Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Gun Sails katalogen idag
-
Oregistrerade
Gäst20 januari, 2006 vid 14:17skönt med segel som inte kostar skjortan som tex hotsails eller neilpryde!
-
Någon som testat att köra Gun Sails på NP-master? Skall nog testa en Mega XS på min X9. Borde väl fungera?
-
De mindre seglen står bra på X9 wave iaf. Har ingen koll på raceseglen.
-
Basse wrote:De mindre seglen står bra på X9 wave iaf. Har ingen koll på raceseglen.
OK. Låter bra. Funkar det inte så lär jag få såpass betalt för min X9 mast så jag kan köpa en ny Gun-mast…
-
Jester wrote:Mmmm… Det är helt klart frestande att skaffa Gun när man ser deras priser. Speciellt om man kollar på camber-seglena, och räknar man även med priserna på masterna blir det ju väldigt billigt. En Gun Sails Mega XS 6.8 med passande mast går på strax under 8000:- Det är vad NP tar för bara seglet…
Vi får väl se om jag “vågar” skaffa Gun i år. Om ekonomin tillåter, vill säga.För bövelen Jester…vad är det du skriver?:wink: 😉
-
Jester wrote:OK. Låter bra. Funkar det inte så lär jag få såpass betalt för min X9 mast så jag kan köpa en ny Gun-mast…
Jester här är ett “Gammalt” M8 riggat på en fiberspar mast och det stog riktigt bra på den masten. Tror att en NP mast lär funka ännu bättre.
Jag har harvat runt med mina Gun segen nu sen 2003 och dom är rikrigt bra i dom övre vindregistren, har några synpunkter på dom men det är inget av vikt när man väl står på vattnet.
Skönt med gun(budget) segel är ju att man kan skylla på något om man inte är snabbast, kör man top off the line så finns det ju inget att skylla på… eller ;-)) -
Knatte
Gäst22 januari, 2006 vid 08:58Boman, du slog huvudet på spiken där 😀
Kör man Gun och inte är snabbast, så kan man alltid muttra om materialet. Det måste ju vara tyngre för de som kör North Warp och RS6 och får stryk av andra.
Vad skall de skylla på?? Det funkar ju inte med fel vindriktning, äh jag var underriggad idag i längden :tongue: -
Knatte wrote:Boman, du slog huvudet på spiken där 😀
Kör man Gun och inte är snabbast, så kan man alltid muttra om materialet. Det måste ju vara tyngre för de som kör North Warp och RS6 och får stryk av andra.
Vad skall de skylla på?? Det funkar ju inte med fel vindriktning, äh jag var underriggad idag i längden :tongue:a men ibland blir man ju sugen på att byta till dom där värsting riggarna…. Det finns ju (som du skriver) så mycket annat att skylla på om det nu inte skulle gå bättre!
;-))
-
Boman wrote:Jester här är ett “Gammalt” M8 riggat på en fiberspar mast och det stog riktigt bra på den masten. Tror att en NP mast lär funka ännu bättre.
Jag har harvat runt med mina Gun segen nu sen 2003 och dom är rikrigt bra i dom övre vindregistren, har några synpunkter på dom men det är inget av vikt när man väl står på vattnet.
Skönt med gun(budget) segel är ju att man kan skylla på något om man inte är snabbast, kör man top off the line så finns det ju inget att skylla på… eller ;-))Det där såg ju riktigt bra ut. Testade ju Simmer SC10 i mitt RS4, och den upplevde jag som på tok för mjuk. Kan nog sitta som ett smäck med en ganska styv pinne (:tongue: ) i ett Mega XS.
Och Getwet… Har ju faen inte råd o skaffa NP… 🙁
-
Knatte wrote:Kör man Gun och inte är snabbast, så kan man alltid muttra om materialet. Det måste ju vara tyngre för de som kör North Warp och RS6 och får stryk av andra.
Vad skall de skylla på?? Det funkar ju inte med fel vindriktning, äh jag var underriggad idag i längden :tongue:Och tänk, jag har alltid resonerat tvärtom. Jag vill ha grejor jag INTE kan skylla på när det går dåligt. 🙂
-
Rasmus_W wrote:Och tänk, jag har alltid resonerat tvärtom. Jag vill ha grejor jag INTE kan skylla på när det går dåligt. 🙂
Äh, jag håller med Knatte. När man gjort 30 knop med gun segel utan cambers,degig aluminium bom och med midjesele, då kan ju alltid inbilla sig att man potential för mycket mer med rätt grejor!
Men att ha rätt grejor och ändå inte vara snabb borde ju kunna sabba en annars riktigt fin surfdag… :tongue:
-
Jester wrote:Någon som testat att köra Gun Sails på NP-master? Skall nog testa en Mega XS på min X9. Borde väl fungera?
Visst har jag det, 8.4 TSD fullräsers med en 490 X7. Sålde seglet efter en säsong men behållt masten…………..du fattar va?:smile:
-
Har man rätt grejor så vet man att man borde kunna bli snabb om man bara klurar ut hur. Har man fel grejor så blir man inte snabb hur man än gör. Det är roligare att ha potential, tycker jag.
-
Visst har jag det, 8.4 TSD fullräsers med en 490 X7. Sålde seglet efter en säsong men behållt masten…………..du fattar va?
Jovars. Men Mega XS gick ju ganska bra i Namibia i höstas. Goda för 40 knop iaf… Är helt klart ett alternativ ifall jag inte får tag i lite beggade RS-segel
Logga in för att svara.