• lars_k

Member
    13 april, 2003 at 09:17

Jag har bara handlat av http://www.surfkeppler.de och http://www.gunsails.de men det finns ju många tyska handlare på nätet som man kan handla av…

• s

Member
    14 april, 2003 at 14:10

Hade en LOOP C75 430 ett kort tag. Var tvungen att köpa på en utlandsresa då min mast gick av och det inte fanns någon att tillgå till OK pris.

C75:an var INTE bra!

Masten var för styv, dessutom väldigt stumm i flexen. Detta kände jag inte igen från mina andra master med 75% carbon.
    Seglen stod inte bra och jag fick helt andra egeskaper på seglet mot vad jag hade med “originalmasten”. Seglen fick antingen dåligt bottendrag eller dålig förmåga att ta vindbyar.

Den hade dessutom väldigt tjock diameter (inte alls som drops-designen är på de italienska masterna från Arrows oxh North vilket gör att jag tvivlar på att det är samma fabrik). Diametern kanske är den gamla “standarddiametern” men eftersom jag är van att segla med smalare kändes det helt konstigt. Rotationen på seglet blev inte bra!

Årsmodellen på min C75 var 2002.

Efter dessa erfarenheter köper jag inte andra master än de rekommenderade.

Staffan

• anonym-anvandare

Member
    15 april, 2003 at 10:24

Å de säger du NU!! Jag har ju redan beställt en terminator 45! Jag återkommer med rapport efter premiären!!

MVH

JohanC

• lars_k

Member
    15 april, 2003 at 10:32

Funkar nog utmärkt wink.gif
    Vill också påpeka att vissa skribenter här har nära kopplingar med diverse svenska handlare så deras utlåtande är inte alltid helt objektiva (dock vet jag inget om S. har sådana kopplingar…). Min Loop C75 460 tycker jag funkar utmärkt till mina Freezone-segel.

• anonym-anvandare

Member
    15 april, 2003 at 11:11

Hej Lars K !

Priserna på surfkeppler var ju helt ok !
    Kanske att man skulle våga sig på en beställning.

Jag förstod att du hade beställt därifrån.
    Var fraktkostnaden ca. 30 EUR för en mast ?
    Hur ville de ha betalt ? (Räkning ?, Förskott ?)
    Hur lång var leveranstiden ?

Naturligtvis skall jag innan beställning maila dem för att få dessa uppgifter bekräftade. Men innan dess kan det ju vara intressant att veta hur det har funkat för dig.

MVH Svante

• lars_k

Member
    15 april, 2003 at 11:23

Tjena. Jag beställde ett segel, 2 master, en bom, en förlängare plus en del småplock. 30 E i frakt. Betalade med VISA, följde stegen i online-shopen. Kom med UPS (hemkörning) veckan efter. Funkade bra förutom att bommen restnoterades. Skickades dock fraktfritt när de hade den på lager igen.
    Öhh. ovanstående gällde gunsails…
    För Keppler:
    Jag beställde två brädor 699E per styck efter lite mailväxling först med Werner. Frakt 40 E per bräda. Plus tekkno-boardbags för 40 E styck till vardera bräda.
    Betalade i förskott genom att sätta in på hans kontor i Postbank Karlsruhe. Faxade kopia på överföringskvittot till honom. Så snart han fick faxet skulle han skicka brädorna. Han skickade dem med vanlig post och jag hämtade brädorna på postterminalen veckan efter.
    Jag är nöjd med mina affärer 8^)

• ola-h

Member
    15 april, 2003 at 12:03

Några snabba kommentarer.

1. Väldigt små skillnader på mastens karakteristik kan göra stora skillnader i seglets toppprestanda.

2. Många seglare har inte så pass koll att de identifierar dessa skillnader. Antingen seglar de inte seglet tillräckligt nära dess max (när det gäller både överriggat, underrigat och i känsla) eller så har de inte kört segel perfekt riggade och med rätt mast innan och vet inte vad som egentligen finns att hämta.

3. Duktiga seglare är ofta duktiga riggare också och ibland kan man jobba runt en aningens felaktig mast med lite riggtweakning. Dessutom tror jag att en duktig seglare har en mer utpräglad smak och därför kan hitta sin favvismast utanför skaran av rekomenderade master ibland.

