Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing GWC Slalom Cup 2004?

Taggad: 

• speedjanne

Medlem
    21 april, 2004 vid 18:13

Kan ingen av er(Från ostkusten) svara på Bomans sista inlägg.Om formula ger TOW och massor vill tävla då borde det funnits en enorm amatörklass????????

Vindprognosen inför lördagen…Nord 8-10m/s perfekt för Hypersonic och 8.1 wink.gif

• swe-1

Medlem
    21 april, 2004 vid 22:09

Speedjanne, det är fult att svara på en fråga med en fråga! Jag ska svara på din (eller Bomans) om du svarar på min! wink.gif

jag tror inte att massor vill tävla…
    Om det var fler som surfade så skulle det vara fler som tävlade, men anledningen till att det inte är fler som vindsurfar beror på att det är för svårt att vindsurfa, tröskeln är för hög, det är inte så lätt att lära sig vindsurfa som det är att lära sig åka snowboard, skidor, wakeboard, dyka, segla jolle, cykla, mm. Det finns ju en orsak till att nybörjarsegel är 5.5kvm i stället för 10. På det glada 80-talet var riggarna förvisso rätt kassa men de var inte så stora och tunga vilket inte krävde perfekt trim och förfinad teknik. Det var nog inte bara “prylhysterin” och väntan på vind som dödade sporten i början av 90-talet, sinkers och funboards var nog en riktigt stor bov då de var allt för svårseglade för den stora massan. Visst nu kan vi plana 4-5 dagar i veckan i sthlm men på prylar som är ännu mer krävande än 90-talets funboards.
    Jag tror knappast att det är prylhysterin nu heller som sätter stop för att vindsurfing åter igen ska bli en folksport, kolla bara på Bomans formula kit, kostade inte honom mer än, var det 5000kr?!! (vet inte exakt vad det är för prylar men jag vet att brädan är en Starboard från 2002!) Ok Boman kanske är ett dåligt exempel men man kan faktiskt få ett hyfsat konkurrenskraftigt kit för typ 12000kr. -91 kostade en ny Lechner ca 18000kr, jämför det mot dagens värsta Fanatic Falcon TT för 15500kr (och glöm inte inflationen). Så det har knappast blivit dyrare att vindsurfa!

Steget från att kunna plöja omkring på en lång centerbordsbräda med 6-7kvm segel och kanske vara i krokad (som krävdes för att tävla på 80-talets folkrace) till att segla Formula med segel på upp till 12.5kvm, planande i 25 knop i krokad och ståendes ute på kanten i stroppara är långt mycket större än vad många tror.
    På 80-talet gick inte brädorna så fort (iaf inte i normalvindar i Sverige) vilket gjorde att det inte skliljde så mycket på de bästa och sämsta, nu blir de sämsta tokvarvade på en Formulatävling (skulle hända på en slalomtävling också om banan var 25min lång), och hur kul är det? Klart att det är svårt att få nya Rookies till tävlingarna!

Nä det spelar nog ingen roll om det skulle säljas kompletta Formulakit på bensinmackar för 5000 spänn, det slulle inte vara fler på tävlingarna ändå…

//Tror JIMMY

• anonym-anvandare

Medlem
    23 april, 2004 vid 09:06

För två år sedan när jag började segla Formula hade jag en F2 85 cm och ett RS 9,0. Nu har jag en Starboard och ett 9,8. Om jag hade fått segla med min nuvarande utrustning hade jag velat vara med i er slalomtävling. Nu tappar ni en deltagare i denna sport som redan är för liten. Jag är inte intresserad av att köpa tillbaka mina prylar från 2001 för att få vara med.

Ni ramsättare behöver inte heller vara oroliga. Jag är förmodligen inte snabbare än Er när det blåser. Låt mig bara få vara med och segla och det är helt OK för mig att det inte blir tävling när ni med 8,0 inte planar.

Sebastian

• swe170

Medlem
    23 april, 2004 vid 09:27

Hej Sebastian,
    Bifogar ett info från GWC hemsida för aktiviteter under maj månad, till detta kan Du lägga till Formula tävling varje torsdag som inte har uppdaterats ännu. Som Du ser så finns det många möjligheter för Dig att vara med på tävlingar och träningsläger. Den 29/4 är det den första Formulatävlingen i Fiskebäck. GWC har aktiviteter för nästan alla böjelser!
    Välkommen !

