Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Gun Sails katalogen idag
-
getwet wrote:Visst har jag det, 8.4 TSD fullräsers med en 490 X7. Sålde seglet efter en säsong men behållt masten…………..du fattar va?:smile:
Tror inte att du kommer att bli nöjd Jester. Med de farter du presterat skulle jag vilja rekommendera dig att avstå, men man får inte glömma bort att vi alla tycker olika. Därför ger jag dig min version och vad jag anser.
Tidigare har jag seglat med RS1 9.0 samt en RS8.4 med X7 och tyckt konceptet varit strålande. Riggarna har aldrig gett sig utan det är jag som får ge upp först och kan bara konstatera att det var hos mig bristen fanns.
Men…..när Gun TSD 8.4 (med X7 masten) kom in i bilden blev det tvärtom, den gav sig alltid före mig! Otroligt irriterande att när vinden blev som bäst (enligt mitt sätt att se på saken, sisådär 1-2kvm större än andra) så ballade trasan ur (vill nog så här i efterhand kalla det för trasa). För att få någorlunda stil på den och möjlig att hantera fick man dra så mycket i nedhal att den planade ut nästan helt och såg ut som en masonitskiva. Och då vet du också vad följden blir på dom där djupa slörarna som vi bägge vill ha….Seglet fungerade helt ok i medium vind och däromkring, men så fort det blev allvar så tappade den stinget helt enkelt, eller rättare sagt formen. Och det berodde inte på masten, för den pallade tom min 9.0 utan problem i samma vindstyrka. RS8.4:an och TSD8.4 var faktiskt som natt och dag. Dock inte i medium vind som sagt var men däröver, och det är där vi ska vara eller hur?
För den som inte har ett sjukligt (likt en missbrukare i sista stadiet) behov av att alltid åka så fort som det bara går och lite till tror jag att seglet passar riktigt bra.
Men minns att detta var TSD:n, den du funderar över kanske är annorlunda. -
getwet wrote:Och det berodde inte på masten, för den pallade tom min 9.0 utan problem i samma vindstyrka. RS8.4:an och TSD8.4 var faktiskt som natt och dag. .
äh men hallå! Kanske berode på att du riggade det ena race seglet med ej rekomenderad mast! och det andra med rekomenderad, du om någon borde väl veta bättre….;-))
Min fiberspar funkade bra på 6,2:an men kör numera med guns race master och riggen ger aldrig vika när det pungar på ordentligt.
Just det jag saknar på mitt gun 7,4 M8 är draget i medium vindar där du menar att det funkar? där har rs1 mycket mera drag, har själv seglat just rs1 9,0 en hel del. grymt skönt segel men dyrt redan då och riktigt gammalt nu!Ditt fall låter som ett solklart fel val av mast kanske inte så mycket segel….;-)
-
Boman wrote:äh men hallå! Kanske berode på att du riggade det ena race seglet med ej rekomenderad mast! och det andra med rekomenderad, du om någon borde väl veta bättre….;-))
Min fiberspar funkade bra på 6,2:an men kör numera med guns race master och riggen ger aldrig vika när det pungar på ordentligt.
Just det jag saknar på mitt gun 7,4 M8 är draget i medium vindar där du menar att det funkar? där har rs1 mycket mera drag, har själv seglat just rs1 9,0 en hel del. grymt skönt segel men dyrt redan då och riktigt gammalt nu!Ditt fall låter som ett solklart fel val av mast kanske inte så mycket segel….;-)
Det är mycket möjligt att du har rätt Boman, för jag vet att du har helt andra erfarenheter som jag inte alls betvivlar. Men är verkligen X7 helt fel mast…..?
Rek mast överensstämmer med både böjkurva och IMCS på X7.
Min iaktagelse var att det var lattorna som ballade ur. :confused2: -
getwet wrote:Det är mycket möjligt att du har rätt Boman, för jag vet att du har helt andra erfarenheter som jag inte alls betvivlar. Men är verkligen X7 helt fel mast…..?
Rek mast överensstämmer med både böjkurva och IMCS på X7.
Min iaktagelse var att det var lattorna som ballade ur. :confused2:Kanske inte rätt mast ändå… Gun masterna verkar vara (eller var) betydligt styvare i bottendelen av masten än andra märken.
Lattorna är inte kol och det tror jag påverkar mycket på dom större storlekarna, det är väl standard på t.ex. NP.
Hur som haver, Ska man ha det bästa så kostar det, så är det i dom flesta fall. Vill man rejsa till en bra peng så tycker jag att gun är ett bra alternativ.
Personligen så har jag dreglat länge på RS5 7,2 som ligger Skidsport mmmmmmhh men får väl kompromissa ett år till innan ekonomin tillåter -
Boman wrote:Kanske inte rätt mast ändå… Gun masterna verkar vara (eller var) betydligt styvare i bottendelen av masten än andra märken.
Lattorna är inte kol och det tror jag påverkar mycket på dom större storlekarna, det är väl standard på t.ex. NP.
Hur som haver, Ska man ha det bästa så kostar det, så är det i dom flesta fall. Vill man rejsa till en bra peng så tycker jag att gun är ett bra alternativ.
Personligen så har jag dreglat länge på RS5 7,2 som ligger Skidsport mmmmmmhh men får väl kompromissa ett år till innan ekonomin tillåterJag tror att det var där problemet låg, i lattorna alltså. Vet en bekant som bytte ut lattorna till kol och fick ett annat resultat. Men det var inte direkt gratis…..men dock billigare än North/Gaastra och NP.
Nähhh nu börjar det bli segt, har ni islossning i Norrtälje nu Boman:wink:
Här är det bara -5 idag så jag tror våren är på G. :smirk: -
getwet wrote:Jag tror att det var där problemet låg, i lattorna alltså. Vet en bekant som bytte ut lattorna till kol och fick ett annat resultat. Men det var inte direkt gratis…..men dock billigare än North/Gaastra och NP.
Nähhh nu börjar det bli segt, har ni islossning i Norrtälje nu Boman:wink:
Här är det bara -5 idag så jag tror våren är på G. :smirk:Gun har ju ett “latt-paket” för €80
-
Segt som bare attan! Nu är det surf suget som börjar komma krypande, men med snöbyar och drivis så får vi väl stå ut med att snacka kolfiber ett tag till.
Lite sneak att kollattorna inte är original
-
Japp. Lite fattigt, helt klart. Många märken är ju tillbaka på 90-tals standard på lattorna, mao tub-lattor överallt. Det var bättre förr… 😉
Logga in för att svara.