Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing guy cribb sheet…?

  • guy cribb sheet…?

    Publicerad av pakke på 27 januari, 2006 vid 08:25

    Läste i senaste windsurf en artikel om de dom kallade the G-spot. satt bara o väntade på konkret rigg fakta men när jag läst artikeln så hade jag bara fått reda på att guy cribb visste hur man skulle göra. E man tvungen att köpa hans cribb sheet eller räcker de att läsa på konfen?

    rasmus_w svarade 18 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • svenne

    Medlem
    27 januari, 2006 vid 10:22

    Faktiskt inget han har “uppfunnit” som han själv tycker, han har bara dammat av en gammal areodynamisk regel.
    På en vinge så ligger balanspunkten (i princip hur den än är formad) ungefär en tredjedel in från framkanten. Om du köper en gummisnodd, kör en stund med ett segel så att du är nöjd med inställningen, sträcker snodden mellan seglets akterlik till framkanten och och drar upp den till bommen som han gör i artikeln, så kan du markera var du har selen med en penna eller nåt annat.
    Gör du sen likadant på ett annat segel så kommer det att stämma där också. Jag köpte en gummisnodd för 30 spänn och det fungerar utmärkt.

  • canoya

    Medlem
    27 januari, 2006 vid 11:15

    Här tror jag du kan hitta mycket matnyttig läsning:
    http://www.guycribb.com/page0076v01.htm

  • oaxen

    Medlem
    27 januari, 2006 vid 12:12

    I vilken annan sport brukar den stora massan “motionärer” ha exakt samma inställning/utrustning som den yppersta eliten?

    Även om alla rallyproffs/F1-förare kör med optimala inställningar så innebär inte det att vi vanliga dödliga ska köra med samma trim/inställningar.

    Tror ni andra att man kan säga att proffsens trim är det bästa trimmet för oss andra? Jag har svårt att se att så skulle vara fallet.

    En sport där proffs och motionärer använder likvärdig utrustning är skateboard. MEN, samtidigt är det så att proffsen byter till ny set up en gång i veckan för att poppet blir sååå himla mycket sämre därefter. Jag kör samma bräda tills den är ett eller ett par år.

    Trimmet har följt mode/trender genom åren. I början av nittiotalet skulle alla snowboards vara twin tip. Terje körde på med sin direktionella pro model. Nu ska hängseletamparna sitta tätt som satan. Björn kör på med hyfsat brett mellan hängseletamparna.

    Testa gärna Cribbs alla olika sheet-idéer – om det blir bättre behåll, om det blir sämre experimentera vidare.

    För mig har en del av Cribbs absoluta sanningar funkat bra, andra som hängseletampsplaceringen passar inte mig.

  • oscar

    Medlem
    27 januari, 2006 vid 13:13

    Vi köpte en Crib sheet till klubben och jag tycker det funkar, jag låg rätt nära från början. Många kommer förkasta det direkt som Oåxen 😀 då det många tyvärr kör tamparna på samma ställe (40 cm isär) som de gjorde på 80 talet när tryckpunkten inte var så där jättestabil om ni förstår vad jag menar…det var väl även då som Da Kines rollerbar kom…inte många som kör den idag.

    Han motiverar det hela med att “alla” proffs kör med trimmet. Proffsen testar alal segel som kommer ut på marknaden ochanvädner förmodligen sitt eget trim då. De flesta proffs kör ju även standardprylar idag.

    Dessutom skriver Oåzxyen att det går trend i trim, det är klart materialet utvecklas ju och då måste man ändra trimmet, eller?

    Fördelar med tampplaceringen enligt crib sheet är att man planar tidigare då man får en aktivare rigg, man känner vindens vrid i händerna. När Dunken speedar överriggad i 45 knop så vill han nog ha en stabil känsla i riggen och detta kan motivera att han kör brett mellan tamparna.

    Kollar man däremot på de flesta freestylekillar så kör de tamparna långt bak och tätt ihop för att känna vinden och plana upp så tidigt som möjligt.