maj 2004
    [04-05-01] träningsläger formula
    [04-05-02] träningsläger formula
    [04-05-07] Måndagssegling dam + junior
    [04-05-16] Kickoff Dam
    [04-05-17] Måndagssegling dam + junior
    [04-05-20] GWC till öland.
    [04-05-21] Öland
    [04-05-22] Öland
    [04-05-23] Öland
    [04-05-24] Måndagssegling dam + junior
    [04-05-29] Formulatävling SWT Långedrag
    [04-05-30] Formulatävling SWT Långedrag

• lundvall

Medlem
    23 april, 2004 vid 16:05

SWE170: bra att du kom på ideen med att visa vad som händer i maj månad hos GWC, alltså en del fomula. Så jag fattar inte varför ni klagar så mycket? Slalom är till för slalom och inte formula + att fiskebäcks grund inte har några vänner… Absolut inte formula seglare… jag vet själv att min fena var runt 37cm förra säsongen… nu är den runt 35cm så därför förstår jag inte varför ni vill köra med formula saker om risken för att bli av med fenan är grymmt stor… t.ex. grundet utanför udden… jag har alltid trott att det kunde bara formula seglare gå på… men nej självklart inte… jag upptäckte att det var en del tång som fastnade i fenan när jag körde över de. Alltså tycker jag att det är livsfarligt att åka med formula saker i fiskebäck. jag vet själv var grundet är men rätt som det e så hittar man det och då blir man mindre glad… som tur var gick jag inte på grundet men jag tappade en del fart pg aall tång…

speedjanne: håller med dig… no formula!

• anonym-anvandare

Medlem
    27 april, 2004 vid 17:40

Tycker oxå att det är synd att man inte kan vara med, då man har en ‘äldre’ formulabräda på 90cm som alltså inte kvalar in med det nu gällande reglemente som GWC satt upp:-(
    Om Mark nu vill ha fler SOW borde ALLA få ställa upp, oavsett brädtyp, som reglerna nu är, verkar de med moderna (läs nya halvfeta slalombrädor typ HS) ha en ruggig fördel när det blåser 6-9 m/s..

• markram

Medlem
    28 april, 2004 vid 20:41

Hmm..
    M8 segel och Fanatic90?

• anonym-anvandare

Medlem
    29 april, 2004 vid 17:31

Hmm, e´ Fanatic 90 tillåten??

• swe-1

Medlem
    30 april, 2004 vid 12:02

Markram, speedjanne och co, ni verkar inte ha några bra svar på min fråga: Vad har ni att förlora på att låta stora brädor vara med och köra i mycket vind?

//JIMMY

• markram

Medlem
    30 april, 2004 vid 13:17

Hej, Jimmy.
    Formulaåken har ju rätt gott om starter här i götet (senst i går kväll, tror jag). Du är förmodligen inte nöjd med det svaret, vi tog och plankade lite regler från europa, helt enkelt.
    Formula planar galant när slalomåken inte gör det, men de har går ganska djupt också (vi fick lite kritik för att ha en boj liggandes nära ett 40-50cm grund i lördags), vilket kan ställa till problem om det skall gå i närheten av land i F-bäck.
    Med det vattenstånd som var igår hade det varit ännu vanskligare(jag slog i grund som inte var känd för mig innan).
    Det är jättekul att ni brinner för formulan och en del här i götet brinner för slalom.

• speedjanne

Medlem
    30 april, 2004 vid 16:23

Öhhh….

1 Dom tar vinden vid starten??

2 Björn Dunkerbeck(vår gud) grin.gif gillar inte formula

Räcker dom svaren?

• swe-1

Medlem
    30 april, 2004 vid 23:03

Så om jag förstår er rätt så vill ni alltså inte ha med brädor över 85cm och riggar över 9.0kvm pga.:

1: De sticker för djup och i Fiskebäck måste en bra slalombana gå över ställen där vattendjupet mäter mindre än ca 1m.

2: De tar vinden i starten!

3: Er “Gud” Björn Dunkerbeck gillar inte Formula.

Markram, det är alltså av omtanke för folk med djupa fenor och tunna plånböcker som ni inte vill ha med lite större brädor! Bra svar och tack för omtanken!

