Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › GUL Delta??
-
GUL Delta??
Publicerad av basse på 17 september, 2007 vid 08:33Ny dräkt står på inköpslistan.
Har någon koll på GUL Delta?? GUL har ju alltid gjort bra dräkter och jag vet att Vindsurfing.se säljer dessa.
Jesper_B har jag nog sett med en GUL-dräkt tror jag. Har du en kommentar möjligtvis.Jag funderar även på hur Oneill Psycho är?? Detta är ju en dräkt i dubbell-neopren. Är det verkligen så himla mycket kallare än enkel??
Låt höra vad ni tycker.
Enligt rykten skall Glenn ha gjort en detaljerad marknadsstudie i ämnet och fastnat för ION. Varför undrar jag??
jarp svarade 17 år, 1 månad sedan 14 Medlemmar · 24 Svar -
24 Svar
-
Jag har en ett par år gammal GUL 5/3 (vet inte om det är Delta) och är mkt nöjd med den.
/Rickard – Kretaflyget hem…
-
Dubbelnylon suger! Kör NP 5000 som är mycket varm men lite skör men är man varsam håller den fint!
C
-
Köpte en NP 5000 på Skidsport. Skitvarm men grymt känslig. Efter använt den kanske 5 ggr syntes tydligt slitage i grenen efter sittsele och flytväst. Reklamerade och blev rekommenderad en dubbelnylon. Den är tyvärr skitkall och nu måste jag skaffa ännu en höstdräkt, så jag ser fram emot resultaten av den här tråden.
-
Jag har också börjat luta åt mer dubbel med lagom inslag av enkelneopren, efter att alldeles för snabbt ha slitit ut en NP5000 kortärmad. Jag vägrar köpa ny dräkt hela tiden. Vilka alternativ finns det? Sola, Gul, NPX???
/Magnus
-
Det är av samma anledning jag lutar åt det håller också Mag.
Det finns en hel del som har enkel i bröstet och ryggen och bubbel i resten och det verkar vettigt tycker jag. Har inte haft sönder mina dräkter på bröstet och på ryggen så mycket.
Pro_limit har C2 med mycket dubbelneo. Men det var lite svårt att få tag på. Funderar på att beställa en GUL Delta från UK. ca 2500 inkl frakt.
Snubbarna på gunsails.se rekommenderar Oneill’s PsychoII som är dubbelneo.
-
Vafan, jag hade ju min Sola titanium som var sydd helt i enkelnylon i över fem år utan speciellt slitage (dvs bara rent allmänt slitage vilket man kan förvänta sig på 5 år). Har tillverkarna glömt bort hur man gör dräkter hållbara? Soladräkten var dessutom både ett under av värme och smidighet.
Den Rip Curl som jag har nu är dock ett under av hållbarhet. I det fallet är det dock en stor nackdel eftersom allt annat på den dräkten suger och jag skulle varit gladare om den hade pajjat direkt så jag hade fått anledning att byta. Nu har jag säkert kört fem år med skiten.
-
Jag har en Gul Delta 5/3 som jag nu kört en sässong med! Jag hade tidigare GUL på 90 talet som var klockrena värme mässigt o hållbarheten! Har sedan averkat div. NP med mindre lyckat resultat! Kan bara säga att värme mässigt så är Deltan nog ganska svårslagen i sitt område dvs. semi dry! Nästa väl varm ärligt talat! Livslängden vågar jag ännu inte utala mig om men det är annu inga spår på skador iaf! Har dock inte blivit sams med kragsystemet men det är en helt personlig åsikt! Men efektivt är det dock lite krångligt att få på sig om man är själv o är vig som ett kylskåp
-
@Carrera 415730 wrote:
Jag har en Gul Delta 5/3 som jag nu kört en sässong med! Jag hade tidigare GUL på 90 talet som var klockrena värme mässigt o hållbarheten! Har sedan averkat div. NP med mindre lyckat resultat! Kan bara säga att värme mässigt så är Deltan nog ganska svårslagen i sitt område dvs. semi dry! Nästa väl varm ärligt talat! Livslängden vågar jag ännu inte utala mig om men det är annu inga spår på skador iaf! Har dock inte blivit sams med kragsystemet men det är en helt personlig åsikt! Men efektivt är det dock lite krångligt att få på sig om man är själv o är vig som ett kylskåp
Ahh.. äntligen någon som kom med lite matnyttigt.