    Nackdelen eller det som känsn konstigt i början är att tamparna sitter längre bak än man kanske är van vid. Släpper man framhanden så faller riggen framåt. Men det är även detta som gör att man planar tidigare, man får helt enkelt upp riggen i vinden och kraften kommer ner i brädan bättre.

    Som sagt det kommer kännas avigt första reporna men förkasta det inte direkt!!

  • the_novice

    Medlem
    27 januari, 2006 vid 13:23

    Jag har kollat var jag brukar ha mina och det stämmer väldigt bra för mig.
    Har man riktiga märkningar på bommen och är bra på att dela tal med tre så behövs det ingen gummisnodd ens! :cool2:

    Har man inga märkningar på bommen (är väl mest North som har satt märkningen i seglet istället :tongue: ) så kan man helt klart köra med gummisnodd, eller göra egna märkningar på bommen…

  • mwp

    Medlem
    27 januari, 2006 vid 13:28

    Jag har provat Guys metod och den funkar.
    Tycker att Norths tampmakering på deras segel
    funkar kanon också.
    MWP

  • jonatan

    Medlem
    27 januari, 2006 vid 13:30

    Eller så kör man på känsla! Det tycker jag funkar utmärkt, även om man ibland blir tvungen att justera lite på vattnet..

  • oaxen

    Medlem
    27 januari, 2006 vid 14:13
    Oscar wrote:
    Vi köpte en Crib sheet till klubben och jag tycker det funkar, jag låg rätt nära från början. Många kommer förkasta det direkt som Oåxen 😀 då det många tyvärr kör tamparna på samma ställe (40 cm isär) som de gjorde på 80 talet när tryckpunkten inte var så där jättestabil om ni förstår vad jag menar…det var väl även då som Da Kines rollerbar kom…inte många som kör den idag.

    Han motiverar det hela med att “alla” proffs kör med trimmet. Proffsen testar alal segel som kommer ut på marknaden ochanvädner förmodligen sitt eget trim då. De flesta proffs kör ju även standardprylar idag.

    Dessutom skriver Oåzxyen att det går trend i trim, det är klart materialet utvecklas ju och då måste man ändra trimmet, eller?

    Fördelar med tampplaceringen enligt crib sheet är att man planar tidigare då man får en aktivare rigg, man känner vindens vrid i händerna. När Dunken speedar överriggad i 45 knop så vill han nog ha en stabil känsla i riggen och detta kan motivera att han kör brett mellan tamparna.

    Kollar man däremot på de flesta freestylekillar så kör de tamparna långt bak och tätt ihop för att känna vinden och plana upp så tidigt som möjligt.

    Nackdelen eller det som känsn konstigt i början är att tamparna sitter längre bak än man kanske är van vid. Släpper man framhanden så faller riggen framåt. Men det är även detta som gör att man planar tidigare, man får helt enkelt upp riggen i vinden och kraften kommer ner i brädan bättre.

    Som sagt det kommer kännas avigt första reporna men förkasta det inte direkt!!

    Whatever

    Jag föredrar att ha tamparna lite mer centrerade då jag vill ha lite mer komfort på vattnet(särskilt när det börjar bli överriggat), plus att jag tycker att det är mindre oroligt att släppa framhanden i hoppen. Det har väl du aldrig provat, eller? ; )

    Jag är nog en rätt okänslig typ. Jag “känner” inte vindskiftena bättre med cribb-trim. Jag känner heller ingen revolutionerande skillnad mellan min gamla 30 %-mast och min nya 100 %-mast.
    Som sagt en ganska okänslig typ.

    Och ändå har inte Oscar tagit mig i slalom på något av de två senaste årens KM. Hö hö hö!

    Vad gäller “Dunken” har han väl tamparna bredare än de flesta även när han vågseglar.

