Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › GWC Slalom Cup 2004?
Taggad: racing
-
GWC Slalom Cup 2004?
anonym-anvandare svarade 20 år sedan 19 Medlemmar · 86 Svar
-
Stackars dej Speedjanne, jag vet hur det känns..
Förra året fick jag spinout i inledningen av gippen fortfarande ikrokad, smack sa det, och efter 1/1000 dels sekund låg jag där med världens nacksmärtor efter tvärstoppet/pisksnärten. Jag var överriggad i 16-17 m/s.
-Man tänker till…
-Men se´n är det bara att bita ihop och köra igång igen så snart som möjligt.Härliga bilder!
Hoppas du återhämtar dej snart Speedjanne!
Mvh Ulf -
GWC´s Slalom Cup är ju kanon.
( En Formula cup finns redan. )Vem som helst kan vara med, ok inte Formula gubbsen…men å andra sidan är det ju ingen idé
för oss som inte har Formula grejor att vara med och fightas med dom i Formula…Alla segelbåtsklasser har egna klassindelningar ( om man inte kör lys ) pga olika förutsättningar helt enkelt, så det är väl utmärkt att vi vanliga dödliga med liknande brädor kan rejsa lite. Och vem vet, kanske kan man med en 3-4 år gammal Freeride bräda placera sig topp-5!
Det ända tidigare “tävlandet” i denna kategori; i Sverige idag är Formula, och är på en sådan extrem nivå och man måste ha dyyyyyra utrustningar för att ha någon chans överhuvudtaget. 10kvm+ och brädor breda som Optimist jollar är så främmande för många, och Formula grenen finns för det.
Bra initiativ av GWC att köra för oss med “vanlig” utrustning så det blir lite folkfest.Aloha
Calle N
-
Fan vad kul, Koa!
Du har ju fattat vad det är jag vill åstadkomma
Det får genast kotförskjutnigen att kännas bättreVi ligger så att säga i Stand-By i väntan på god prognos som sammanfaller med helg eller fredag eftermiddag (om det skall blåsa järnet) och när industrisemestern drar igång, så kan det bli åka av på vardagar, bara prognosen är god nog.
Och precis som du skrev Koa -Meningen är att vi som inte kan/vill prioritera tremeters kolfiberbommar och fyra nya race-riggar per år skall kunna köra ha kuöl och kanske rent av en chans till att vinna ett eminent pris..
-
Jag blir så trött på detta ältandet. Utrustning hit eller utrustning dit. Om det blåser tillräckligt för att köra slalom, annars blir det ju ingen start enligt ovan, skall inte en formulabräda piska upp en bra slalombräda med en hyfsad seglare hur som helst. Vidare tycker jag att det är för mycket koncentration på att det behövs så mycket nya prylar i formula. Det går alla tiders att köra på några år gammal utrustning(1 bräda och 2 segel). Det är bara att träna och ha kul. En snabb titt på de flesta som seglar slalom i Fiskebäck ger att det är nyare brädor, typ Hypersonic, samt nyare riggar som gäller. Jag har svårt att tro att en gammal F2 Axxis från 99 står sig speciellt bra mot den utrustning som nyss beskrivits i det lägre vindspannet (dock tillräckligt för slalom). Skall en ny klass till skapas då?
För egen del har jag ingen avsikt att köra slalomtävling med min formulautrustning, och tror inte egentligen att någon annan som seglar formula på tävlingsnivå i Fiskebäck heller gör det, men tycker att vindsurfingsporten är så liten att alla som vill kan få vara med när de vill. Om priserna ändå lottas ut, vem bryr sig, låt folk vara med. Det är ju inte så att det varit 20 registrerade personer på slalomkuppen. Det är ju det vanliga gänget på typ 5-7 personer som dykt upp när det väl gäller, vilket iof räcker för start. Men det är inte överbefolkning som är problemet.
Mer koncentration på att ha kul på vattnet och mindre på utrustning. Slalomkuppen är ett bra initiativ som säkert kan locka ut en och annan på banan, vi är inte fler än att det kan vara en öppen klass för de som vill./Jonas
-
Bra inlägg Jonas!
Jag håller med dej! -vår sport är för liten för att vi ska splittra den ännu mera.
En infantil, dikotomiskt inställning på vi mot dom, har inget berättigande i vår redan marginaliserade sport. Attityden är ett enda stort Vi, i den norra del av Sverige, där jag anordnar surfskola, eskadersegling och racing. Ingen utesluts!
Jag hoppas så snart blir fallet även i den södra landsänden.
Mvh Ulf -
Japp, en öppen klass utan ett såpass förhållande ‘snävt’ reglemente borde vara mkt. positivt för den sk. ‘slalomcupen’. Detta kommer att leda till att fler deltagare kan ställa upp, även de som har ett par år gamla Formulapryttlar kan vara med + de som köpt Formula ‘light’ dvs. 90cm breda brädor –> större intresse & mer skoj!!
Folkslalom år 2004?Mvh
/R -
Mikael Delfs är min farsa, han lyckades inte fo mig att börja surfa, lirar ishockey istället.
-
Tjafsar man om bredden på klubborna i hockey?
Jaja hoppas att du har kul på isen. -
Hej C.Delfs!
Jag har köpt många brädor, bommar mm av din far i Tvååker.
Jag har faktiskt träffat dej också när du var liten..
-Lycka till med hockeyn! -Jag har spelat back i Skelleftå AIK och vet att hockey också kan vara kul.
-Inte spelar du väl hockey i juli när vågorna rullar in i Apelviken?..
-Du kan ju inte vara helt ointresserad av vindsurfing eftersom du är inne på dessa sidor och läser
Du ska veta att det finns många som börjat vindsurfa när de är 30, 40, 50 ända upp till 60 år gamla, så än behöver du inte ge upp hoppet.. -och då snackar vi höööga hopp!! vid nordvästlig kuling och suveräna vågor!
-Bor du fortfarande i Tvååker så har du ju nära till Apelviken.
-Du vet, de flesta hockeyspelare slutar i 30-årsåldern..
Här hemma hos mej, på mina hemmavatten, har vi en vindsurfare som är 72 år gammal och seglar nästan varje dag..
Björn Duckerbecks stora idol under uppväxten, var hans farsa Eugene, som hoppade högst i världen enligt en ung upplaga Björn.
Jag vet att din farsa tog med dej och hela familjen till Frankrike, och seglade på somrarna, men jag gissar att han slutade lite för tidigt för att vara den optimala förebilden för dej.Men som sagt, än har du många år på dej att lära dej flyga hööögt och lååångt över havets vågor..
Hälsa farsan från Ulf Åström, som hade nästan lika långt att köra bil ned till Apelviken och Tvååker, som ni hade när ni körde ned till Frankrike.
Mvh Ulf
-
Farsan hälsar tillbaka, kanske jag kan få honom å registrera sig här med.
Jag måste erkänna att jag och mina bröder faktiskt har surfat en hel del (en hel del = lite grann), både i Frankrike och här, i Göteborg (Hovås) där vi nu bor. Jag kan inte hoppa eller surfa särskilt snabbt, men jag är proffs på att åka fram och tillbaka utan å rammla. Kanske så föredrar jag vatten när det är fruset till is. =P
Farsan gör sitt bästa för att lära oss grundreglerna uta på havet, visst han är jättebra att surfa, men han är inte så pedagogisk och det slutar ofta med att han själv tar brädan och surfar iväg
Även han lirar nu ishockey (från en material-sport till en annan) han är målvakt, precis som jag. Just nu satsar han hårt på att komma med i landslaget +45. ^^
~Christofer
Logga in för att svara.