-
Guide: Bygg en monopod till GoPro för under 50 kr!
Aloha!
Jag var sugen på o skaffa en monopod till min GoPro men ville inte lägga ut stora pengar på det, så jag byggde en egen! För er som inte vet vad jag menar med monopod så kollar [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=P0ppQdhfWgc”]denna film[/ame], ca 1m30s in i filmen. Helt enkelt en lång stav så man kan filma sig själv i helkropp när man kör kite, snowboard mm.
Originalidéen till bygget kom från denna sida, som jag sen gjorde om efter vad jag kunde hitta för material i byggvaruhus, hemma mm.
Här är en bild på den färdiga monopoden:
Detta behöver du:
- GoPro-kamera (kanske uppenbart?)
- GoPro-stativfäste
- Skruvdragare, borr, kniv, smältlim
- En bit skumplast/frigolit eller liknande för att täta ändarna
- Lite byggskillz =D
Inköpslista
- PVC-rör av lagom längd (1m) och tjocklek (32mm) – ca 35 kr på Byggmax/Bauhaus mfl
- Vinkeljärn i lagom storlek, jag tog ett gammalt från IKEA som man får med alla bokhyllor mm för att fästa i väggen.
- Gängskruv med muttrar och brickor i passande storlek (M5) – ca 12 kr på ÖoB mfl.
- 1/4″ 20 tumgängad skruv. OBS!Detta är alltså inte M5 osv utan tumgänga, används inte i Europa sen 30 år tillbaka så kan vara svårt att få tag på i Sverige. Hör med din järnhandlare om de har några liggandes över mm.
Såhär gör du!
Fäst vinkeljärnet i GoPro-stativfästet mha din tumgängade skruv + ev mutter. Det räcker med att skruven sticker ut ett par millimeter för att fästa i stativfästet.
Använd kniv (alt Dremmel eller borr) för att skära ut en bit av röret för att fälla in vinkeljärnet ett par millimeter in. Jag gjorde även en matchande skåra på baksidan där vinkeljärnet sätts in i. (Obs, tejpen är bara för att underlätta vid bygget, den ersätts av M5-skruv senare)
Här ser man infällningen av vinkeljärnet samt skåran på baksidan.
Såhär ser det ut när kameran är monterad på vinkeljärnet. Röret jag använde är 32mm för att matcha storleken på stativfästet.
Jag ersatte den provisoriska tejpen med en 40mm M5 skruv med en mutter, samt muttrar på insidan av röret (för att inte riskera att klämma sönder röret när jag drar åt skruven. Skåran i vinkeljärnet gör även att man kan föra upp stativfästet och vrida ner det på sidan, när man behöver komma till inuti röret (ex. vid tätningen senare).Det enda som är kvar nu är att göra röret vattentätt så det flyter. Till detta tog jag några små bitar skumplast (går även med frigolit mm) och tryckte in i varsin ände. För att täta ordentligt fyllde jag sedan skumplasten med smältlim, då blev det riktigt vattentätt!
Här är hela monopoden när den är klar. Nu är den vattentät och flyter utan problem, även med kameran på.
Hade tänkt att måla den i en tydlig färg så man ser den enklare, men det är nog inte särskilt akut med tanke på att den flyter bra!
Jag kommer däremot sätta på ett handtag i slutet för bättre grepp. Mer om detta senare.Enjoy! :santa:
Logga in för att svara.