Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Haga Park i sommar

• Haga Park i sommar

Publicerad av henke201 på 28 november, 2005 vid 17:43

Undrar lite när det är bäst surf på Öland under sommaren? Hur är de annars runt haga park, finns det nån uteställe på kvällarna eller det är Kalmar som gäller? confused.gif

imported_macts svarade 19 år, 5 månader sedan 7 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • styret

Medlem
    28 november, 2005 vid 20:56

juli är oftast att glömma. bättre än på många ställen så års men inte bra för att vara haga. bäst är haga på våren. april till mitten av juni är riktigt riktigt bra. vind kanske 3-6 dar i veckan om det är rätt förutsättningar. dvs syd-sydvästlig grundvind och solsken, vilket det oftast är.

andra halvan av juni är helt okej men inte lika bra. sen kommer det igång ordentligt i augusti igen och fortsätter vara riktigt bra fram till typ oktober.

haga är ju även riktigt trevligt även om det itne blåser. bra klubbhus, stora ytor att lattja runt på, volleybollplan, mängder av andra surfare att snacka skit med och ännumer leksaker uppe på campingen. finns en hel del att göra runt om på ön om man tröttnar på att hänga. djur, natur, kultur, nöjen.
    dock finns inte längre någon taverna på själva haga men ofta fest på klubbens veranda. hur gott som helst att sitta och dricka ett par öl, grilla, lyssna på musik och ljuga samtidigt som man kollar på solnedgången över sundet.

På sommarn är Kalmar rätt dåligt som utestad, då (främst i juli) tar istället borgholm vid som enligt många är riktigt bra. beror på vad man är ute efter. gillar man vanlig nattklubb och partyprinsessor är Strand hotell i borgholm the shit. finns även andra trevliga hak att hänga på om man gillar annan typ av utgång. mitt tips är Garaget som är en rockklubb som även kör reggae och hiphopgrejer ett par gånger per sässong.
    ett annat tips som är på gång är Kajutan i Mörbylånga (närmsta samhället från haga, 8km södrut) som börjar bli bra, kasnke händer nått surfrelaterat där i sommar, vem vet.

betämmer du dej för att chansa på att komma i juli är ett tips att ta det 9-10 då det tredje året av Öland Roots går av, reggaefestival bara några hundra meter från haga. mycket kända svenska reggae och ska-band.

Fråga gärna nått mer om jag vart luddig eller glömt nått.

• h_lind

Medlem
    28 november, 2005 vid 21:56

Såå,

hur bor man enklast runt Haga Park ? Är det campingen som gäller om man vill bo inomhus, eller finns det pensionat eller möjlighet att bo som inneboende säg en vecka nånstans i slutet på April ? Borde finnas på en turist-ö som Öland. Ensam och stuga på campingen=dyrt.
    Förövrigt, hur varmt är vattnet typ i April/Maj ?
    //Henrik

• henke201

Medlem
    28 november, 2005 vid 22:07

Tackar för den imformationen styret!
    Det med festivalen verkar ju va kanon! Nu gäller de bara köpa en husvagn innan 😛

• styret

Medlem
    28 november, 2005 vid 22:35

http://www.olandroots.com

jorå. det finns många alternativ till boende.
    sandbergens vandrarhem och stora frögården ligger på gångavstånd från surfstranden. stora frögården är lite dyrare, hotell typ har jag för mej. sen ligger bo pensionat i vickleby typ 2-3 kilometer från haga. där har även capellagården stuguthyrning på sommarn tror jag.
    finns hotell ch vandrarhem i både mörbylånga och färjestaden samt mycket bra viltcampingmöjligheter.
    stughyra löses nog lättast genom turistbyrån. jag ahr en stor välutrustad stuga i mörbylånga för uthyrning, och anna s-78 jönssons familj har en för uthyrning nere i sandbergen som ligger granne med haga.

det finns en del kontaktuppgifter under boende på owc.nu och om det är nått annat ni söker så kan jag leta fram telefonnummer.

• henke201

Medlem
    28 november, 2005 vid 22:52

Okej det låter som de absolut kommer lösa sig med boende!
    Kollade lite väderstatestik över April, kom på att jag har påsklov då. Kanske värt att satsa på Haga då en vecka. Men frågan är om de blir för kallt med tält, för att sova 2 pers i en Volvo 245 är väll inget man gör i en vecka direkt… smirk.gif

• styret

Medlem
    28 november, 2005 vid 22:57

245a med två pers är klockrent.
    sovit rätt mycket i min. plocka ur sittdynan innan du fäller ryggstödet och stadga upp med lite smuts så har du över två meter där bak om du skjuter fram sätena när det är dags för nattning.
    men finns som sagt resurser iallafall.

• henke201

Medlem
    28 november, 2005 vid 23:05

Finns det någon dusch och toa vid klubbstugan eller det blir till att springa in på campingen?

• styret

Medlem
    29 november, 2005 vid 09:52

naj och vet itne om strandens faciliteter har öppnat då heller. men det blir jävligt kallt i bilen med kan jag lova…

• surfen

Medlem
    29 november, 2005 vid 11:42

Ta in på Stora Frögården, ett stenkast från Haga Park men med en egen strand man kan gå ut ifrån. Känner man sig tvingad att vara vid Haga så är man där på två slag. Lungt och skönt sover som en stock när man kommer dit. Billigt och bra för det är ett vandrarhem, med två eller flera bäddar. När jag åker till Öland så ligger vi alltid där, och det gör jag tre gånger per år minst…. grin.gif

http://www.storafrogarden.se/

• styret

Medlem
    29 november, 2005 vid 12:48

vet inte hur det är med öppettiderna på dom två nrämsta boendena i april, vandbergen kan iallafall vara svårt tyror jag.

bo pensionat i vickleby är öppet året runt.

• henke201

Medlem
    29 november, 2005 vid 13:34

Okej, Jag har nu mailat till Sandbergens vandrarhem och till stora frögården och frågat efter prisuppgifter, får se om jag får något svar. Sen är det väll bara att hoppas att en blir en blåsig påsk!

• h_lind

Medlem
    3 december, 2005 vid 09:16

Vilka veckor har du tänkt vara där Henke201 ? Jag och ev. 2 polare funderar på sista veckan i April, och är man 4 i en stuga på campingen blir ju det billigast.
    //Henrik

• styret

Medlem
    3 december, 2005 vid 11:27

en privat stuga blir nog billigare. finns ett par i hagas direkta närhet. jag vet flera stycken med nn mils avstånd.

• henke201

Medlem
    5 december, 2005 vid 09:27

Svar till:

Vilka veckor har du tänkt vara där Henke201 ? Jag och ev. 2 polare funderar på sista veckan i April, och är man 4 i en stuga på campingen blir ju det billigast.
    //Henrik

[/ QUOTE ]

Det blir tidigare vi sticker dit såfall, mellan den 8-15 April.. men får se om ekonomin tillåter, tanken är att köpa en ny bräda innan dess så vi får se hur mycke jobb jag får.
    Men tack för alla svar smile.gif

• styret

Medlem
    5 december, 2005 vid 13:15

brisen är bättre i slutet av april. beror lite på hur vädret är. ser det ut att bli en skitig regnig vår så är det ingen idé att åka hit. haga är ingen idé att boka upp flera månader i förväg utan snarare nån vecka eller två.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA