Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Guide: Bygg en monopod till GoPro för under 50 kr!

• Guide: Bygg en monopod till GoPro för under 50 kr!

Publicerad av blizzy på 13 februari, 2011 vid 13:04

Aloha!

Jag var sugen på o skaffa en monopod till min GoPro men ville inte lägga ut stora pengar på det, så jag byggde en egen! För er som inte vet vad jag menar med monopod så kollar [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=P0ppQdhfWgc”]denna film[/ame], ca 1m30s in i filmen. Helt enkelt en lång stav så man kan filma sig själv i helkropp när man kör kite, snowboard mm.

Originalidéen till bygget kom från denna sida, som jag sen gjorde om efter vad jag kunde hitta för material i byggvaruhus, hemma mm.

Här är en bild på den färdiga monopoden: klar1.jpg

Detta behöver du:

• GoPro-kamera (kanske uppenbart?)
    • GoPro-stativfäste
    • Skruvdragare, borr, kniv, smältlim
    • En bit skumplast/frigolit eller liknande för att täta ändarna
    • Lite byggskillz =D

Inköpslista

• PVC-rör av lagom längd (1m) och tjocklek (32mm) – ca 35 kr på Byggmax/Bauhaus mfl
    • Vinkeljärn i lagom storlek, jag tog ett gammalt från IKEA som man får med alla bokhyllor mm för att fästa i väggen.
    • Gängskruv med muttrar och brickor i passande storlek (M5) – ca 12 kr på ÖoB mfl.
    • 1/4″ 20 tumgängad skruv. OBS!Detta är alltså inte M5 osv utan tumgänga, används inte i Europa sen 30 år tillbaka så kan vara svårt att få tag på i Sverige. Hör med din järnhandlare om de har några liggandes över mm.

Såhär gör du!
    bygg1.jpg
    Fäst vinkeljärnet i GoPro-stativfästet mha din tumgängade skruv + ev mutter. Det räcker med att skruven sticker ut ett par millimeter för att fästa i stativfästet.

bygg2.jpg
    Använd kniv (alt Dremmel eller borr) för att skära ut en bit av röret för att fälla in vinkeljärnet ett par millimeter in. Jag gjorde även en matchande skåra på baksidan där vinkeljärnet sätts in i. (Obs, tejpen är bara för att underlätta vid bygget, den ersätts av M5-skruv senare)

bygg3.jpg
    Här ser man infällningen av vinkeljärnet samt skåran på baksidan.

bygg4.jpg
    Såhär ser det ut när kameran är monterad på vinkeljärnet. Röret jag använde är 32mm för att matcha storleken på stativfästet.

bygg5.jpg
    Jag ersatte den provisoriska tejpen med en 40mm M5 skruv med en mutter, samt muttrar på insidan av röret (för att inte riskera att klämma sönder röret när jag drar åt skruven. Skåran i vinkeljärnet gör även att man kan föra upp stativfästet och vrida ner det på sidan, när man behöver komma till inuti röret (ex. vid tätningen senare).

Det enda som är kvar nu är att göra röret vattentätt så det flyter. Till detta tog jag några små bitar skumplast (går även med frigolit mm) och tryckte in i varsin ände. För att täta ordentligt fyllde jag sedan skumplasten med smältlim, då blev det riktigt vattentätt!

klar2.jpg

klar3.jpg
    Här är hela monopoden när den är klar. Nu är den vattentät och flyter utan problem, även med kameran på.
    Hade tänkt att måla den i en tydlig färg så man ser den enklare, men det är nog inte särskilt akut med tanke på att den flyter bra!
    Jag kommer däremot sätta på ett handtag i slutet för bättre grepp. Mer om detta senare.

Enjoy! :santa:

skotten svarade 14 år sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • johanw

Medlem
    13 februari, 2011 vid 15:38

elelr tejp..

• krillan82

Medlem
    13 februari, 2011 vid 16:22

Booom!!

• blizzy

Medlem
    13 februari, 2011 vid 16:29

Tejp?

• Säkert – Nej
    • Flyter – Nej
    • Kameran i olika vinklar – Nej
    • Snyggt – Nej
    • Praktiskt – Nej
    • Bra idé? – Nej

Men tack för att ni uppskattar att jag tog mig tid att skriva guiden :crazy:

• dawwg

Medlem
    13 februari, 2011 vid 16:47

jag uppskattar din guide! riktigt bra bygge verkar det som! ska ta tag i det när jag får tillbaka kameran från GoPros verkstad.
    någon som vet hur lång tid det brukar ta för dem att fixa kameror som har smuts på sensorn? dvs, skicka kameran dit å sen för den å komma tillbaka..

