Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Snökite › guerilla vs extacy
-
@surfstore.se 362601 wrote:
Nu är det inte så att Bularoo är samma drake som Waroo fast snöspecifik.
Bularoon gjordes med one pump för att underlätta pumpningen på vintern när det kan bli lite kallt om fingrarna att mecka med ventilerna längre än nödvändigt.
Bularoon är även lite mer stabil än Waroo’n då man inte kör Mountainboard och snö där det är kust och fritt fram för vinden, att den är snäll när man åker under den passar även tiktigt bra när man kör vågor och ibland hamnar nedanför kiten, det är en mid-ar drake som är mer snabbsvängd än Waroo’n.
Att dom sedan satt på lite protection för Mountainborard och snökitare som ofta kanske drar leading edge på hårt underlag kan du se som en bonus.
Fattar inte. Många vattenkitar har exakt de specifikationer du anger utan att kalla sig för snökitespecifik, eller? Inget nytt under solen på pappret i alla fall… (annat än marknadföringskonceptet.)
nic
-
@nic 362645 wrote:
Fattar inte. Många vattenkitar har exakt de specifikationer du anger utan att kalla sig för snökitespecifik, eller? Inget nytt under solen på pappret i alla fall… (annat än marknadföringskonceptet.)
nic
Det är extra förstärkning på LE, något som kan behövas vid långvarit bruk på land. One-pump är inget som bests övriga drakar har.
-
@nic 362645 wrote:
nic
Ja och jag har inget som helst problem att acceptera att det är ett marknadsföringskoncept av BEST att kalla den en all terrain snowkite, då den har onepump och skydd för LE för att ge ett extra skydd när man använder den på land. Vad har du för problem med detta marknadsföringskoncept?
Däremot har jag större problem med distributörer av andra märken som konsekvent gör inlägg i försök att klaga på konkurrenter kvalité och detta är inte första gången.
-
@surfstore.se 362670 wrote:
…Vad har du för problem med detta marknadsföringskoncept?…
Inget problem alls, ville bara bli upplyst.
nic
-
@wisco 362439 wrote:
tja, ni som kan. får man lite jämförelser på de två, bägge är 13m. Nån av dom som absolut inte lämpar sig för en nybörjare?
Väger 75, har bara kört “vanlig” kite en vecka i egypten, samt lite med en 2.2meters “hobbykite”.Bägga dessa kites funkar klockrent som snökites. Guerillan har en bättre lösning för säkerhet men när du väl löst ut safetyn blir det mer mek at komma igång igen (lintrassel). På Exctasyn har du kvar mer drag i kiten när du löst ut safetyn men det blir inget lintrassel.
När det gäller strl på kitsen så går det inte att jämföra dessa två!! Ectasyn är 13 kvm men motsvarar kanske en Guerilla 18 i projiserad yta så Ectasyn kommer att ha BETYDLIGT bättre drag i lågvind. Motsatsen blir då att Guerillan är mycket bättre när det blåser på (> 7 m/s gissningsvis!!) och motsvarar ca extacy 10 (eller 8-9 kvm Ectasy om det hade funnits en sån) i drag.
Kvalitén är nog ungefär jämförbar mellan de båda, jag tror iaf inte det ska va ett köpargument för endara kite.
Ett tips bara; är det en Guerilla II (andra generationen) eller Guerilla I? De första leveranserna av Guerilla II hade “stall” problem (speciellt 13 m modellerna), vilket dock ordnades upp senare.
/Urban.
-
Jag har sett PL-kiter på snö och det impade inte å jag har provat Guerilla på vatten. Bortsett från att man slapp pumpa iofs. Här är mina plus å minus.
+ingen pump på vintern
+stabil i zenith
+depowern bättre än på en c-kite men inget mot flatkites å bow–inte kul när den gör “roterande fjärilen”, vilken den gjorde för ofta för min smak under de dagarna jag såg den
-tar ändå lång tid att “förfylla” å är det svag vind kan det vara nästa omöjligt så vad är poängen då med foil
-snabbpackad är den väldigt stor eftersom man helst inte vill släppa ut luften som va så svår å få in.
-liten irriterande fördröjning när man styrNågon sa ironiskt, “de har lyckats kombinera det sämsta med foil och det sämsta av LEI”, å det är inte så långt från sanningen som jag upplevde den.
