Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Gun sails Mega XR alt Booster ??
-
Knatte
Gäst28 december, 2006 vid 16:10@getwet 356258 wrote:
Härligt Knatte, nu vill vi se dig på vattnet igen och jag väntar med en 35knops tröja på stranden
Kan man inte få denna 35 knops tröja i förskott, som en sort motivationshöjare
-
Daniel! Faen va du jinxar dig själv nu… Blir som Holland fast varmare o j-vligare…
-
Det verkar som om Daniel ska utomlands i Februari – var ska du?
-
Fixar du inte 40 där då tycker jag du ska sälja allt till Pugge!
Var är alla surfare? -
För att återgå till ämnet: Se till att köpa rätt mast oxå… Att köra med en SC8 är nog inte att rekommendera. Dom här lite större rejs-seglen kräver ju mer eller mindre rekommenderad mast. (mjo, gluttade lite på din tråd i forumet på GPS-speedsurfing.com). Gun har ju dessutom förhållandevis billiga master…
-
För er som vill köpa prisvärda master i 100% kolfiber kan jag rekommendera Powerex Z-Speed. Köpte 2 nya sådan (430 samt 460cm) för 5200kr inkl frakt, mycket prisvärt!
-
Knatte
Gäst29 december, 2006 vid 11:42@Jester 356378 wrote:
För att återgå till ämnet: Se till att köpa rätt mast oxå… Att köra med en SC8 är nog inte att rekommendera. Dom här lite större rejs-seglen kräver ju mer eller mindre rekommenderad mast. (mjo, gluttade lite på din tråd i forumet på GPS-speedsurfing.com). Gun har ju dessutom förhållandevis billiga master…
Jo, vi får väl se hur det utvecklar sig på mastfronten :blush: Man tycker ju en race/freerace mast på 75 % borde funka skapligt bra. Men går det inte, så går det ju inte 🙂
-
Men det är helt klart en risk, tycker jag. Provade ju Simmer SC10 i ett RS4, och masten gick av som en tandpetare ett par ggr. Men med NPs egna funkade det kanon. Så %-halten är inte min största invändning, utan mastens karaktär som kan vara tokfel…
-
@Jester 356428 wrote:
…masten gick av som en tandpetare ett par ggr…
Tejpade du den mellan varven? 🙂
(Antar att det blev en rolig felskrivning och att ett “efter” borde varit med.)
-
@Knatte 356418 wrote:
Jo, vi får väl se hur det utvecklar sig på mastfronten :blush: Man tycker ju en race/freerace mast på 75 % borde funka skapligt bra. Men går det inte, så går det ju inte 🙂
Det kan precis som Jester påpekar bli tokfel med en annan mast. Har själv upplevt det tidigare, samma fabrikat men olika kolhalt, den ena freerace, den andra prorace. Seglet blev helt annorlunda och MYCKET bättre med rätt mast, i det här fallet proracen. Vet att TB gjort exakt samma iaktagelse efter att han knäckte en mast. Lånade en reservmast av bra kvalite, men med mindre kol och kände skillnad direkt.
Men o andra sidan så funkar vissa segel ganska bra ändå med annan mast. Exempelvis så tycker jag att min gamla RS4 8.4:a fungerade helt ok med NPX6Slutkommentaren från mig blir dock att inte experimentera med olika master om man vill ha ett segel som ska fungera för vad det är gjort för.
Logga in för att svara.