• mjersen

Medlem
    13 februari, 2011 vid 20:53
    Blizzy;646873 wrote:
    Tejp?

• Säkert – Nej
    • Flyter – Nej
    • Kameran i olika vinklar – Nej
    • Snyggt – Nej
    • Praktiskt – Nej
    • Bra idé? – Nej

Men tack för att ni uppskattar att jag tog mig tid att skriva guiden :crazy:

[*]Funkar lika bra – Ja

• blizzy

Medlem
    13 februari, 2011 vid 22:06

Klart att det inte funkar lika bra.. du kan inte bestämma vinkel på kameran vilket kommer göra att du kommer få en massa sneda klipp som inte går att använda.. plus att de har ju fäst kameran utåt, då kan du ju inte filma dig själv – vilket är hela vitsen med monopoden.
    Men visst visst, ha ha, ”funkar lika bra”….

• acemattias

Medlem
    14 februari, 2011 vid 01:09

Tejp ar klart battre,
    for den som inte har ¨handy skills¨

• windyboy

Medlem
    14 februari, 2011 vid 06:53

Har man inte tiden att bygga så… Finns även mounts att skruva på rör.

• pjoter

Medlem
    14 februari, 2011 vid 09:13

Snyggt bygge! och jag får nog hålla med om att det är lite bättre än tejp, även om de också funkar. Dock ser de ut som haboklåparna använt eltejp istället för gaffa….. Klantigt och oproffsigt. 🙂

Dock är jag fortfarande osäker på om gopros stativfäste är kraftigt nog för att tåla lite stryk. Är väl bara en metallinsert i lite plast? med tanke på att jag knäckt kamerans inbyggda fäste bara genom att ha den på brädan är jag tveksam till att de där håller för lite vågstryk och att slås mot botten mm. Så jag hade helt klart satt på en leash om jag var dig .

Sen är väl tanken med en monopod både att filma sig själv men också att få snygga vinklar när du filmar andra. Är ju asgrymt att kunna ha en vinkel snett uppifrån i vissa trick mm.

• blizzy

Medlem
    14 februari, 2011 vid 11:55
    pjoter;646944 wrote:
    Snyggt bygge! och jag får nog hålla med om att det är lite bättre än tejp, även om de också funkar. Dock ser de ut som haboklåparna använt eltejp istället för gaffa….. Klantigt och oproffsigt. 🙂

Dock är jag fortfarande osäker på om gopros stativfäste är kraftigt nog för att tåla lite stryk. Är väl bara en metallinsert i lite plast? med tanke på att jag knäckt kamerans inbyggda fäste bara genom att ha den på brädan är jag tveksam till att de där håller för lite vågstryk och att slås mot botten mm. Så jag hade helt klart satt på en leash om jag var dig .

Sen är väl tanken med en monopod både att filma sig själv men också att få snygga vinklar när du filmar andra. Är ju asgrymt att kunna ha en vinkel snett uppifrån i vissa trick mm.

Jo leech är nog att föredra. Ska fixa ett bra fäste för det också. Tänkte kanske sätta på en sån ”life jacket” också till själva kameran. Jag tror dock att stativfästet håller ganska bra, verkar hyfsat robust ändå 🙂
    Nu när röret är tätat så flyter den extremt bra, så förhoppningsvis slipper kameran slå i botten allt för mkt..

Yes, monopoden dubblar som ”filma-själv-pinne” och som vanlig monopod för att filma andra, så kan nog få till gryma vinklar o närbilder (lättare att dra undan kameran på en monopod om man står nära åkaren, än att riskera att bli påkörd själv :tongue:)

• skotten

Medlem
    15 februari, 2011 vid 23:38

faacking silvertape from hell works awesome, put it on a stick and the whole shit floats (thats why they make floating shit from sticks), need a different angle, no problem, more silvertape, yeaaa… need it to look both sexy and proffesional? wear your HABO LOCAL teeshirt baby yeaaaah

If you want to be a real gaylord, you are gonna need at least 2 leashes, a lifejacket and one of those GPS things to that the rescue helicopters can find your camera.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Guide: Bygg en monopod till GoPro för under 50 kr!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.