Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › GWC Slalom Cup 2004?
Taggad: racing
-
GWC Slalom Cup 2004?
anonym-anvandare svarade 20 år sedan 19 Medlemmar · 86 Svar
-
Fattar inte varför det alltid finns folk som klagar på allt…? Tycker det e’ kanon att folk tar tag i saker o ordnar tävlingar o lite annat gippo!! Sen att det kanske inte passar alla perfekt e’ inte så mkt att göra åt… Men det ena utesluter väl inte det andra?? Om det finns så många som vill köra formula… varför drar ni inte igång en slolomtävling för formula då? Sluta klaga på dom som tar initiativ! Beröm istället! Då kanske dom tycker det e’ ännu roligare och annordnar fler tävlingar i alla möjliga slag!?!?
Så.. ser framemot en lyckad tävling med mkt vind! Om inte annat träffa alla nere i fiskebäck o tjöta lite…
/Jonas
-
Ja tror att en del har missat något här:
1. GWC´SLALOM CUP är (med undantag av 24/4)styrd av väderprognoser: dålig vind inget race istället för dålig vind och dåligt race.2. Se punkt 1. När någon skriver att Formula-gear är snabbast när dominerande vindhålen har mindre än 6m/s, så har de säkert rätt, men vem f-n startar ett slalom-race då(det är ju om vi startar under sådana skitförh. som prylhysteri med 3meter långa kolfiberbommar för 10papp äter upp sporten).
3. Den som vet hur det ser ut i Fiskebäck är nog inte så jävla pigga på att köra några av ban-alternativen med 70cm fena.
Det finn ett och annat spänningsförhöjande “obstacle” där (typ skär, stenar, grund) ett djupgående på 80 cm eliminerar bra och publikvänliga banalternativ och sen vet jag inte hur FW-gear funkar i running´start&goal.Nåja vi är tacksamma för alla åsikter, men vill också påpeka att det skall vara KUL att delta och billgt, -inte status. Ett av målen är att icke-surfare skall tycka det är kul att titta på -då blir sponsorer glada och GWC kan
då på lång sikt fylla på kassan lite med sponsorpengar.
Om vi kan visa kul, begriplig, landnära surfing=reklam & god PR för GWC och sporten.
Ett annat är att de som ALDRIG VÅGAT TÄVLA SKALL TÄVLA -varför? Jo, därför att man skall väl ha rätt att tävla även om man är kass? Se bara på korpfotboll, hochkey division femtielva mm. Vi har missat något med attityden -Jag har ändå ingen chans.
Om man ställer upp med en freestyle, så kan det vara kul att se hur mycket man vinner i gippen mot andra tex. Eller köra mot andra freestyle.4. Jag delar KP´s åsikt i nedan (av mig redigerade tråd OBS!redigerat bort frågor om spec.gear).
Det är ju +13 knots vi vill ha (själv vill jag ha +18 efter söndagens kastfall och Guns leveranstider på nya segel)..Svar till:
2
3/18/2004 11:57:44 PM
I will be using the 100 Sonic. This board rips. I raced the board in France and it was awesome. I think it will be hard to beat that board in slalom over 13 knots.Kevin Pritchard (http://www.theteam.us )
3
3/19/2004 2:27:55 AM
Hi Kevin,thank you for the fast answer! Last year there was a big hype arround the Hypersonic, but it never really materialised in a big presence on the slalom courses or even podium positions. Is the Hyper not competitive enough? What is the target group for this board?
Kevin, what is your weight? And what sail sizes are you using? The Sonic 100 sounds quite small to me. In Germany most slalom racers are using 9.0 and 7.5.
Thanks, Wolfi
Wolfi ( )6
3/23/2004 10:28:40 AM
Yes Brian!Let´s use the FW for light wind slalom, -we already do that on the local races.
Have fun!
Ulf ( )7
3/23/2004 3:17:37 PM
Wolfi,I am around 82kg and I have only raced with the 7.6 and the 100. I have sailed with the 8.5 on it as well but didnt do any races. I think the perfect combo should be 12, 11, 7.6 6.3 with 158 and 100. That combo will work perfect if the race crew is working out what is best for the sailors.
