• Publicerad av jake_break på 12 november, 2003 vid 01:57

    Hej på er alla steffoaner!

    sitter här fram emot småtimmarna och kikar lite på gun’s hemsida. jag ska nämligen köpa segel och mast till en starboard carve 111, men är lite osäker på vilken storlek jag ska välja. Rekommenderad storlek är 4,8 – 7,2 och då tänkte jag att gun’s flash 6,8 skulle passa fint. nån som kan berätta för mig om jag är helt ute och cyklar eller har nåt bättre tips? från vilken vindstyrka kan jag använda seglet? jag väger typ 63 kg… seglet kostar typ 2500 och den rekommenderade masten är en terminator c70 för typ 2200.. det blir alltså 4700 tillsammans och det känns som en rätt bra deal och jag antar att de flesta inte tycker att jag ska spara in några hundralappar på masten och köpa en typ c30. ska man köpa begagnat blir det ju ungfär samma pengar eller hur… vore snällt om ni med lite erfarenhet kunde ge mig några goda råd…

    -Jakob

    jake_break svarade 20 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • charlieb

    Medlem
    12 november, 2003 vid 07:01

    Ska du bara åka fram och tillbaka och lägga fullplansgippar är Flash ett segel för dig, jag har en 7.5 själv. Ska du göra annat kolla på Jam eller Target.

    CharlieB laugh.gif

  • andreas-t

    Medlem
    12 november, 2003 vid 07:05

    Det är säkert rätt ok. Seglet (-03:an) fick rätt bra kritik i tyska Surf’s test. Ett bra alternativ för ungefär samma pengar är North Natural (läs t.ex senaste numret av SURF) + en North XC60-mast. Lägger du på ett par hundra till räcker det till en Viper 75-mast. Flera av de stora tyska affärerna har dessa till bra priser. Billigast just nu är nog Surfstadl.

    /Andreas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 november, 2003 vid 09:47

    skiljer det mycket i fart mellan ett flash och ett target?

  • sinclair

    Medlem
    12 november, 2003 vid 09:57

    Ni tror inte tysk utrustning får rätt så bra kritik i en tysk surftidning?

  • nordgren

    Medlem
    12 november, 2003 vid 10:01

    Tror du dom är så dumma? Känns lite som trovärdigheten för tidningen skulle sjunka grovt om dom lovordade prylar från hemlandet utan att de var bra.
    Sen så har det ju bara varit lovord här på konfen om Gun.

  • dr-masse

    Medlem
    12 november, 2003 vid 10:34

    De har genom åren sågat en del tysk utrustning rejält, så – nej, det tror jag inte.

    Däremot är det ibland lite trist att “stora” märken dominerar så mycket i testerna, men så är det. Och test är test, rolig läsning och fingervisningar men inget att dra några större slutsatser av.

    Surfa På!

  • charlieb

    Medlem
    12 november, 2003 vid 14:00

    Vad ska du ha seglet till att vara snabbast? då har du fel bräda samt att du skall ha ett segel med camber eller snabbare än polaren? Flach har ett bra bottendrag men väger man 66 kg spelar det mindre roll.

    CharlieB

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 november, 2003 vid 18:36

    ok.. låter som om jam är ett bra alternativ då.. då är det bara masten… får fundera lite om det är värt att lägga pengar på en 70%are… nån som har nån vettig åsikt för gärna försöka påverka mig… grin.gif

  • jake_break

    Medlem
    12 november, 2003 vid 18:45

    ojdå.. glömde visst logga in..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.