Medlem
    4 mars, 2008 vid 19:15

Getwet: Enig i allt. Självklart ska moderna gps:er och doppler gälla från årsskiftet.

• hankloose

Medlem
    4 mars, 2008 vid 20:46

Min mamma sa att jag seglade i minst 42 knop förra veckan det måste ju ändå va mer pålitligt än en gammal gecko?

• billie

Medlem
    5 mars, 2008 vid 10:18

Måste först säga grattis Benke till fint resultat.

Men då man funderar på inläggen här om resultaten och att godkända gps apparater inte duger.Skall man då köpa en ny Navi GT11 / Amaryllo Triptracker (som egentligen inte är gjord för vindsurfing)
    Den modellen verkar ju få en uppföljare nu i mars Navi GT31 . Då kanske inte GT11 duger längre. I mitt tycke så måste ju alla gps apparater som är godkända på http://www.gps-speedsurfing.com/ vara användbara . Och om så inte vore fallet så skulle väl ansvariga för den sidan ta bort de gps apparater som inte duger. Vilket de verkar ha gjort.
    Använd ni som har gecko , foretrex , etrex och ladda upp era resultat till http://www.gps-speedsurfing.com/ och glädjs av era resultat vad de än visar och är godkända av timekeeper. Om gps apparaten visar för mycket eller för lite är ju inte användarens fel om man gjort alla inställningar rätt och använt manualen.

• getwet

Medlem
    5 mars, 2008 vid 11:12

Det handlar inte om att ALLA måste ha en amaryllo och doppler…….Diskussionen ska mer handla om att nya REKORD ska vara satta med Amaryllo och doppler. Förlslagsvis även för de surfare som åker mycket aktivt och är de sk toppåkarna i landet. Om man som surfare inte har behovet av att sätta nya svenska rekord, eller vet med sig att man aldrig kommer att göra det, så är det helt ok att köra med vilken GPS av godkänd sort som helst.

• Knatte

Gäst
    5 mars, 2008 vid 19:04

Utan att ta någon ställning om Foretrex/Geckons vara eller inte så kollade jag lite på Top 10 sista månaden 2008 och de snabbaste killarna internationellt:

Nr3. http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=27684&uid=1495
    Nr5. http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=27762&uid=330
    Nr7. http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=27879&uid=2814
    Nr8. http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=27746&uid=411

Alla ovan snabba tiderna ligger över /nära 40 knop avarage och är satta på Foretrex apparater. Resterande top 10 kör med Amaryllo
    Så även bland de riktigt snabba killarna på GPSx3 använder ju Foretrex och blir godkända av RTK:erna. Med andra ord, så verkar det ju inte finnas någon generell regel, att inte använda något annat än Amaryllo om man vill vara snabb och godkänd..

• andersbq

Medlem
    5 mars, 2008 vid 20:13

GPSSS: “From January 2008 we make a transition to Doppler Speed. Based on this decision our recommended device for now is the Navi/Amaryllo (this is the only handheld device supporting Doppler at the moment). GPS-Doppler technique measures speed with an extremely high accuracy. Doppler speeds are usually lower compared to the “trackpoint” speeds from Gecko or Foretrex. All allowed devices can still be used but potential advantages of using inaccurate GPS units will be leveled out within the ranking. For record attempts only Doppler devices will be allowed.”

• orvar

Medlem
    5 mars, 2008 vid 20:23

Ha, ha vad mycket ordbajs!!!
    Jag vet att du alltid varit snabb Benke och att nästa rekord troligen kommer vid nästa storm oavsätt vilken gps du använder. Men nästa gång kör jag ifrån dig, för ni vet väl att KITE är snabbare än vindsurfing!!!
    Ska bli kul att se om revet blir invaderat av massa windwankare framöver.
    /Oskar

• the-champ

Medlem
    5 mars, 2008 vid 20:50

oj oj oj …gäller alltså att ta sig ut till revet med kameran och filmkameran..:smile:

@Orvar 449752 wrote:

Ha, ha vad mycket ordbajs!!!
    Jag vet att du alltid varit snabb Benke och att nästa rekord troligen kommer vid nästa storm oavsätt vilken gps du använder. Men nästa gång kör jag ifrån dig, för ni vet väl att KITE är snabbare än vindsurfing!!!
    Ska bli kul att se om revet blir invaderat av massa windwankare framöver.
    /Oskar

• gammel-ippa

Medlem
    6 mars, 2008 vid 19:12

Jag vill bara säga en sak . Vem köpte du GPS`n av :cool2:
    Benke>> Du är näste Dunkerbeck, det har jag alltid sagt:smile:

• benke-2

Medlem
    23 mars, 2008 vid 07:59
    glader;449149 wrote:

Edit: Glömde det viktigaste till Benke från en som brottas med toppfarter sådär 8 knop lägre: Hur gör man för att segla 42 knop?

Om man har 15+m/s och platt vatten. så tror jag det viktigaste är att man verkligen går djupt (120-140 grader)när man får byarna så att man får en bra vinkel på skenbara vinden, (så att krafvektorn från seglet blir stor samtidigt som motståndsvektorn minskar)då blir det en väldig acceleration. Lätt hänt att det blir krasch om man inte har plattvatten när man går 130 grader
    Mellan byarna kanske man kan ligga på 110 grader och behålla farten och vinden, tills nästa by där man gasar på genom att falla av.
    Tror det är lättare att gå djupt med lite lösare akterlik så att inte brädan går med nosen in i vågorna.
    En spinnoutfena är nog inge bra eftersom man går över minst 10 vågor per sekund, om man går djupt och fort med korta vågor, blir ju svårt och hinna med att reagera.
    Tycker det mesta som vm Martin skriver på Mauisails-sidan verkar stämma.

• lasso

Medlem
    23 mars, 2008 vid 09:26

Hallå,
    (Gratis Benke till finfint resultat)
    Har med stort intresse följt diskussionen:

Jag – och säkert många med mig – står inför beslutet att köpa min första GPS inför 2008, och börja med lite Speed (därav alla mina “Köpes-annonser”).

Det vore fint om ni som har bra “koll” (RTK) kan sätta ihop en liten lista på vilka GPS´er som är OK/ger pålitliga mätdata.

Jag menar, jag/vi kan ju lika gärna köpa rätt sorts GPS från Början.

/Lars,

• jester

Medlem
    23 mars, 2008 vid 15:46

LAsso: i skrivande stund är bara Amaryllo/GT11 som är rekommenderad.

• kinetic

Medlem
    23 mars, 2008 vid 18:17

@Lasso 453405 wrote:

Hallå,
    (Gratis Benke till finfint resultat)
    Har med stort intresse följt diskussionen:

Jag – och säkert många med mig – står inför beslutet att köpa min första GPS inför 2008, och börja med lite Speed (därav alla mina “Köpes-annonser”).

Det vore fint om ni som har bra “koll” (RTK) kan sätta ihop en liten lista på vilka GPS´er som är OK/ger pålitliga mätdata.

Jag menar, jag/vi kan ju lika gärna köpa rätt sorts GPS från Början.

/Lars,

Är det inte jobbigt att behöva skriva ett antal miljoner inlägg/dag med tanke på dina 14 miljarder inlägg:grin: ?

• lasso

Medlem
    23 mars, 2008 vid 18:39

🙂 Jag har ingen aning om hur jag har fått “..Inlägg: 4 294 967 295 …”; detta dök upp redan samma dag som jag registrerade mig som användare, men visst ser det kul ut!
    L

Sida 6 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing grattis Benke till en suuuupertid!!!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.