For me I dont have much fun getting flug around on a 98 and a formula board and when we are on 9.8’s you can easily be having tons of fun on a 7.6 and the slalom board.
Kevin Pritchard (http://www.theteam.us )
8
3/24/2004 12:33:27 AM
Kevin,Been using the Sonic 100 the past week with the 7.6 N5 in wind between 12 and 20 knots. Great board and great sail. Wondering where you have your footstraps since we are the same weight and height. I think you mentioned in an early post, but haven’t been able to find it.
Ray ( )[/ QUOTE ]
-
Det han skriver låter ok för mig!
For me I dont have much fun getting flug around on a 98 and a formula board and when we are on 9.8’s you can easily be having tons of fun on a 7.6 and the slalom boardGuns leverans tider är bara fööör mycket, fattar inte varför dom inte kan öka produktionen så alla kan få sina segel i tid, dom borde ha lärt sig att deras prylar säljer bättre och bättre varje år!
-
Två av mina surfkompisar ha köpt HS och F2 X-speed efter mina rek.
Själv väger jag 89 kg och har massor av brädor bl.a. en custom kolfiber slalombräda på 5 kg (52 cm bred) som seglats i världscuppen, den är mycket kul och mycket snabb ca 3 tim var tjugonde dag.Jag trodde vi kommit bort från 80-talets frustration då alla stod på land och tittade på varandras småprylar.
Du kan köpa beg F155, F175 hur billigt som helst idag!
När äntligen brädor för svenska förhållanden finns på marknaden, -då ska de förbjudas?En 85-95 cm bred FW med 60- 65 fena är underbar i sverige och fig 8.
Ha det bra! -Ulf -
Här ser jag en ny marknad. Starboard free formula 157 är 83,9 cm bred
alltså en slalombräda! Men bara för lättvind vill säja….
http://www.surfzone.se/forum/showthreaded.php?Cat=1&Number=196680&page=1&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1 -
Speedjanne, jag gillar en saklig och trevlig samtalston. -Jag och du har nog många saker gemensamt, tex älskar jag hårdvind och speed!
Jag har två speedneedles (38 och 45 cm breda) en custom superlätt 52 bred downwindslalom, ytterligare flera brädor upp till mina två FW-brädor (85 och 95 cm breda), vilka jag kör 9 dagar av 10 eftersom jag inte är en drömmare utan älskar att segla så ofta som möjligt.
Jag gör planande backwindjibes, upwind 360´s och massor av andra classic freestyle tricks och manövrar på de flesta av mina brädor inkl formulabrädorna med 58-65 cm fenor och 9,0 kvm.
Det som skiljer oss åt verkar vara att du inte seglar brädor,fenor och segel med mycket power. typ formulabrädor, -men det ska väl inte skapa någon aversion oss emellan.
FW-brädorna ger så mycket TOW, att jag är mycket vältränad och fit for fight när det någon gång blåser tillräckligt för småprylarna, -trots att jag bor vid norrlandskusten och bara gjort 1-2 vinterresor per år senast 20 åren, till Gran Can, Tenerife, Hurghada osv. (Jag har förståss haft årskort på gym i ett par decennier för att få “tyngd” i lats och biceps, men skönast är ju träningen på vattnet flera dagar per vecka)
Speedjanne, du ska veta att jag provat mängder av nya brädmodeller när jag hyrt utomlands, och att jag själv snart ägt 40 brädor. -Eftersom du vet att jag är aktiv på starboard forum, så förvånar det mej att du förutsätter att jag ej känner till HS. Hypersonic är den freeride(-race)bräda som genererar flest trådar på starb. forum, -hur tänker du Speedjanne?
(HS är dock aningen för “sticky”=trög upp i planing, för att ha en chans mot riktigt rejsiga shapes) -Jag kan också nämna att jag prenumererat på SURF och flera andra surfmags sedan 1980, -så du behöver inte oroa dej för att min kunskap om årets tre HS storlekar, och fjolårets 125:a och 105:a skulle vara bristfälliga.
Låt oss vara sakliga.
Jag vill avsluta detta inlägg med att dela med mej av de erfarenheret vi haft lokalt kring racing.
