• Gun-master?

Publicerad av anonym-anvandare på 4 oktober, 2005 vid 07:47

Hej!

Funderar på att skaffa en ny 4.60-mast. Kör Simmer sc6 (4.30) och sc10 (4.90) nu. Hur är Gun-masterna egentligen? Dom är ju billiga och då blir man lite misstänksam. Någon sade att dom flexade dåligt trots hög kolhalt. Vad är det för skillnad på terminator- och loopserien? Rekommenderar ni Gun-master eller skall jag hålla mig til Simmer? Tacksam för tips!

/Pulver

anonym-anvandare svarade 19 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • dr-masse

Medlem
    4 oktober, 2005 vid 08:12

Det du först och främst borde fundera på är vilket segel du skall använda masten till… rätt mast ÄR viktigt.

Det har skrivits en hel del om Gun-master här på konfen, kan vara värt att söka lite.

En Gun 460 loop C75, 2.1 kg, kostar 259€

En simmer 460 Simmer SC6, 55% kol, 2.0 kg, kostar 2499:-

Eftersom Gun-masten väger mer trots högre kolhalt får det i alla fall mig att misstänka att det är så kallad ”wet-layup” (det heter så, jag har inte järnkoll på hur man gör master, men mer bindemedel blir det), en lite enklare tillverkning (inte dålig, enklare). SC6 har nog en lite vassare tillverkningsmetod i ryggen.

Skall man köpa en Gun-mast som verkligen slår Simmer SC6 på fingrarna, då börjar priset närma sig Simmer SC8…

Och jo, jag tycker att Simmer har bra master för pengarna. Det är samma som Powerex, som nog utan överdrift kan sägas vara en av masttillverkarna med allra bäst rykte.

Anledningen till att jag gör Gun – Simmer jämförelsen är för att du redan har två Simmer master, och om du är nöjd så kan det vara rätt att köra med de rentav?

• anonym-anvandare

Medlem
    4 oktober, 2005 vid 10:44

Tack för snabbt svar! Jag tänker använda den eventuella masten till mitt Gaastra GTX 7.0 fr 2003. Kör det idag på min 4.30 sc6 med 40 cm förlängare och tycker iofs att det funkar rätt fint för mig och mina 73 kg. Misstänker ändå att det finns mer att få ut av seglet med rätt mast.

Dessutom är det skönt att kunna ha flera riggar uppriggade samtidigt. Jobbigt att rigga ner och få fram sin 4.30 för ett litet enkelt byte från 6.3 till 7.0.

I ärlighetens namn är jag betydligt mer sugen på en sc6 eller kanske sc8 men hittar inga bra begagnade ex. Har däremot sett flera ganska nya Gun-master m 75 procent kol och bra pris. En praktisk (läs snål) fråga alltså. Hm… vad säger expertisen, skall man hugga en Gun och se hur det känns eller är det bättre att hosta upp 2500 för en ny sc6? Tacksam för alla kloka tips.

/Pulver

• soulandradical

Medlem
    4 oktober, 2005 vid 10:59

Jag kör en Gun RDM till mina vågsegel och det funkar kalas och jag har polare som kör Gun Loop och är helnöjda med det.

Masterna i sig är helt ok, sen är det ju som Dr Masse skriver att kombinationen mast/segel måste passa oxå. Jag har ingen erfarenhet av Gun till Gaastra.

Bytte fiberspar mot SC8 till mitt freestylesegel och fick en så mycket bättre rigg.

Jag tror inte du gör fel om du köper den begagnade Gunmasten. För 900:- och lite prut har du ju nästan tom råd att misslyckas och i så fall byta till nästa säsong om det skulle visa sig var helt kasst.

Lycka till! Blås!

• anonym-anvandare

Medlem
    4 oktober, 2005 vid 11:04

Är du tveksam, köp Simmermasten så blir du nöjd och slipper tänka mer på det.

/ Andy

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.