Senaste nytt › Forums › Gummi fläpp på bräda ?
-
Gummi fläpp på bräda ?
Publicerad av lundvall på 3 oktober, 2003 vid 21:23Jo på många brädor sitter det en gummifläpp längs bak på brädan (bakom fenan) och jag undra vad fyller gummi fläppen för funktion ? Ingen jag har frågat har vetat
Själv tycker jag att det är ganska fult men vem vet, det kanske är värt att ha den där om den fyller någon funktion ?malun svarade 21 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
jodu, vad jag har hörtoläst är det till för att se till så att fenan inte kan suga ner luft, alltså som ett förlängningslock. spinouthindring helt enkelt.
GOnatt -
den ska väl förhindra att luft kommer till fenan så att det inte blir ”spinout” lika lätt
-
aaa….men jag tror att det är för att fenan inte ska suga ner luft…eller?
-
Okej, skulle nog behöva bygga en egen sådan till min bräda för jag får spinout hela tiden
-
Har du mycket hack eller repor i fenan? I så fall kan det hjälpa att slipa den, kanske fylla ut med epoxi om det är riktigt jävligt… snygga till med finare och finare slippapper. Om fenan är riktigt slät minskar risken för att vattenflödet ska släppa – dvs spinout. (fast det visste du säkert redan)
(Fenan funkar ju som en flygplansvinge – ojämnheter skapar turbulens vilket minskar den laminära strömningen och vi får en ”stall”, luft sugs ner och bärkraften försvinner… ok, nu slutar jag innan jag blir klassad som värsta besserwissern på Steffos…Jag är flygare också, det är därför jag snöar in på aero- och hydrodynamik)
-
YO om fenan sitter närmare än 9 cm från aktern behöver man flärp annars beror det på annat, (för styv tipp på fenan altså)/Benke
-
jo min fena har blivit nån cm kortarre undersommaren så det kan vara därför men jag har slipat den men jag får spinout ändå ?
-
Det är nyttigt för dig att du lär dig häva spinouter
Din fena är ganska illa hanterad och spretar åt lite olika håll i spetsen. Håll dig borta från grunden och stenarna! När du gör det kan du skaffa en ny fena/malun
Logga in för att svara.