-De duktigaste seglarna hos oss vill gärna inkludera kryssben i racingen, men är tillräckligt pragmatiska/flexibla för att ställa upp på fig-8 för att få med de mindre erfarna seglarna och därmed större startfält.
Förra årtusendet fick vi avboka oss från fru,barn, arbete och andra uppdrag/intessen för att stå stand by flera helger/veckor för att slutligen kunna genomföra fig-8 slalom med >7 m/s i vindhålen. -Oftast kom hårdvinden en vardag när alla jobbade, -frustrationen var enorm, och många slutade segla eftersom de mycket sällan fick använda sina småprylar.
Efter 2000 har vi >3ggr så mycket TOW, och det är betydligt lättare att sätta ett datum och verkställa fig-8 slalom eller racing.
Vi skrattar oss lyckliga över utvecklingen som gett powerprylar och därmed vindsurfare istället för frustrerade drömmare.
De 10-tal somrar jag seglat i Apelviken gör att jag vet att den förhärskande SV-vinden över Sverige, ger bättre förhållanden på västkusten än hos oss på ostkusten, men jag har även suttit i veckor utan segling med 95lit/7,0 kvm i Apelviken, så jag hoppas alla svenskar njuter av möjligheten att segla powerprylar istället för att frustrerat svära på land, när man äntligen är ledig.
Jag förstår KP när han tycker FW/9,8 på I-bana OBS! I-bana!!! i kulingvindar kan esättas med slalom, -jag kör inte heller FW i kulingvindar, -dessa ytterst sällsynta dagar när man är ledig samtidigt som det blåser kuling vill jag använda mina småprylar.
På I-banans läns har man användning för 12,5 -på fig-8 behövs inte alls lika stort segel. -I Australien och på andra platser har FW/9,3-9,8 vunnit slalomheat i byiga “real-world” -förhållanden typ 5-11 m/s.
Låt folk få använda prylar som funkar i Sverige, så vi slipper ställa in slalomtävlingar på löpande band som gjordes förra årtusendet då frustrationen förlamade seglare, åskådare,media och branschfolk.
Att tro att nägon kommer att ha kul i en slalomcup med freestylebräda eller Speedjanne (90 kg) på 79 liter är självbedrägeri.
Sätt ett datum och kör tävlingen på prylar anpassade för svenska förhållanen, häng inte läpp om det blåser byig frånlands 5-11 m/s.
Om Speedjanne har tur och får jämn stark vind någon tävlingsdag och vinner på 79 liter då gläds vi med honom så väl som den som nästa dag vinner på en gammal 90-95 cm bred FW med 9,3 kvm.
Gör inte sporten mindre än den redan är genom att förbjuda vissa brädor, lår oss vidga vyerna och maximera möjligherterna, det vinner vi alla på!
Massor med Time On Water till er alla önskar Ulf! -
Ulf, jag kunde inte ha sagt det bättre själv, faktum är att det kan nog ingen.
Hoppas bara att de lyssnar på dina kloka ord. Annars får väl tiden utvisa om GWC Slalom Cup 2004 konceptet fungerar eller inte…//JIMMY
-
Hej Ulf. jag håller med dig, det är kul med prylar med power.
Förra årtusendet hade sina brister! En liten fundering jag har, vart är formulan på väg idag i sverige? ser vi en ökning av deltagare på tävlingar, kommer det upp nya juniorer som seglar formula…Formula borde vara en folksport idag (med tanke på timmar på vattnet) som brädsegling var på glada 80.
Har det blivit prylhysteri igen?
-
Ulf!
Har en 147:a och har kört formula sen 2000,med uselt resultat i Svenska cupen ,kommer ändå att rösta för ett formulaförbud på Gwc-touren!Dom skall väck från vår fina tävling!
-
Hej, Ulf Å mfl.
Det är kul att ni engagerar er som ni gör i detta och precis som du skriver har vi lite “andra” förutsättningar här på västkusten.
Och som jag tidigare skrivit så provar vi nya grepp här, den som är rädd(feg?) för att misslyckas gör aldrig det och upplever inte så mycket heller.
