Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Gun sails Mega XR alt Booster ??

• vasa

Medlem
    29 december, 2006 vid 19:05

Nu tycker jag att dom målar fan på väggen 😀 , jag tryckte i en annan mast i mitt XR 8.1 06,a och med rätt nedhal så stog det riktigt bra, med nogran insjustering av lattorna bör det inte bli nån kattastrof, det är ju ett litet segel, i värsta fall så har jag masten som jag nytjade till övers, nu när jag hoppat på prylhysterin och skaffat warpsegel fast jag knappt kan segla, får sattsa på sm i bryggsurf:tongue:

M.v.h. Rune

• Knatte

Gäst
    1 januari, 2007 vid 22:23

Nu har jag fått några svar på mast/böjkurva på Simmer SC-8 masten:laugh:

Hi Christer-First off- Happy New Year.
    Thanks for the mail.
    The bend curve for SC-8 hovers around 62/76.
    All the best
    Jason Diffin
    Sail Design
    Simmer Style Maui

Ifall jag fattade några svar på gps.speed…..com rätt, så ligger en normal mast på 64% istället för 62%, som SC-8 har. Påverkar dessa 2 % någonting i verkligheten ??

Jag har även fått svar från Mackan på SP, som inte trodde det skulle bli några som helst problem med att använda denna mast i ett racesegel 🙂

Jag har även skickat en fråga till GUN-sails och frågar vad de tror om att använda SC-8 till detta seglet.
    (Självklart funkar en GUN-mast till detta segel bäst, men några få procent sämre prestanda kan jag leva med) :laugh:

• dr-masse

Medlem
    2 januari, 2007 vid 14:14

Jag kör inte mycke räjsriggar, men har ett TP formula. Det kör jag med SC10 (som för övrigt är samma mast som Powerex Z-speed som nämns i denna tråd, kanske marknadens mest prisvärda 100-pjocentare?), men vid provriggning i butik, med en som verkligen kan rigg bör nämnas, så stod seglet anmärkningsvärt bra med en SC6… Men bättre med SC10, helt klart.

Om du redan har en SC8 så tycker jag helt klart att du kan testa. OM du däremot skall köpa ny så är det nog bättre med en GUN mast från start. Jag skulle undvika att chansa.

Det handlar inte bara om böjkurva, utan även hur masten beter sig när den flexar. Och en lättare mast kommer att ge snabbare respons. Och det är trevligt.

Visst, man kan ju hålla på å schimsa å slipa å peta med lattspänningar och ha lite udda ned å uthal å få grejorna att lira… men det är ju så fint när det funkar bra från start och man kan ägna sin dyrbara surftid åt finlir snarare än omarbetningar.

Annars är väl Powerex (och därmed Simmers master) kända för att ha böjkurvor som ligger rätt nära eller på “standard” i såväl SDM som RDM.

• Knatte

Gäst
    2 januari, 2007 vid 15:54

Nu har jag kollat av med Simmer själv och fått svar från Gunsails själva:wink:

Det låter ju som alla inblandade är överrens om att denna masten skulle fungera utmärkt. Som Jörg, säger skulle det kunna bli lite rynkor osv. annars är masterna i stort sett likvärde i böjkurva mm.

Hi christer,
    that sounds pretty much like ours, we usually have 63/75, so should not be enormous difference.
    best regards
    jörg

Hi Jörg!
    Happy new year to you also!
    Thank you for your answers about my qustions !

IMCS and length in a SC-8 mast is correct and the bending curve is : The bend curve for SC-8 hovers around 62/76. (Upper/lower)
    Is that what you called constant curve for a GUN-sails ?? I’m not 100% what normal constant curve is in percentage.
    / best regards Christer

> Dear Christer,
    > Happy new year. To be honest, I have no idea about simmer masts, they are not very common. As long as IMCS, Length and BENDING (we have constant curve) is respected, it will fit the sail. The performance may vary using different masts, also maybe some wrinkles on mastsleeve if the bending is a bit different, but nothing to worry. It is still a 75% carbon mast, can’t be bad for the sail.
    > Best Regards
    > Jörg Müller
    >
    > Gun Sails
    > Johannstr. 45
    > D-66131 Saarbrücken
    > Tel: +49 6893 8011 23
    > Fax: +49 6893 70628
    > http://www.gunsails.de

