• canoya

Medlem
    16 april, 2003 vid 06:53

Är det verkligen så att constant curve innebär att masten under belastning beskriver en cirkelbåge?
    Jag har sett bilder på någon masttillverkares hemsida från hållbarhetstester, där man hur tydligt som helst ser att mastkurvans radie minskar ju närmare toppen man kommer. Dessa tester verkar också göras genom med axiell last, så att man pressar toppen mot mastbasen. Det liknar ju i så fall krafterna från nedhalet.
    Det verkar ju också naturligt att den större diametern i nedre delen skulle innebära att masten är styvare i botten än i toppen, ävem om jag inte är nån guru på mekanik. Det borde krävas mycket stora skillnader i laminattjocklek och/eller -uppbyggnad om man ska kompensera ändringen i styvhet på grund av den minskande diametern med förändringar i laminatet.

Kan det vara så att constant curve innebär att man får en cirkelbåge när man har segel och bom riggade på masten? Det verkar inte vara något vidare exakt begrepp i så fall, eftersom olika uthalsspänningar rimligtvis bör påverka kurvan.

Min ödmjuka gissning är att constant curve innebär att böjkurvan ökar konstant från mastbas till masttopp. Ni som har matematikkunskaper på högre nivå vet antagligen nogot begrepp som beskriver detta.

Men det kan ju vara så att begreppet inte har så värst mycket förankring i metodiska mätningar. Jag undrar om det finns någon CEN-standard för detta?

Med dessa tankar hoppas jag ha slängt mer bränsle på diskussionselden!

• ola-h

Medlem
    16 april, 2003 vid 07:47

Det är precis som Masse säger, begrepper constant curve är inte en exakt böjkurva utan säger att böjkurvan ligger inom vissa (ganska vida) gränser.

Som någon kommenterade (Lars K?) så böjer sig ju masten inte bara bakåt utan vid segling (belastning) också åt sidan. Denna sidoböjning är extremt viktig för seglets shape. På vissa segel kan man till och med säga att det är sidoböjningen som ger seglet dess form (buk). Vid segling förändras faktiskt mastens böj inte alls mycket framåt-bakåt men i sidled händer hur mycket som helst.

För att komplicera saker och ting är det inte säkert att olika master från med ett och samma märke har samma böjkurva. Neil Pryde satsar nu på att alla deras master, i princip, skall passa alla segel, men tidigare har det funnits mycket variationer där (Race Pro, Wave Pro etc). Mellan Powerex tre vågmaster Z-Wave (=Simmer SC-6), Z-taper (=Naish Aeromax) och RDM (=Simmer RDM, Ezzy RDM etc) skiljer det också mycket, både i böjkurva, upplevelse av styvhet samt diameter längs masten. Generellt är för övrigt de smala skinnymasterna (RDM) mer annorlunda än vad normala master är och också mer olika sinsemellan.

• dr-masse

Medlem
    16 april, 2003 vid 08:19

Näe, jag tror inte heller att normalsurfaren behöver bry sig mer än att undvika att handla helt fel (typ kapa en 490 mast till 430… :-).

Förra gången jag skulle handla mast (det var då jag kollade lite kring det här) slutade det med att jag bara tog en i affären som inte var alltför dyr och åkte å seglade. Det blåste ju. (att jag sedan hade tur och att den funkade väldigt bra med seglet var ju en bonus!)

Summasummaru, som du själv skriver, är ju att alltid i första hand följa tillverkarens rekommendationer. Det är ju först när man går utanför dessa som man kanske behöver fördjupa sig lite i det hela. Å sen köra så det ryker!

Surfa På!

• lars_k

Medlem
    16 april, 2003 vid 08:40

Du har rätt. Masten beskriver inte en cirkelbåge (var fasen läste jag det…?).
    Hittade en bra sida:
    http://www.dynawing.com/faqIMCSvsMCS.html
    där står:

Constant Curve

A Constant Curve mast is any mast with a base to tip percent of mid-point difference in the 10% – 14% range. The usual definition of a constant curve mast is a mast having a 76% tip deflection percentage and a 64% base deflection percentage, these masts are often labeled as 12% constant curve masts

Och det ser man på ett masttest, från gunsails sida:

• ola-h

Medlem
    16 april, 2003 vid 09:30

Jo, Johan kommer givetvis får en bättre rigg och antagligen bätre seglingsupplevelse oavsett vilken mast ha köper. Dock håller jag intemed om att diskussionen är onödit. Även de billigare masterna kostar en del och att vara lite nogrann i sitt val alv mast kan göra att man helt enket får mycket mer prestanda för pengarna vilket de flesta vill ha. Jag håller i och för sig med om att det kan vara jobbigt att sätta sig in i all för mycket teoretisk snack. I någon mening handlar det då också om en kompromiss mellan att å ena sidan ta till sig så mycket information att man gör det “bästa köpet” och å andra sidan lägga tid och energi på att hitta och tolka informationen i fråga (samt att sedan vara nervös att man valt fel).

