Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Gun sails Mega XR alt Booster ??
-
Gun sails Mega XR alt Booster ??
Publicerad av Knatte på 23 december, 2006 vid 08:35Jag funderar på om jag inte skulle bli gladare om jag köpte ett cambersegel på omkring 7.4-7.5 kvm:laugh:
Det handlar om GUN mega XR 7.4 eller GUN Booster 7.5 i så fall. Innan 1 jan så får du ju bra rabatt, så tanken finns ju hos mig att kitta upp mig på nytt segel.Några som har seglat Mega XR och kan uttala sig om dessa segel ? Själv har jag redan två Booster och är skitnöjd med dessa. Men vill ha lite feedback på GUN Mega XR också. Detta bör ju vara lite snabbare och raceigare jämnfört med Booster
jester svarade 17 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 46 Svar -
46 Svar
-
Knatte
Gäst24 december, 2006 vid 14:37Ingen som vill hjälpa mig, att spendera mer pengar på segel 😉
-
Jag har en linje Mega XS, dock har jag inte haft tillfälle mer än att testsegla det största (6.8) i för lite vind. Men seglet ser bra ut (dvs bra buk o god twist, iaf som det ser ut på land) o kändes inte annorlunda än mitt Severne SSR 7.6 (ett segel jag är toknöjd med), men det är definitivt ett tyngre segel, 6.8 väger betydligt mer än mit 7.6. Sen hur XR är kontra Booster har jag ingen aning om, men för att få ut det mesta ur ett XR bör man nog ha matchande mast samt en lämplig slalom-bräda…
-
jag hadde ett XR 8,1 som jag sålt, då jag är för okvalifiserad för att bedöma seglet får jag citera väner som testat det, prisvärt, snyggt, stabilt som fan 😀 som dr alban myntade. till saken hör att jag körde med en arrows 490-30 lance 100kol på 1,4kg. blir sladrigt och risigt om man inte är generös med nedhal. körde med det till formulan en gång då det blåste pung, kändes som en mindre variant på mitt F2005warp11,0, jämförelsen suger lite då det borde vara etydligt lättare att göre en stabil 8,1 jämfört med 11,0. Hoppas att jag hjälp dig lite i alla fall 😀
M.v.h. Rune
-
Tjena Knatte. Har ingen aning men kolla denna session, den är rykande färsk.
http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=13470&uid=287 -
Asch vad synd, bara några fjuttiga tiondelar för att putta bort Ian Räv från 10i topplistan!
-
Knatte: Har inte kört seglen, men det är väl aldrig en nackdel med fler cambers?? 😀
Köp XR, så får vi möjlighet att kika på dom sedan, och se om dom är något att ha… 😀
-
Knatte
Gäst25 december, 2006 vid 22:30@Jester 355857 wrote:
Knatte: Har inte kört seglen, men det är väl aldrig en nackdel med fler cambers?? 😀
Köp XR, så får vi möjlighet att kika på dom sedan, och se om dom är något att ha… 😀
Jo, det är lite så jag tänker. Mer Cambers är alltid bra
Såg att det fanns en kille, som var över 30+ knop med ett Mega XR 8.1 kvm på GPS.speedsurfing.com för några månader sedan.
Får väl kolla upp, om stora Höga windsurfing tar in 2007:års modell av Mega XR till samma fördelaktiga priser (15 % rabatt innan nyår) -
Jag har inte kört GUN’s race grejer men tycker helt klart att det här med bred mastficka tillför något extra, särskilt för oss lättviktare (?). Seglet håller liksom formen mycket bättre och det drar hela tiden framåt, till skillnad från freerace prylar som ju drar väldigt mycket i händerna men inte alltid framåt ;).
Jag körde själv ett par timmar med hypern och 7.5 freerace segel idag i björlanda och saknade verkligen ett riktigt segel i byarna…Skall du ut ngt i mellandagarna? Det är riktigt varmt och gott fortfarande!
-
Knatte
Gäst26 december, 2006 vid 18:20@The_Novice 355951 wrote:
Jag har inte kört GUN’s race grejer men tycker helt klart att det här med bred mastficka tillför något extra, särskilt för oss lättviktare (?). Seglet håller liksom formen mycket bättre och det drar hela tiden framåt, till skillnad från freerace prylar som ju drar väldigt mycket i händerna men inte alltid framåt ;).
Jag körde själv ett par timmar med hypern och 7.5 freerace segel idag i björlanda och saknade verkligen ett riktigt segel i byarna…Skall du ut ngt i mellandagarna? Det är riktigt varmt och gott fortfarande!
Jo, det blir nog så att jag slår till på ett sådant segel, bara jag får lite info från Gunsails.se :cool2:
Ingen segling är planerad för min del de närmsta månaderna. Läget är relativt oförändrat för min del. jag långtidsplanerar för möjlig premiär framåt våren just nu :tongue:
Lättviktare jag för en hård och ständig kamp, för att kunna använda mina byxor, utan att gå upp en storlek. Snart blir det salladsdiet, om jag inte kan börja träna regelbundet
-
Det var väldigt vad det tar lång tid att komma tillbaka, är väl mer än ett år sedan jag såg dig på vattnet nu. Förstår om vikten börjar peka uppåt, jag vet ingen träning som klår ett par timmars riktig surf… 🙂
-
Knatte
Gäst27 december, 2006 vid 20:21@The_Novice 356031 wrote:
Det var väldigt vad det tar lång tid att komma tillbaka, är väl mer än ett år sedan jag såg dig på vattnet nu. Förstår om vikten börjar peka uppåt, jag vet ingen träning som klår ett par timmars riktig surf… 🙂
Jo, om inte annat så är ju windsurfing en väldigt trevligt träningsform :tongue: Det var nog ganska exakt 1,5 år sedan du såg mig på vattnet nu:mad: 😡 😡
(Även om jag har varit ute och plaskat några gånger i taskig vind i år, men det räknas inte) -
Knatte
Gäst28 december, 2006 vid 08:05Nu blev det ett XR 7.4 beställt Fick ett så bra pris på ett -07 hos Stora Höga windsurfing, att köpreflexen vart för stark. De verkar ha en bättre deal med GUN-sails i år och jag fick bättre pris i Sverige än på internet
(Isf om man hämtar upp seglet själv i Stora Höga ) -
Grattis, hoppas man får se dig på vattnet igen snart bara. Du har ju köpt på dig både bräda (eller?) samt nu segel, tror du att du kan komma ut på vattnet nu i vår/sommar igen och kommer det då att vara för “fullt”?
-
Knatte
Gäst28 december, 2006 vid 13:01@tobhed 356248 wrote:
Grattis, hoppas man får se dig på vattnet igen snart bara. Du har ju köpt på dig både bräda (eller?) samt nu segel, tror du att du kan komma ut på vattnet nu i vår/sommar igen och kommer det då att vara för “fullt”?
Tackar tackar !
Jo, jag ligger väl på 4 nya segel och 2 nya brädor, som jag inte har använt ännu..Jo, jag tror att det skall kunna bli premiär till våren, om inga hitills oväntade komplikationer dyker upp.
(Har numera lärt mig, att inte ta något för givet, när det gäller nack/huvudskador :blush: )
Men det ser positivt ut och köplusten efter nya prylar är oförändrat stark !:grin: -
Härligt Knatte, nu vill vi se dig på vattnet igen och jag väntar med en 35knops tröja på stranden
Logga in för att svara.