Speedjanne, nu ska jag lära dig något som du faktiskt kan ha mycket stor nytta av i din fortsatta karriär som slalomseglare!
    När man vindsurfar och planar (vilket är en förutsättning för att lyckas i slalom) så seglar man upp till 2ggr snabbare än vinden. Ponera att den verkliga vinden kommer snett bakifrån, alltså slör, då kommer den relativa vinden snett framifrån, pga. att du seglar snabbare än den verkliga vinden (den relativa vinden är den vind som du känner i ansiktet och som ditt segel skall skotas för). Detta lilla fenomen gör att du kan ligga precis bredvid i lä om en medtävlande när ni planar mot starten utan att få hans vindskugga (även kallad ”skitvind”). Ligger du där i mot snett bakom och i lä om någon medtävlande då får du hans skitvind. Detta är dock inget som du behöver oroa dig för så länge du tajmar starten för om någon är framför dig då, ja då är han ju diskad!
    Så det där om att segel större än 9.0kvm tar vinden i starten, det får du nog ta och tänka till om.
    Din tro, religion och gud säger jag inte i mot dig om, alla har vi olika tro och börjar man tjafsa om sånt så slutar det oftast med Jihad, och det känns ju onödigt…

Äntligen har jag fåt svar på min första fråga, nu är jag upplyst! (Tänk att det skall krävas en tråd med 41 inlägg!)

Tack alla som medverkade! smile.gif

//PEACE

• jeppe

Medlem
    1 maj, 2004 vid 01:24

Varför är formula brädorna designade för att tävla i formula och inte i slalom?

Hur mycket skulle vindsurfingen i Sverige vinna på att ha den tävlande eliten i formula även i slalomtävlingarna i Sverige på amatörnivå? Jag antar att formulaeliten skulle sopa rent hus upp till 10 m/s, vilket verkar vara ett viktigt mål?

Är det inte tillräckligt med formulatävlingar i Sverige?

Vill man få fart på vindsurfingen i Sverige med tävlingar där Svensson surfaren känner sig manad att vara med oavsett om man har en utrustning för 4 eller 15 tusen? Ponera att de flesta slalomtävlingarna skulle genomföras under 10 m/s, vilket med all sannolikhet skulle vara till stor fördel för formulaseglarna och skulle troligen också visa sig i resultaten?

Hur får man då fart på surfandet i sverige, med Svensson surfaren med Bicbrädan från -95 och NP MK4 seglet mot formula seglaren som ställer upp i amatör serien med utrustning utvecklade under de senste åren för vindar under 10 m/s?

Jag tror att det är viktigt att hålla serier som riktar sig mot amatörer och där alla kan känna sig manade att ställa upp borta från elit, där utrustningar betingar ett pris av vad? 50 tusen?

Hur roligt skulle det vara att spela hockey i div4 om ett lag eller två från allsvenskan i bandy var med? Det kanske skulle kunna bli kul vid viss eftertanke?

Visst skulle det visa sig att slalom blir populärt igen så dröjer det, antar jag, inte allt för många år när vi kan säga samma sak igen fast om slalom.

Jag tror att det är bra att ha tävlingarna på två nivåer alá mellansvenska, en för formula (elit) och en mer amatörbetonad (freeride, slalom).
    Vem vet hur det utvecklar sig? Slalom är kanske på väg tillbaka, så att i framtiden är förhållanden de omvända? wink.gif

Tänk om vi kunde få en “Mistral one design klass” fast med hypersonics två segel 10 och 7.5? Alla skulle tävla på identiska villkor, många tillverkare kan ta fram utrustningen till förmodar jag i förlängningen vettiga priser.

• speedjanne

Medlem
    1 maj, 2004 vid 05:27

Ta mina svar med en nypa salt wink.gif ;…
    Jag är faktiskt mer oroad för formulan.I torsdags började torsdagsseglingarna i Fiskebäck med 2st!!! deltagare.För 2-3 år sedan var vi minst 10,Nästan alla dom “bästa” har lagt av och knappt några nya dyker upp.Hoppas det inte är likadant i resten av Sverige

mvh Speedjanne

• swe-1

Medlem
    1 maj, 2004 vid 09:27

Jeppe, du är på rätt spår! Det ÄR mycket viktigt att hålla tävlingar som riktar sig till amatörer och där alla kan känna sig manade att ställa upp borta från elit. Dock är inte att svaret är att skapa en entypsklass, dels måste alla köpa nya prylar och dels är det till nackdel för dem som är tyngre. Svaret är snarare att sätta upp ett regelverk som säger att topp 15 eller 20 i Svenska Cuppen inte får vara med på dessa slalom/folkracetävlingar.
    Men det mycket viktigt att alla andra skall ska få vara med och segla oavsett utrustning då det är många som har gamla formulaprylar, sen är det upp till tävlingsledningen att ha en tillräckligt hög vindgräns så att alla planar (typ 7-8 m/s), då kan alla tävla på hyfsat lika villkor och viktigast av allt, alla kan vara med.

Nä nu har jag inte tid att sitta här och skriva, det blåser ju faktiskt 3m/s, dags att segla en sväng på Lechnern!

//JIMMY

Sida 3 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing GWC Slalom Cup 2004?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.