Den typ av riggprestanda Staffan (S..) beskrev är något en nybörjare också känner av (även om han/hon inte kan identifiera den lika väl), detsamma gäller det jag beskriver när det gäller några av min mast/segel-kombinationer.

• boman

Medlem
    16 april, 2003 vid 14:58

Visst är det bra att diskutera master. och det är bra att ni med stor erfarenhet delar med er. undrar hur många missar jag har gjort genom åren! men som du skrev oftast då handlar det om en kompromiss. Masten är ju lika viktig som seglet, tyvärr så lägger man (jag) oftast mer pengar på ett nytt segel än en ny fin mast.

Om jag har tur (smhi)så ska jag ut och flexa med mina master i morgon, premiärtur på Väddö 10-12 m/s nordligt, kallare än kallast i vattnet men riktigt skönt i luften.

Kokeli kuu glad pösk på er!

• s

Medlem
    17 april, 2003 vid 08:00

En av mina bästa master genom tiderna var en rosa epoxymast… Det var i alla fall den mast jag hade längst och jag tror t.o.m. att den lever kvar på mina föräldrars vind fortfarande 😉

Nä, men ärligt. Skall han byta från en rosa epoxy till en GUN-mast så gör han ett väldigt bra uppköp!!! Men det jag menade med mitt inlägg var att det är inte så enkelt som att bara kolla på IMCS talen och tro att masten är densamma, eller fungerar på samma sätt som en “original”. Jag upplever det inte så i alla fall. Det är ju också som Ola säger möjligt att trixa runt lite för att få en dålig mast att fungera acceptabelt ändå, men det är ju inte det optimala… Och köptorsk som man är så vill man ju ha det optimala, eller hur Ola?!?!

Sedan för att svara på inlägget om att vissa seglare är “bundna” till vissa märken så är jag det också (bunden är fel ord, vi får köpa lite billigare men det är inte så billigt som många tror även om vi får inköpspriser – jag är imponerad av att surfbutiker överhuvudtaget går runt!). Jag seglar på Surfcompaniets prylar, F2/Arrows/Northshore/Prolimit (även om jag är “otrogen” på diverse tillbehör som jag tycker att andra har bättre prylar… Sssshhh, säg inget till Andreas…. 😉
    Jag hoppas verkligen att mina inlägg inte avspeglas av att jag kör på vissa märken. Själv tycker jag det är otroligt irriterande när någon benfast håller i “sitt” märke som det bästa och inte kan se något negativt eller kan ge det objektiv kritik (om ni minns Voodos inlägg förr i tiden så tycker jag det är ett lysande exempel på en som man blev tokigt irriterad på för att han bara förordade North helt skoningslöst. Vi den tiden seglade jag också North men jag kunde inte hålla med honom i hans åsikter om seglens suveräna egenskaper. Men smaken är ju olika i och för sig). Ola är ju också en ivrig förespråkare av framförallt Starboard, men jag vet ju att han verkligen är helt förälskad i dessa brädor. Han är ju t.o.m. internationellt känd pga sitt engagemang i “konfar” världen runt!!!

Vissa segel och brädor har vissa egenskaper – det är inte säkert att alla tycker som jag om samma bräda så jag försöker att beskriva det jag upplever med mina förutsättningar och sedan får läsaren tolka det utifrån sina förutsättningar. Jag vet ju att jag inte är “medelsurfaren” i Sverige då jag bara seglar vågbrädor och dessutom är tyngre än de flesta.

Sedan om jag verkligen ville pålysa “mina” märken hade jag inte skrivit att jag köper den rekommenderade masten utan då hade jag skrivit “Efter det köper jag bara Arrows master!!! De är svinbra, de bästa, du kan inte segla på något annat!!! Jag seglar ifrån alla i viken, dessutom så är de superbra i manöverförmåga – mycket bättre än allt annat jag seglat. Till i år har de bättre drag och större vindregister!!! De har arbetat med att masten skall samverka med seglets buk och masten gör att buken flyttas fram och den ger dig ett mer mångsidigt segel.” hehehe 😉

För övrigt har jag seglat samma segel (Arrows Impact 5.3 samt Arrows Trixx 6.0 av 2002 årsmodell) som jag seglade på GUN-masten, på en North Viper75, en Fiberspar TidalWave Quicktip och så givetvis den översuperbra Arrows Ultimate Wave 90%. Seglet fungerade mycket bra på alla master utom GUN. Sorry…

Staffan

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.