Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hagapark?
-
Hagapark?
Publicerad av haunch på 12 juli, 2007 vid 13:00Jag har börjat fundera på att åka till hagapark nu när man fått lite extra semester.:laugh:
Är det någon som vet hur det brukar vara där i mitten av augusti? Jag har hört att
det ska va ett blåshål, men mitt i sommaren?Tänkte också ta med mig tjejen så att hon får prova på?
Är det bra nybörjarförhållanden där? Hur är det med vågor?, stora/små och med vinden, stabil/byig? Hur är övriga livet på öland när man inte surfar? Något att se? någonstans att äta? bo?Tack för semesterråd
johanc svarade 17 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Det kan vara riktigt bra fart i sjöbrisen hela sommaren, men det kan också vara totalvakuum i några veckor. Fast sällan hela sommaren, bara tills jag rest hem från Öland eller så.
Framåt sensommaren kommer ju vindarna för det mesta igång i hela landet och då får Haga absolut sin beskärda del.
Haga är kanon för nybörjare, långgrunt till max. Möjligen kan man behöva traska rätt långt ut innan man kliver på brädan, det är som sagt väldigt långgrunt. Jag har sett det rulla in lite dyningar på Haga men det är ovanligt, det är oftast rätt platt. Byigt… När Ölänningarna tycker vinden på Haga är byig så njuter vi stockholmare över hur jämn och fin samma vind är. När Ölanningarna tycker vinden är jämn, då är den…jämn.
När man inte surfar? Finns massor att se, äta, bo… Se: Himmelsberga, Vida-museet, Borgholm, Eketorp och mycket mer. äta och bo får nån annan ta om nån orkar.
-
tjena,
här är en till haga park fråga för er som har koll!
vad bör grundvinden ligga på om man vill köra 5.0 och vilken vindriktning?
-
…det beror på…..
JohanC
PS Det blir lättare att vara mer specifik om du berättar mer om hur stor du är, hur skicklig, vad du har för bräda under fötterna, vilken sorts segel du har och vad du har tänkt ägna dig åt för segling… Eller ville du veta vilken vindriktning som ger bris? DS
-
ville du veta vilken vindriktning som ger bris?
ja tack!
och gärna hur mycket extra utöver grundvinden brisen kan bidra med!för att vara lite mer specifik:
flugviktare (65)
seglar mitt första år
freeriding
bra tryck med en 5.0 freeride rigg på en 102-liters freestylewave plankacheers
-
Hej..
och tack för bra svar…
Jag har ytterligare en fråga, finns det något bra/hyffsat billigt ställe att hyra utrustning på i anslutning till HagaP? Eller borde man ta med sig härifrån, (ehh, stockholm/uppsala).
Tack…
-
För en föreläsning: Dra ner och prata med Kenneth…
Annars är det S-SW som ger bris. På våren kan det ge ohygglig utdelning, överriggad med 4.7 På sommaren lite mer moderata vindar med stabil 8-10m/s. Allt beror på skillnaden mellan temperaturen på Kalmarsunds ytvatten och Alvaret. Således lite sämre bris efter att det regnat och är fuktigt men undantagen är fler än reglerna. Jag har sett kanonbris även på nordan märkligt nog… Det enda som är en garanterad brisdödare trots sol är högtryck över baltikum.. Då går det aldrig igång… Har du ett 6.5 så ta med det…Vad gäller uthyrningsmöjligheter har SP en filial bokstavligt talat vägg i vägg med klubbstugan på stranden..
Dra dit, det värsta som kan hända är att du får njuta av Ölands natur…
MVH
JOhanC
-
tack JohanC för svaret!
sv 5 m/s och soligt väder på onsdag (som smhi:s 5-dagars säger)
kan alltså ge upphov till den stabila 8-10 m/s vinden du talar om?
låter som en god idé att ta med ett 6.5 också.
Logga in för att svara.