-
Haga Park och freeride
Så, efter en tids tankar om längre roadtrip över Kristi Flyg och den sedvanliga prognosångesten så styrdes resan till sist mot Öland och Haga Park. Och det var inget dumt beslut alls.
Jag har inte varit på Haga Park på en herrans (ordvits redan här!) massa år, tydligen 2004 efter viss efterforskning, så det var på tiden. ÖWC har en otroligt bra klubbmiljö och det finns knappast något ställe i Sverige som tillåter alla nivåer av vindsurfing på samma plats lika bra som här. Förnämliga riggytor, parkering, grillar, shop, uthyrning, camping, klubbstuga, trevligt folk i alla åldrar och nivåer samt, framförallt, den berömda brisen – här finns allt som behövs.
Helgen som gick bjöd väl på en så bra Haga-helg som det kan bli. Folk som varit där väldigt mycket mer än mig hävdade i alla fall det och jag har själv svårt att se hur det skulle kunna bli bättre. Möjligen en peelande 2-meters side-off våg utanför startbåten, men det kanske är väl mycket begärt. Massor med folk, kanonfina förhållanden och bästa möjliga väder. Många sköna leenden på och av vattnet mest hela tiden.
Det var riktigt kul att se alla duktiga freestylers på plats, hög nivå på ett antal seglare. Även Schlalomgänget hade en intensiv lördag med 14 (!) heat för de som seglade mest, mycket bra fart och klass på guldgänget som tävlade intensivt hela dagen. Allt möjligt genom mannen som frivilligt (öh, eller inte alls, eller hur Stoffe, ta hand om ryggen nu) hade satt sig i startbåten för en heldags tävlingsadministration.
Själv passade jag på att testa diverse moderna freeride-prylar. Jag har inte seglat den här typen av utrustning på en bra bit över 10 år, så det var något jag såg fram emot att bli uppdaterad på. Genom Surfers demopryttlar betade jag av lite allt möjligt, men framförallt seglade jag Fanatic Blast 100 och 115, Gecko 112, RRD Firemove 110 (den förra modellen). I segelväg tog jag svängar med Simmers Enduro 6.5, V-Max 7.2 (kort tid), Apex 5.7 och 5.3 samt Novex 5.9.
Så, hur var det att segla freeride igen? Ja, det var… riktigt kul! Att bränna runt med en polare på öppet vatten, höjda upp några ben och sedan slöra ner blandat med hopp, sköna gippar och några krascher är fortfarande väldigt skoj. Det var faktiskt som att återupptäcka sporten jag en gång föll så totalt för. På lördagen trodde jag att vi var ute typ 45 minuter, men det visade sig vara en bit över två timmar. Bästa betyg på hög nöjesfaktor.
Och ja, jag måste medge att jag blev rättså imponerad av dagens freerideutrustning. Jämfört med ”back in the days”, vi talar 90-tal här…, när jag tillbringade mest tid med att bränna runt på plattare vatten, så är väl farten ungefär densamma. Den stora skillnaden, och den är STOR, är hurpass mycket större vindregistret blivit och hur mycket mer lättillgänglig farten är kombinerat med väldigt mycket bättre kontroll.
Så, vilken bräda gillade jag bäst? Jag måste säga att det är Fanatic Blast, både 100 och 115. Det känns som en uppdaterad version av gamla favoriter med väldigt mycket större register. 100 är lite rappare, vilket väl är fullt normalt då den är tunnare och smalare än sina större syskon. 115 kändes ändå inte särskilt stor för att vara 115 liter, under segling tyckte jag till exempel att den kändes mindre än Gecko 112. Båda Blast-brädorna var enkla att hitta rätt på och bara allmänt sköna att dra runt med.
På sätt och vis fick jag samma känsla som när jag plockade upp skidåkningen mer ordentligt och fick åka en modern all-mountain skida med rocker. Det är bara att stå på. Framförallt i snöförhållanden som förr var rättså utmanande, uppåkt med blandat hårt och mjukt, är de nya skidorna lite av en dröm att åka på. Såhär tycker jag att det är med moderna freeriders, även i rätt rejält choppiga förhållanden och bra tryck i trasan är det bara att köra på. Kontrollen är bara så bra. Denna känsla fick jag allra mest av Blast-brädorna.
Även Gecko 112 var riktigt trevlig med en finfin blandning av fart, kontroll och sväng i en väldigt lättseglad bräda. Jag körde även ett par svängar med RRD Firemove 110 (förra modellen) och hur en 75 cm bred bräda kan bjuda på så pass bra fart och samtidigt vara så lugn och lättseglad med fulltryck 5.9 var inget annat än förundrande. Förstår verkligen varför denna typ av bräda är så populär.
Jag seglade inte med GPS, men polaren hade en och även om han är ett (två, tre…) snäpp snabbare än undertecknad så var det toppar på strax under eller uppemot 30 knop för egen del med freeride-bräda och femlattat 6.5-segel… vilket väl får anses skapligt bra på öppet vatten. Jag tyckte i alla fall att det var jättejättefort. Framförallt när jag fick hybris och, såklart, bjöd mig själv på en högklassig fullfartskrasch.
På segelfronten blev jag väldigt överraskad av Simmers Enduro 6.5. Att ett femlattat segel kan bjuda på så pass bra fart och kontroll var helt klart inget jag hade väntat mig. Bara så enkelt att köra med. Även Simmers Novex 5.9 är en bra trasa med och sannerligen inget ”budgetsegel” endast för enklare segling. Lite ”för” bra, kanske? Får en känsla av att många märkens, till synes, enklare freeridesegel verkligen har blivit väldigt bra på senare år med hög kvalitet, större vindregister, bra fart och hög kontroll. Det är något som jag verkligen tror att många kommer att dra stor nytta av och som är bra för sporten. Överlag tyckte jag dock att allt funkade bra och att det handlar mer om att hitta rätt prylar för sin egen nivå och prio.
Några av mina egna, högst personliga, slutsatser:
– Med en modern freeride på runt 110 liter och två segel runt 7.5 och 6.0 så täcker en normaltung seglare ett vindregister på typ 7 till 15 sekundmeter i alla förhållanden (ja, utom ren vågsegling såklart).
– Freeride-segling på öppet vatten är jädrigt kul
– Möjligheten att ta sig runt mer genom att kryssa upp och slöra ner är så bra med dessa prylar, testa själv tycker jag istället för att ligga i samma spår fram och tillbaka!
– Haga Park är ett fenomenalt bra ställe för vindsurf på alla nivåer när brisen slår tillOch ja, jag lutar själv numera hårt åt att skaffa en modern freeride för att åter få tillgång till mer lättillgänglig segling och oftare kunna komma ut på vattnet. Kanske det blir du och jag som bränner runt på öppet vatten nästa gång?
Nu blev det mest Fanatic och Simmer här, men tror nog att de flesta av mina intryck stämmer väl för liknande prylar från andra märken. Det brukar inte vara så stora skillnader rent prestandamässigt, handlar oftast mer om känsla och upplevelse.
Logga in för att svara.