Gott mos alltså. Varm är bra…. helt klart. Lite jobbig att komma i brukar vara helt ok också.
Låt höra dina mått och vilken storlek du har och hur du upplever den storleken!!! -
Har en Delta 6/5/3 mm dräkt och har kört mycket med den grymt varm och bra kvalitet.Det enda minuset är att den är trång över axlarna.
Mvh Janne
-
@Basse 415756 wrote:
Låt höra dina mått och vilken storlek du har och hur du upplever den storleken!!!
Mina mått är 179 mm x 85 kg! med korta ben ;-)!! provade först
en L men tyckte den var lite smal över axlarna o överarmar så jag valde en XL
som med facit i hand nog är lite stor, men räddar det hela med att jag på höst/tidig vår ändå hör med neoprenväst med huva under o då fyller upp den!
Det jag tycker är Deltan´s starka kort jämfört med andra fabrikat är dess smidighet spec i armveck osv. känns tunnare än vad den är! -
@Carrera 415730 wrote:
Hur funkar kragsystemet (foton?)
Är den tät även när man ligger och vattenstartar? De flesta semidrys brukar läcka in i nacken då…. -
Det viktigaste är passformen, skiljer mer än man tror mellan olika dräkter i samma stolekar, den perfekta dräkten ska du inte känna att du har på dig…..
Resten är detaljer
-Enkel Neopren om du vill vara varm (Vindsurfare, dvs ovan vattnet)
-Dubbel neopren om du är oaktsam, vill frysa på land och vill ha den i decennium:wink:Pratar man med majoriteten av de som har koll pekar de med HELA handen på enkelneopren.
Mina enkelneopren dräkter har alltid spruckit i grenen, slut med det nu förhoppningsvis då min enkelneoren dräkt är förstärkt med dubbelneopren där…..
Ang Delta:
Jag var på vippen att köpa GUL Delta själv men de (5.3 & 6.5) föll på småsaker (de låg bra till).Hittade ett test på vinterdräkter där bla Deltan var med.
6.5an var varmast men föll på att den inte gick att få på sig själv (Horisontellkedja)
5.3an föll på att den läckte in har jag för mig (vilket de flesta gör med vertikal kedja).Vad som talar för GUL måste vara hållbarheten…
Jo just det!!! Dräkt är just en sån sak man vill handla i den LOKALA surfshopen, min dräkt blev onödigt dyr med alla returer på postorder:tongue:
Varm = Enkelneopren
Smidig = Enkelneopren
Hållbar = Dubbelneopren (eller enkelneopren då förstärkt med dubbelneopren på utsatta ställen)
Vertikal drakedja med krage – Pinsamt att vara beroende av andra för att stänga dräkten.
Referenser – sök på konfen på missnöjda surfare och du skall finna//Glenn
-
En intressant sak är att nån dykare jag pratade med påstod att när man dyker så är enkelnylon mycket kallare än dubbel. Kan nån verifiera? Jag tycker det låter konstigt.
Vem säljer förresten de gula dräkterna numer? Jag har bra erfarenheter av Gul-dräkter från tidigt 90-tal och min GUL-flytväst som jag köpte på Alpin & Surfsport hänger fortfarande med.
-
Vindsurfing.se säljer GUL men de verkar inte ha så mycket hemma.
Surfar man runt lite så ser man många dräkter med enkelneopren i bröst och rygg… Det kanske räcker!?
Logga in för att svara.