Rätta mig om jag e ute å cycklar på någon punkt.nic
-
Låter som om jag sågar PL rätt av. Måste tillägga att jag gillar att det finns olika former och varianter av kitar. Och bra att den ena formen ibland tar ledning å ibland den andra.
Jag har kört LEI på vatten och opencell foil på snö i alla år. I år kör jag även LEI flatkite på snö när jag kör på gångavstånd från bilen eftersom de nya flatkitarna har dragit ifrån grymt i hopprestanda. För små och stora expeditioner i riktigt kallt väder blir de fortfarande opencell.PL’s design är kanske bra under vissa omständigheter, där kan man även svälja nackdelarna. Precis som alla kitelösningar har sina styrkor och svagheter.
Oftast om man väljer kite som rookie kan det vara ett smart drag att köpa samma märke som de andra som är på den spot man surfar mest på även om det inte är den hottaste på marknaden. Bara för att det är mycket lättare att få hjälp med grejor som gör att man kommer vidare.
nic
-
Måste väl vara redigt korkad. Men jag föredrar fortfarande och skulle för allt i världen inte byta mina Lynn mot något jag testat än så länge. Testat har jag Ozone Frenzy o Instinct. Cabrinha C-shape, switchblade och crossbow. EH Wave, Freestyle o Rippher. Flysurfer Speed, Pulse och PsycoIII plus diverse andra drakar både foils och uppblåsta. Som sagt må vara redigt korkad eller helt sakna känsla för sporten. Det var min sida det Ollefax, see ya on da spots.
Surf´s up in Åre / TOBAS
-
fÖR H***ETE, är det så svårt för folk att bara svara på den frågan som var ställd, Guerilla 13 vs Extacy 13 var det.
Man kan väl inte jmf En guerilla från 2003 med en modern SLE/bow kite varken prestandamässigt eller prismässigt 🙁
Inte heller en Extacy går att jmf med en SLE/BOw eller en ny c-kite eller en ny Psycho 3:a eller en ny Ozone eller en ny PL Scorpion.Get real guys.
/Urban.
-
@Milkman 362532 wrote:
att en flaggad kite med stängda celler blir en decimeter tjock tror jag inte på, glöm inte att jag lärt mig kita på stängda celler. En platt kite hängande på femte linan har inte mer restdrag än en foil med stängda celler, oavsett lösning. Jag haft möjlighet att testa release på både FDS och andra lösningar och alla är sämre ur det perspektivet än öppna celler.
Jens, lägg av. Du är pinsam. Om du verkligen testat FDS seriöst och under hårda förhållanden så vet du hur effektivt det är.
Som andra här påpekat är det helt okej att du framför hur fantasktiskta och uberhäftiga Ozones lösningar är på allt enligt dig. Inga problem.
Men du har en tragisk förmåga att hela tiden försöka kravla dig fram genom att slå ner på andra märken. Sluta med det så kommer iaf jag att börja se dig som lite mer seriös.Telekiter har helt rätt. varken Extacy eller Guerillan kan jämföras med en modern kite oavsett typ. Å andra sidan kan nog knappast priset heller jämföras. :smirk:
Och så kan vi konstatera att ännu en tråd har gått åt Päppelfjäll…
/Kaj(Tech)
-
Köp vilken kite du vill, de kommer funka ungefär lika bra oavsett vad du kör.
C-kite, bow eller foil. Själv kör jag foil året runt och är nöjd. C-kite och bow funkar lika bra. Det jag drar mig för är att pumpa och fästa linor (= kallt) Många löser det med el-pump.
Det mesta av tiden kommer du säkert tillbringa på nåt fält eller nån is nära dig.
Köp nåt billit och ha kul,
-
Skye10;364247 wrote:C-kite, bow eller foil. Själv kör jag foil året runt och är nöjd. C-kite och bow funkar lika bra. Det jag drar mig för är att pumpa och fästa linor (= kallt) Många löser det med el-pump.
Är alltså ganska okunnig på området, men måsta man alltid fästa/lossa linor på
C-kite och bow när det ska bli åka av? -
@JTs 364324 wrote:
Är alltså ganska okunnig på området, men måsta man alltid fästa/lossa linor på
C-kite och bow när det ska bli åka av?Det underlättar… frågar du dock de åkare som åker foil här omkring så ägnar dom ca 50% av tiden när vi andra är på vattnet med att trassla upp bridellinor…
Log in to reply.