Tanken är att det skall vara kul (skratta gärna åt att en freestyle höll på att ta hem ett heat i göteborg ) och för att det skall bli en folksport, så måste det vara det också.
Yttersta målet är för mig är en bunt glada surfare, som ställt upp på allt från freestyle och gamla freerides till absolut senaste up-to-date värsting kittet, ser tillbaks på tävlingen med positiva minnen och nya vänners mobilnr inprogrammerade i luren.
Om vi får till det, har vi kommit långt.
Hur vi lägger banan (längd på benen halvvind/downwind avstånd mellan bojjar mm)för att uppnå detta kan vara en nog så påverkande faktor och min högsta önskan är att vi får samma vind på KM så vi kan ta löpande start och mål, som faktiskt gör det kul för publik och underlättar för ovana tävlare.
Men jag hoppas att det vid detta laget är klart vad fokuset ligger.det skall vara KUL gå fort få vara lite spontant och inte allt för anpassat till normer
Men farmförallt kulVäl mött på vattnet Ulf
-
Tack för dina inlägg Jimmy!
Vindsurfing var en folksport när alla hade lättvindsprylar som gick att folkrejsa, ett utsatt tävlingssdatum. -Sedan började alla “coola” killar snacka skit om brädor som faktiskt fungerade i princip varje dag.
Har du tänkt på att cool rimmar på fool..
Jag ser samma kontraproduktiva “mobbing” i ett förbud mot dagens lättvindsprylar. Folket vill ha stora startfält, och tycker snarast att det är kul om de får “tävla med” något “proffs” som är mycket duktigare än de själva är, det är ju av de duktiga man lär sig. Huvudsaken är att det finns många även på ens egen kunskapsnivå.
Folkrace kan vara slalom, triangelbana eller long distance fig-8. Det viktiga är att alla måste skaffa lättvindsprylar, innan vindsurfing blir en folksport igen. Det måste bli ett slut på skitsnacket kring de prylar som fungerar bäst i Sverige, snacka upp prylarna istället så att billiga beg. lättvindsprylar väller ut på marknaden framgent.
Boman, jag tror du håller med, -aldrig har det väl funnits så mycket billig beg. lättvindsutrustning som nu? -om man bortser från 80-talet när det såldes div 1 och 2-prylar i varenda dagstidning.
Jimmy, jag gillar dina och Per´s positiva Lechner-inlägg! -Ungefär som att segla IC-kanot, fast mycket smidigare.
Per skrev för någon vecka sedan, (efter en dag på Lechner brädan) att han verkligen förstod varför så många seglade på den tiden! -brädan glider urskönt snabbt i 1-3 m/s. Han loggade 7 knop.
Jag skulle kunna tänka mej en bräda typ Lechner som lättvindskomplement till mina formulabrädor, speciellt om flera lokalt gjorde likadant och vi kunde börja rejsa redan från 1-2 m/s. Brädor är ju så otroligt mycket smidigare än båtar. Kanske blir den nya olympiska brädan för 2008, en bra sverigebräda för folket. Den görs ju för att man ska kunna segla den, och slippa ställa in tävlingarna.Jag önskar massor med vind till GWC Slalom Cup 2004!
Jag önskar också att sommarens aktiviteter utvärderas, och att valfri lättvindsutrustning tillåts 2005, om seglarna fått stå på stranden och väntat på vind 2004.
Folkrace av den här typen brukar vara skojigast om man seglar, när mer än hälften av deltagarna vill starta racet. Skaffar alla lättvindsprylar som funkar utifrån kroppsvikten, i de förhållanden som gäller där de bor, är jag övertygad om att folk vill segla när det blåser byig 4-9 m/s.Alla älskar vi väl att vara på vattnet. -Mvh Ulf.
-
Ulf,
Om vi tar bort den nu mycket omdiskuterade materialbegränsningarna från GWC´s slalomcup, kan vi räkna med Ditt deltagande då ? Eller varför inte komma och besöka Göteborg och vara med på formula seglingarna där Du kan ha 1 m bred bräda och 12,5 segel.
Det är lustigt att engagemanget och kritiken gällande denna materialbegränsning tycks öka ju längre man kommer från Fiskebäck, har ännu inte hört någon klaga i Fiskebäck men det kanske beror på att de som har Formula utrustning är nöjda med de tävlingar och arrangemang som GWC redan erbjuder.