4. I Sverige är det en rätt stor andel av de seglare som både är någorlunda duktiga och dessutom prylintresserade som köper prylar mer eller mindre billigt från diverse leverantörer eller shopar. Det kan innebära vissa “lojaliteter”, men baserat på vad jag vet om många av de som skriver på konfen, det de skriver vad jag själv har för erfarenheter tycket jag i allmänhet att de flesta råden är sakliga. Jag har själv någon slag “deal” med Hot och Starboard och skriver gärna om dessa märken, men jag gör det för att jag känner till just de prylarna extra bra, inte för att göra generalagenten en tjänst så att jag skall få bättre priser. Så funkar det nog för de flesta. Jag tror (omvänt) inte jag dissar andra märken heller. Faktum är att en del seglare som jag har en känsla av inte har någon direkt deal med nå’t märke skriver mer “märkesbundet” för det märke de har satsat sina surf förvärvade slantar på. Slutligen, alla generalagentar har väl några killar och tjejer de säljer billigt till och om de tror detta kan ge “konkurensfördelar” via konfen skrivning så är det upp till dem att anmoda sina seglare att delta i debatten. Jag tycker det vore bra om även generalagenterna och shopägarna själva droppade förbi ibland.

• lars_k

Member
    15 april, 2003 at 12:21

Jovisst. Jag tycker det är bra att duktiga seglare, som du Ola, skriver här på konfen även om ni har kopplingar till till vissa märken och handlare. Ni har mycket att tillföra.
    Det säger sej nästan självt, är man duktig och tävlar etc så har man spons. Tycker det är synd att inte fler av sverigeeliten skriver här ibland…
    Men kanske det är på sin plats att påpeka för nya att konfenskribenter gärna vinklar sina råd lite grann och kanske inte alltid är helt objektiva.
    Och för den normale surfaren med begränsad budget, ger nog t.ex en Gun mast fullt tillräckliga prestanda för ändamålet. Även om man kanske med ett par tusen mer klämmer ut det där lilla extra ur riggen med en “märkesmast”. Men är det värt det?

• ola-h

Member
    15 april, 2003 at 12:36

Jag har aldrig kört just Gun, men i allmänhet är det inte svårt att hitta kombinationer av master och segel jag inte skulle rekomendera till någon. Det har nog inte så mycket att göra med mastens pris, utan är snarare en fråga om “passform”.

I min något svullna arsenal av prylar finns mast segelkombinationer som är minst sagt luriga, trots att det handlar om dyra högprestandagrejor alltihopa. Mer exakt, min 4m Nolimitzmast som funkar perfekt till mitt Hot SO 5.0 går inte alls ihop med mitt 2003 Hot Psyclone 4.2 t.ex. Eftersom jag är van att experimentera med lite udda grejor kan jag segla på Psyclone/Nolimitz utan att lida så mycket av det, men jag skulle t.ex. aldrig sälja dessa två enheter till samma person begagnade, hur mycket jag än behövde pengarna. I det här fallet är seglets uppförande så pass speciallt att även en relativt ovan seglare lätt skulle känna av det. Två intressanta anmärkningar är att jag kört Psyclone med 4-5 andra sorters master som alla har funkat bra (men aningens olika) och att Powerex RDM och Z-taper (som sinsemellan är rätt olika) ger bra resultat i både SO och Psyclone. Poängen är att det är väldigt svårt att förutsäga vad man får för prestanda. Det går inte bara att säga att det märket passar med dessa masterna etc. Det kan faktiskt lätt bli så fel att det inkräktar allvarligt även på en nybörjares uppfattning av segelprestandan.

• lars_k

Member
    15 april, 2003 at 13:30

Jag fattar inte det hela riktigt. I stort sett alla master är i dag “constant curve”. Styvheten sätts i IMCS. Rekas en constant curve mast med en viss IMCS och längd till ett visst segel borde det väl gå att köpa vilket märke som helst som uppfyller denna spec?
    Eller har masttillverkarna dålig koll på om masten verkligen följer “constant curve” – kurvan? Små avvikelser kan ge stora skillnader i seglet kan jag tänka mej.

• lars_k

Member
    15 april, 2003 at 13:32

…och seglet kanske inte heller är sytt exakt efter constant curve?

• boman

Member
    15 april, 2003 at 14:53

Håller med dig Kongo, JohanC kommer att få ut massaor av glädje av sin Gun mast om han nu köper en sådan, Det S beskriver i sitt inlägg tror jag är lite väl överkurs för denna tråd,
    JohanC ville byta ut sin ceriserosa epoxi mast till något bättre……. smirk.gif

• dr-masse

Member
    15 april, 2003 at 15:05

Jag har ställt mig själv samma fråga. Uppenbarligen är det så att det inom IMCS finns utrymme för tillräcklig olika böjkurvor så att masterna blir olika ändå. Lägger man dessutom till att master har olika diameter, tjocklek, kolfiberhalt och förstärkningar så börjar det bli uppenbart att även två till synes mycket lika 460/25 master kan bete sig olika. Och förmodligen gör det.

Ett längre svar som jag en gång hittade på rec.windsurfing av Roger Jackson lyder såhär (det gav i alla fall mig lite mer info kring detta):

The lower carbon content mast will have lower reflex response, so as someone here suggested, your sail will not twist off as quickly, nor return to it’s normal shape as
    quickly when your encounter gusts and lulls.