> >

Hello!
    > >I have a questions about Mega XR sails, in size 7,4 qm. I this sail
    > > compatible with other masts then GUN’s own masts ? I understand that
    > > it probably works best with GUN’s own masts.
    > > But today i have a Simmer SC-8 490 cm masts, (75 % and IMCS 29)
    and wonder if this masts should work fine with this sail??
    (Not god as GUN’s mast, but fine 🙂 )
    Best regards Christer

• jester

Medlem
    2 januari, 2007 vid 16:09

Då verkar masten ju fungera ganska bra. Vet ju att Daniel körd X6 i ett av sina RS6:or med gott resultat. Naturligtvis är det bättre med rätt mast, samt 100% kol, men om böjkurvorna är snarlika lär du få grejorna att rocka iaf.

En bra jämförelse är väl skillnaden på två identiska brädor i två olika byggmetoder. Den lättare o styvare är lite livligare och roligare än den tyngre. Blir samma med masten, skulle jag gissa.

• vasa

Medlem
    2 januari, 2007 vid 16:12

:cool2: som jag sa ingen fara på taket, testa en 100% kol mast så känner du ju om det är värt det, du kan låna min men vet inte bökurvan på den, var det inte nån som hade ett utdrag på master från nåt test, typ tyskasurf?

• Oregistrerade

Gäst
    2 januari, 2007 vid 22:09

@Knatte 357193 wrote:

Nu har jag kollat av med Simmer själv och fått svar från Gunsails själva:wink:

Det låter ju som alla inblandade är överrens om att denna masten skulle fungera utmärkt. Som Jörg, säger skulle det kunna bli lite rynkor osv. annars är masterna i stort sett likvärde i böjkurva mm.

> >

Eller värför inte ett Simmer segel, dom ligger väl ganska nära Gun priserna.. nu när du har en simmer mast redan, fast dom kanske ligger på 460 i den storleken du funderar på.

by the way hur går det med simmer i år. kommer deras race ut innan sommar 2007 är över…
    mvh
    Fredrik

• Knatte

Gäst
    3 januari, 2007 vid 08:53

Jag har redan köpt seglet i fråga. Sedan tror jag inte Simmer kan konkurera med GUN’s priser, även om Simmer är billiga jämnfört med tokdyra NP och North:wink: Skulle tippa på att jag fick mitt segel ca 1500-2000 kronor billiagre jämnfört med ett Simmer Race segel -07 om och när -07:arna dyker upp:wink:

Sedan har jag kört gamla Simmer Race i olika versioner och har inte varit helt imponerade av dessa. Men de ny vet jag ingenting om, så de skall jag inte uttala mig om..

• carrera

Medlem
    3 januari, 2007 vid 08:53

Provkörde mitt warp 2006 6,3 med min SC-8 mast i höstas istället för att stå på stranden och uggla under SM i TT (430 Platina gick inte o få tag på då) Efter lite trim med lattryck och ned hal tyckte jag det funkade riktigt bra faktiskt, kanske lite stummare i kännslan jämfört med mitt 7,8 med “rätt mast” men otroligt svårt att avgöra allt är ju relativt! Det enda jag tyckte inte var 100% igt bra vid SC-8 riggning var camber rotationen men det kan ju skilja mellan segel storlekarna också!

• dr-masse

Medlem
    3 januari, 2007 vid 09:58

Mitt intryck är att Simmer TP-formula (2006) som jag har inneburit ett ganska rejält (och månne välbehövligt) lyft jämfört med tidigare årgångar. Folk som kört fler modeller än mig säger det i alla fall, och jag litar på deras omdöme.

Det är ju inte NP RS/North Warp och andra värstingvörstingar klass, men pris/prestanda verkar stå sig bra.

Skall bli intressant att se om andra följer NPs “releasetänk” framöver, skulle inte förvåna mig. Kan iofs ställa till det för standardklasser och så, men det där med årsmodeller är ju redan rätt knöligt.

