Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Haboljung skåne förlorad mark?

• Haboljung skåne förlorad mark?

Publicerad av john1 på 3 juli, 2010 vid 12:50

Jag trodde det blåste ostlig vind, men åkte endå ner till Haboljung (Skåne) för att kolla vinden.
    Det blåser ca 10 m/s, sydlig, altså inte frånlandsvind så det ser perfekt ut, glittrande vatten.
    MEN;
    Hela dungan och parkeringsplatesen är fullparkerad och gräsmattan full av “badejävlar”. Det finns ingen möjlighet att ens rigga ett segel.
    Skall vi bli av med denna platsen också.
    Från början var det en artikel i Sydsvenskan att platsen gjordes i ordning för att vi kan ha en bra surfplats med toa och vatten.

Det går inte att “kjöra iväg” badare, det är klart, men vi vet jo alla att dom har hela Lomma beach fram till Habo, ca 3-4 km med fin strand.
    Det är tråkigt att vi inte kan ha ett friställe.
    Jag tycker vi skall göra som alla andra med sin skyltmani; vi sätter upp en skylt för vindsrfing, från början har vi jo vår rätt till denna platsen,
    Har någon en bättre ide eller är det bara trams att bli irriterad när jag inte kan komma ner till “min egen surfplats”?
    JJ

john1 svarade 14 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • alexasu

Medlem
    3 juli, 2010 vid 18:10

Jag har aldrig varit med om att badare tagit upp hela parkeringen i habo, men de enda dagarna som dessa står ut med stark vind är just de dagarna då det är 27 grader i luften, dvs inte så många dagar per år. Dumt att reta upp sig över detta tror jag, det är likadant i resten av sverige. Du borde åkt till klagshamn istället, mycket bättre på syd (eller sydost som där blåste idag).

• jonteasu

Medlem
    3 juli, 2010 vid 19:06

Vem fan får för sig och bada i habo ljung? Vattnet luktar ju skit.

• hdtv

Medlem
    3 juli, 2010 vid 19:16
    john1;619548 wrote:
    Jag trodde det blåste ostlig vind, men åkte endå ner till Haboljung (Skåne) för att kolla vinden.
    Det blåser ca 10 m/s, sydlig, altså inte frånlandsvind så det ser perfekt ut, glittrande vatten.
    MEN;
    Hela dungan och parkeringsplatesen är fullparkerad och gräsmattan full av “badejävlar”. Det finns ingen möjlighet att ens rigga ett segel.
    Skall vi bli av med denna platsen också.
    Från början var det en artikel i Sydsvenskan att platsen gjordes i ordning för att vi kan ha en bra surfplats med toa och vatten.

Det går inte att “kjöra iväg” badare, det är klart, men vi vet jo alla att dom har hela Lomma beach fram till Habo, ca 3-4 km med fin strand.
    Det är tråkigt att vi inte kan ha ett friställe.
    Jag tycker vi skall göra som alla andra med sin skyltmani; vi sätter upp en skylt för vindsrfing, från början har vi jo vår rätt till denna platsen,
    Har någon en bättre ide eller är det bara trams att bli irriterad när jag inte kan komma ner till “min egen surfplats”?
    JJ

Kan bara hålla med alexasu, var nere idag dock tidigt under förmiddagen, ingen som surfade och det var gott om plats och vi måste sammas med alla “badjävlar”.

• snaffe

Medlem
    4 juli, 2010 vid 09:09

Kan inte riktigt förstå att man väljer att sola och bada i Habo. Vattnet och botten är ju riktigt sunkig och inte mycket till strand heller.

http://www.windsurflund.se

• gnutten

Medlem
    4 juli, 2010 vid 12:13

Kanske att det är svårare att parkera nere vid vanliga stranden. Har ju byggts massor av hus och å sånt. Många badare är lata och vill kunna köra ändan fram till vattnet.

• kapten-k

Medlem
    4 juli, 2010 vid 18:47

Problemet är väl just att dom inte badar, har sett en massa malmöbor som tar familjen och hunden dit för att grilla osv.
    Ta bort toaletten och bänkarna så det inte inbjuder campingfolket. Gärna en skylt oxå Parkering endast för Surfare

• gnutten

Medlem
    4 juli, 2010 vid 21:48

Det är ju löjligt få platser vid parkeringsfickan numera. Räknade till 10 eller 11 platser. Känns som det gick in betydligt fler bilar förra året… Kommunen hade som avsikt att förbättra för surfarna, men något gick nog lite fel 😮

Ängen på andra sidan vägen har ju ibland använts, men nu är den rätt överväxt. Vet inte om vi har haft lova att stå där egentligen.

Om man bara parkera som tänkt i dungen så är det väl 5 platser per sida? Känns knappt som rätt håll nu när wsurf är större än på många år.

Undra hur det kommer bli på fina brisdagar under sommaren. Dröjer nog iofs innan det blir vind 🙁

• snaffe

Medlem
    5 juli, 2010 vid 09:47

Ett tips är ju att skita i att de målat rutor och ställa sig tätare ihop. Där är ju även en ruta som är målad på tvären.

http://www.windsurflund.se

• bananen

Medlem
    6 juli, 2010 vid 07:45
    Gnutten;619640 wrote:
    Många badare är lata och vill kunna köra ändan fram till vattnet

Hahahahha, snacka om att kasta sten i glashus! Åk och köp en glass istället pojkar.

• john1

Medlem
    6 juli, 2010 vid 08:10

Det var bättre för när det var sämre. Då fanns inga stenar. Om vi smygflyttar lite på stenarna får vi plats till flera bilar. Jag tycker vi skall ordna en skylt med; “Vindsurfningsområde”. Det får säkert en liten effekt om inte en liten moralisk kraft att diskutera vår existens i allafall.
    Till “Bananen”; Ja köp en glass så du inte halkar på ditt eget skal.
    Det är inte att kasta sten i glashus när vi diskuterar våra surfplatser som ständigt blir förbjudna. Politikere eller folk med en viss makt använder miljöaspekter “Fågelälskare” etc för att få bort oss fråna alla platser; Soptippen ect.
    JJ

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Haboljung skåne förlorad mark?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.