Mast bend characteristics, and stiffness are percentages, and IMCS is calculated so masts that meet the same specifications, on paper, may not be the same diameter, or the bend characteristics may fall within the same “range” or tolerance, but be biased slightly so the middle is stiffer, or the tip is softer, and these little variations can affect performance.

Think about it, if the designer used a 100% carbon mast, made on a specific mandrel (all masts are laid up or wound on a mandrel) then the designer will use seam shaping and sectioning in the luff sleeve to fit the diameters and tapers of masts made on that specific mandrel. Other masts, of different carbon content could be made on the same mandrel, with the same diameters, and almost the same bend characteristics, but in order to get the same bend characteristics, the mast designers often change the shape and diameters of the mandrels to give them the closest match with different carbon contents. They also change the fiber orientations, etc. to get as close as they can, but only masts with the same carbon content, off the same mandrel, that the designer used to originally make/design
    the prototypes will have all of the optimum characteristics.
    You may not be able to tell (by feel) whether you have the right mast, but I can assure you that if you sailed the same sail with the “best” mast (the one the sail was designed for) and a lower carbon content mast meeting the same specs. only 1/2-1 pound heavier, you would feel it instantly, and if you had a way to really objectively
    measure the sails performance, over a range of conditions, you would quickly notice the difference in measurable performance.
    Regards, Roger

Vad gäller vår förmåga att vara objektiva här på konfen så är det, som alltid, omöjligt. Mina små tips påverkas naturligtvis av min begränsade värld och, i många fall, utrustning. Det är lättare att uttala sig om sådant man åkt på själv, men ibland dristar jag mig till att tipsa om sådant som i närliggande. Dessutom är det ofta svårt att hålla sig ifrån lite allmänt tyckande, det är ju kul med diskussion även om det visar sig att man har fel! (vilket jag haft, jag säger bara deep-tuttle och tuttle fenor)

Utöver detta så saknar även jag, vilket jag ofta påpekat, en mer aktiv närvaro här på konfen av Svensk surfelit, butiksägare och annat folk. Så länge de skriver vilka de är och vad de representerar så är det bara skoj och tillför mycket, se bara på Gaastra-konfen med Barry Spanier (och andra konfar som blir bättre och bättre, själv tycker jag att Fanatics konf snabbt blev bra där bla Craig Gertenbach, Franscisco Goya och Sebastian Wentzel svarar på frågor).

Fördelen med den här konfen är ju att den i sig är neutral så man kan ju tycka vad man vill om svar och tips.

Tycker exempelvis att det var helskoj att se Olandersson skriva några tips på freestylekonfen, mer sånt! Vart tog Fredrik B. vägen, förresten?

Jo, till sist. Mig veterligen så är North och Gun-master “kända” för att ha en liten annorlunda böjkurva mot många andra tillverkare. Skulle jag exempelvis köpa ett North-segel så skulle jag tveklöst köpa en North-mast till det. Även Guns master var ett tag lite styvare än genomsnittet i samma längd, kanske är de fortfarande lite annorlunda? När jag hyrde grejor i Guincho var en del segel riggade på Gun-master och de var lite annorlunda (passade mindre bra än Arrows egna master). Men klart sämst var de kapade ART-masterna, helkass.

Surfa På!

• anonym-anvandare

Member
    15 april, 2003 at 19:10

Ska jag ha Neilpryde mast till Neilpryde segel eller går det bra med Powerex eller North. Segeln är 5,9 jet och 7,4 supernova, jag tänkte mig en 4,6 mast som kan användas till dem båda segeln tror du det funkar?

• lars_k

Member
    15 april, 2003 at 20:30

Intressant info. Som jag har förstått det mäts IMCS genom att ta en punktlast mitt på masten och mäta nedböjningen vid denna punkt. Sedan räknas det om på något sätt (dividera med längden i kvadrat? kommer inte ihåg..) för att bilda ett värde. Detta värde borde inte sprida mellan olika tillverkare. Alltså borde man inte kunna säga att den ena masten är styvare än den andra med samma IMCS…
    Men IMCS säger ju inte hur mastkurvan ser ut under belastning. Enligt “constant curve” ska masten beskriva en cirkelbåge under belastning. Men kollar man på en rigg under tryck av vinden böjer den ju i två plan, dels böjer den sedd från sidan, dels sedd framifrån. Den beskriver inte en perfekt cirkelbåge, verkar det som. Här inser jag att olika masttillverkare tar fram master som inte böjer likadant, det skulle vara omöjligt att standardisera denna böjkurva. Säkrast är kanske att köpa master av samma fabrikat (eller rekommenderat av segeltillverkaren…) som seglet. Men jag undrar fortfarande om normalsurfaren behöver bry sej. Vissa surfare verkar vara pryltokiga och gräver ner sej i sådant här. Vi andra kör så det ryker på kanske inte helt optimala grejer. Vem har roligast för pengarna?

Page 2 of 3

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

You must be logged in to create new discussions.