  • canoya

    Medlem
    27 januari, 2006 vid 14:29

    När jag skaffat ett nytt segel eller ny bom så brukar jag placera tamparna med ögonmått enligt “Cribb-måttet” så att bakre delen sitter på ca 1/3 från masten och den främre delen ca 10-20 cm längre fram beroende på segelstorlek. Sedan får man justera när man seglat en stund tills tamparna hamnar helt rätt. Efter segling, när bommen torkat märker jag med spritpenna ut läget och till vilket segel det gäller, eftersom jag har samma bom till flera segel och behöver flytta på tamparna för olika storlekar. På det sättet slipper jag prova mig fram varje gång jag riggar ett annat segel än förra gången på den bommen.

  • svenne

    Medlem
    27 januari, 2006 vid 14:31
    jonatan wrote:
    Eller så kör man på känsla! Det tycker jag funkar utmärkt, även om man ibland blir tvungen att justera lite på vattnet..

    Det är helt klart en smaksak, och jag är säker på att placeringen skulle bli olika med en hemmagjord snodd och Guys snodd. Mina blir säkert längre fram än hans placering, enligt honom så är det släppa bakhanden som är svårt.
    Fördelen med gummisnodden är att det blir på samma ställe hela tiden, med bara småjusteringar på vattnet. Jag tycker att det är irriterande om de inte sitter lika på båda sidorna så det är skönt att kunna fixa till det snabbt innan jag sticker ut.

  • oscar

    Medlem
    27 januari, 2006 vid 14:36
    Oåxen wrote:
    Och ändå har inte Oscar tagit mig i slalom på något av de två senaste årens KM. Hö hö hö!

    .

    Whatever jag vann KM i den ädlaste grenen, bakfylla, så jag anser äran behållen….:grin:

  • pakke

    Medlem
    27 januari, 2006 vid 17:24
    Svenne wrote:
    Faktiskt inget han har “uppfunnit” som han själv tycker, han har bara dammat av en gammal areodynamisk regel.
    På en vinge så ligger balanspunkten (i princip hur den än är formad) ungefär en tredjedel in från framkanten. Om du köper en gummisnodd, kör en stund med ett segel så att du är nöjd med inställningen, sträcker snodden mellan seglets akterlik till framkanten och och drar upp den till bommen som han gör i artikeln, så kan du markera var du har selen med en penna eller nåt annat.
    Gör du sen likadant på ett annat segel så kommer det att stämma där också. Jag köpte en gummisnodd för 30 spänn och det fungerar utmärkt.

    Så jag ska sätta markeringen på gummisnodden ungefär 1/3 från fram änden?

  • svenne

    Medlem
    27 januari, 2006 vid 20:18

    Typ. Testa med en inställning du är nöjd med.
    Jag skulle vilja jämföra mina inställninar med Guys, tror som sagt att hans skulle vara längre bak.

  • pakke

    Medlem
    27 januari, 2006 vid 20:20
    Svenne wrote:
    Typ. Testa med en inställning du är nöjd med.
    Jag skulle vilja jämföra mina inställninar med Guys, tror som sagt att hans skulle vara längre bak.

    Sweet. tackar o bockar!

  • rasmus_w

    Medlem
    27 januari, 2006 vid 20:27

    Själv har jag märkt att det tycks handla lite om när seglet är tillverkat. Med mina Simmersegel, som alla är från 03/04 så känns hans trim perfekt. Sist jag seglade kände jag mig väldigt trött i ena handen och flyttade därför fram linan på den sidan där den trötta handen hamnade närmast masten och det gjorde att jag kunde segla med det var ingen hit. Med lagom drag funkade det men i byarna var kontrollen klart sämre.

    Däremot har jag upplevt en nackdel med trimmet: Är man toköverriggad blir det väldigt svårt att skota ut och det får i alla fall mig att känna mig rätt liten och rädd.

    Däremot funkar inte hans trim alls på äldre segel. På mitt gamla Gaastra F1 från -95 blir jag genast slut i framhanden med det trimmet och i byarna blir det grymt jobbigt för framhanden.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing guy cribb sheet…?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.