Simmer TP formula kom ju som sagt sent 2006, lade ut bilder på mitt 2006-07-25 här på konfen och då hade i alla fall jag inte sett en enda vettig bild på nätet förutom en prototyp/förserietrasa med någon Moussilmani brorsa vid spakarna. Tror mitt segel var bland de första som släpptes, faktiskt.

Har inte sett vad som händer till 07, men det finns alltid utrymme till förbättringar. Cambern längs ned känns snudd på överflödig som det riggas idag, och jag har ännu inte sett seglet falla ut jämnt hela vägen upp i toppen även när jag kört i rätt mycket vind. Snäppet mer harmoni, lite bättre passform skulle nog finnas på min önskelista till farbror Persson. Då skulle det gå från klart bra till hög klass i min lilla värld. Och en angiven bomlängd som stämmer bättre, nu diffar det bra nära 10 cm. Vilket samtidigt nästan känns betryggande när det gäller Simmer på något underligt vis, ähum.

Fast något som jag verkligen gillar med seglet, för en ej tävlingsnisse som mig, är att jag upplever det som välsytt med bra material och förstärkningar för att vara en räjsrigg. Mitt håller väldigt bra och ser närmast nytt ut. Här gör ju den breda maststrumpan underverk, så slät och fin monofilm efter lite användning har jag aldrig haft på ett cambersegel nånsin.

• tobhed

Medlem
    3 januari, 2007 vid 10:02

Man kan säkert hitta det någonstans, men ni vet säkert redan svaret så därför frågar jag rakt ut – hur mycket får man pröjsa för dessa segel (Simmer eller Gun)?

• dr-masse

Medlem
    3 januari, 2007 vid 10:27

Simmer:

6,3 460 194 430/21 4.299 kr Ord. pris 5.299 kr
    6,8 470 202 460/25 4.499 kr Ord. pris 5.699 kr
    8,5 518 237 490/26 4.999 kr Ord. pris 6.499 kr

Från http://www.skidsport.nu/sommar/vindsurfing/default.asp?SeId=0&s2=0&c=143&Aid=1383

tp_spec.gif

Från http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?cPath=21_36_46&products_id=548

Gun:

table_mega_07.gif

Från http://www.gunsails.se/26dcb514-6993-421d-b379-e2b84e9b66ae-29.html

• Knatte

Gäst
    3 januari, 2007 vid 10:47

Men nyårsrabatt från GUN och avhämtning i Stora Höga blev det 3400 kr jämt:smirk: :smirk: Helt oslagbart för ett -07 race segel:laugh:
    Nu är det ju priserna som Dr. masse visar som gäller, vilket fortfarande är väldigt bra priser..:smirk:

• dr-masse

Medlem
    3 januari, 2007 vid 11:40

Någon (Knatte?) som vet hur kommer det sig att de små storlekarna av Gun är dyrare än de större? Är det mastfickans bredd? Mest nyfiken.

• Knatte

Gäst
    3 januari, 2007 vid 14:03

@dr Masse 357335 wrote:

Någon (Knatte?) som vet hur kommer det sig att de små storlekarna av Gun är dyrare än de större? Är det mastfickans bredd? Mest nyfiken.

Skulle tippa på att det är mastfickan som är större/mer avancerad om jag har förstått saken rätt. Vissa XS-segel väger ju mer än ett större XR-segel, så det handlar väl om materialkostnad och kanske krångligare tillverkningsmetod ?

Men bara gissningar från mig 😉

Så här beskrev en användre av både XS och XR sina segel på GPS.speedsurfing.com:

The XR is a bit lighter in the hands than the XS. Rigging and derigging is the same – easy once you know how to.

The XR is different in feel than the XS.
    The XS has massive power all the time. You think you are already overpowered because the sail pulls so strong. But you are not – the upper limit is very very high.
    The XR is more oriented towards the middle of the windrange. Mastsleeve is a lot narrower than the XR, but still quite wide. Topend is very good – I’m surprised at the speeds I got out of a sail this size.

Handling is OK too. You don’t need to kick the cambers with your feet. That is, if you use the recommended mast.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Gun sails Mega XR alt Booster ??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.