Jag tror att aktiva i GWC inte funderar så mycket på 85cm eller 1 meter utan är mest tacksamma att någon / några eldsjälar har tid och lust att arrangera tävlingar och tar det för vad det är; En opretantiös skojtävling där man inte skall behöva bli överkörd av en 12,5 rigg som kräver en bom för 8-9000:-
Blåser det inte tillräckligt för en 9,0 så grillar vi korv och tjötar och drömmer om en 5,4 NP Speedseeker som väntar på en ny lycklig ägare……
/Mats Hovde -
Mats.
Bin there, done that. -Korv i all ära, men till slut vill man segla!
Publiken ( och seglarna) brukar komma 2-3 tävlingsdagar som blir korv istället för segling, -sedan har de fått nog, och bara en liten grupp entusiaster blir kvar.Jag citerar Markram “vem f-n startar ett slalomheat med mindre än 6 m/s i vindhålen, -skitförhållanden” slut citat.
-Jag är inte så bortskämd, att jag tycker 5 m/s i hålen och tex 9 m/s i byarna är illa, när man seglar nära land,
-tvärtom!Det är fantastiskt bra att vi är flera som organiserar tävlingar. När alla duktiga själar i GWC väcker slalom till liv igen, är jag bara intresserad av att slalom ska få en fair chance, med stort deltagarantal och massor med segling.
Jag hoppas ingen har missförstått och tror att jag är emot slalom, -vad jag däremot ogillar är folk som ideligen pratar om 12,5 och bommar för 8-9000 kr för att skrämma bort folk från FW.
I byig 5-9 m/s invid land, är RS4 9,8 mycket snabbt på fig-8 slalom. Du behöver absolut ej köpa en bom för 9000 kr.
-Beg kan du köpa en komplett rigg för 9000 kr. En 3 år gammal rigg hittar du för 6000 kr.Min önskan är att vi gemensamt öppnar upp sporten för så många som möjligt, och därför hoppas jag mycket på GWC´s slalomsatsning, eftersom GWC har stor påverkan på windsurfingsporten som helhet i Sverige. Lycka till!:)
Mvh. Ulf P.S. Se gärna “mera TOW” D.S. -
Hej, Ulf.
Vitsen med GWC SC-4 är att de som inte har jättestora segel/brädor skall kunna vara med.
Och att därmed MÅNGA skall kunna vara med, vi offrar kanske lite TOW för att få mycket fler SOW (surfers on water) när vi kör.
Formula är väldigt TOW-inriktat och funkar j-igt bra i sitt koncept.
Vi i GWC´s styrelse har som mål att få fler SOW (vilket kan resultera i fler Formula seglare).
Om vi sätter 4,5m/s som tröskel så vet ju alla vi mediokra surfare utan “stora” prylar att vi inte ens kan starta.Det är lite granna som bil och mc: bil är ofta snabbare runt banan, men är ju “lite” annorlunda och dyrare i inköp.
Man kan helt klart se det som diskriminering att vi inte vill ha bil i detta mc-lopp, men samtidigt kan man se det omvänt.
För att riktigt understryka ide´n med fler SOW, så kommer ett NP RS-4, signerat av Anders Bringdal (SP sponsrar)att lottas ut till en lycklig surfare vid sista deltävlingen, ju fler deltävlingar man varit med i desto större chans att vinna .
Flera priser kommer givetvis att finnas (men kanske inte lika feta). -
Markram, jag förstår ditt resonemang om att ni inte skall dra i gång slalom i lättvind då de utan stora prylar inte kan starta, dock tycker jag att det är helt galet att inte låta de med stora prylar vara med att tävla när det väl blåser tilllräckligt för alla, detta borde väl ändå ge fler “SOW”, eller?
Angående din jämförelse med MC och Bil så håller jag inte riktigt med, i riktiga slalomförhållanden (som ni tänker köra i) så är slalomprylar klart snabbare än formulaprylar.
Vad har ni att förlora på att låta stora brädor vara med och köra i mycket vind?//JIMMY
Logga in för att svara.