Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Hadlow kör Flexi, Langeree kör Naish, Lenten kör Slingshot…
-
Hadlow kör Flexi, Langeree kör Naish, Lenten kör Slingshot…
Publicerad av sourra på 8 januari, 2008 vid 10:32Såg just en tråd i vindsurfingkonfen om vilka åkare som köpts över som teamåkare till vilket märke. Det var ett jäkla bytande kors och tvärs. Frågan är bara – spelar det någon roll? T.ex. är Flexifoil ju rätt litet i Sverige trots att Hadlow har förändrat sporten på deras grejer. Det är ju inte som i fotboll när alla kids ska ha likadana dojjor som Ronaldinho för att han satt några pytsar med de skorna på fötterna (själv hade jag likadana Adidas-dojjor som Lothar Matthäus).
Hur stor inverkan har en viss åkares framgång med vissa prylar på försäljningen av grejerna? Eller är det R&D-aspekterna som är de största fördelarna med tävlingsåkarna?
haze svarade 17 år, 2 månader sedan 18 Medlemmar · 35 Svar -
35 Svar
-
Sourra och jag på Naish och Jonaish på EH och Gonzo på Cabrinha… Det räcker väl dessa märken?
Hahahahaha
-
Kul att se att ironin överlevde den svåra hjärnskadan du ådrog dig i alperna =)
-
……tänk så duktig Jonaish skulle kunna varit om han bytade från vad det nu var det hette igen.
-
En sak som jag tror starkt på dock är ju att Flexifoil nog tjänat en hel del på Aaron…utan honom vetifan var dem varit idag.
-
och hur hade du lyckatas hopp fem meter utan din north?
-
Eller så hade Flexifoil varit där de är nu för de har långt innan kitesurfing varit ett ledande märke för land och snö kites.
-
Jag har också en känsla av att det är dom mindre märkena som vinner mest på att ha team-åkare i världsklass. Dom stora kommer att klara sig bra genom att marknadsföras i alla sammanhang samt även vara välrepresenterade på stränderna av ”vanliga” surfare.
Självklart tjänar ju även de stora på att ha duktiga team-åkare men jag tror ändå att de små på något sätt får mer för pengarna.
-
@Dalen 437469 wrote:
Eller så hade Flexifoil varit där de är nu för de har långt innan kitesurfing varit ett ledande märke för land och snö kites.
Kanske det, men det tror inte jag, Flexifoil var väl knappast stora när det hela drog igång på allvar i början på 2000 talet trots sin erfarenhet.
Egentligen är väl Flexifoil fortfarande allra störst i UK, eller har jag fel??
-
Svaret är väl gansak enkelt där: Ja, det gör skillnad, och stor skillnad. De stora företagen satsar en hel del pengar på sina team riders, och ni kan ge er fan på att de har kollat noggrannare än någon av oss om det är värt investeringen. Marknadföreingen är A och O, och exponering på de stora tävlingarna är nog värda mycket pengar.
Däremot tror jag det är farligt för Team riders att byta märke allför mycket. Det handlar ju mycket om att man ska förknippa ett visst fejs och namn med en viss logga, och en kille som byter sponsorer ofta måste nog ha något riktigt speciellt i bagaget för att hitta sponsorer. Det sänder ju inget bra budskap om ens team riders hoppar av.
-
Eller att dom få bättre betalt på det andra stället.:)
-
kanske för att dom riktigt duktiga killarna får göra sin egen kite och får den precis som dom vill ha den! iaf Aaron. Lenten har ju sjukt bra loop kite, de kunde man ju se i filmen där han landar mjukt och aaron får backstall och bara droppar! kevin kör sitt på sina naish.
-
För många åkare spelar det nog inte så stor roll vilket märke det står på exempelvis kiten.
Jag vet att flera åkare kör på kopior av t.ex Fuel fast de kör för ett annat märke! -
Detta är ju ett vanligt fenomen inom idrotten.
Hur många kör med tex årets modell på Störtloppsskidor? Ingen. Alla kör med ett-fyra år gamla. Men med nästa års design. (massa omlackeringar) Och pjäxor? 90% kör med Lange/Conformable/Stroltz sen vad det står på dessa pjäxor är en helt annan sak…
Samma inom DH cykling. Står en sak på rammen och är en annan modell.
Och så vidare. Allt går att branda….
-
är det sant att om man har förmånga länkar så dör man..???
-
@Gadget 437639 wrote:
För många åkare spelar det nog inte så stor roll vilket märke det står på exempelvis kiten.
Jag vet att flera åkare kör på kopior av t.ex Fuel fast de kör för ett annat märke!Vem???
Ge ett svar nu.
Du menar alltså att Slingshot gjort Fuels med någon annans märkes design eller att något kopiera en Fuel?
Jag menar, exempel…”ööhh vi sponsrar dig men det är helt ok att du kör med kopia på Fuels med Naish design istället för våra egna kites”…nja det får du utveckla!
Sen Haze, är det där med skidor och pjäxor inte bara en myt? Kom själv för några år sedan ganska så nära Anjas (och även några andra skidstjärnor) pjäxor och det var definitivt Salomon som hon ju också kör för, inget annat.
Logga in för att svara.