• Publicerad av pontus på 19 mars, 2000 vid 14:43

Var på naturhistoriska i lördags för första gången på 15 år, gissa om man blir lite kallsvettig i våtdräkten när det sitter två stora hajar på väggen (bland kräftdjuren och fiskarna!) och under står det: flöt iland i askim 1977 samt flöt iland i ÅSA 1977. …..Till historien hör till att jag har en smärre haj fobi då min första videofilm jag såg var Hajen 1 för många år sedan…..det är jobbigt när ens favorit hobby ingår i näringskedjan för ens enda fobi!

wisco svarade 25 år sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    19 mars, 2000 vid 15:53

Om det kan hjälpa för jag vet verkligen hur det känns:

1) En 4.5 meter Tigerhaj bet sig fast i Roddy Lewis (seglar fort) ben på Hawaii. Roddy slog hajen allt vad han kunde i sidan av huvudet och hajen släppte och gav sig iväg (fångades senare). M.a.o. köp hem diverse fiskar från din lokala fiskhandlare och börja öva.

I tänkbara hajvatten:
    2) Använd våtdräkt.
    3) Enligt vissa tycker hajar om orange/gula flytvästar (men kanske är dom färgblinda???)
    4) Undvik blanka kedjor och stora kontraster på baddräkter.
    5) Oljud kan attrahera hajar.
    6) Bada inte tillsamman med tex hundar som simmar oregelbundet.
    7) Surfa aldrig ensam.
    8) Surfa bara dagtid.
    9) Undvik sälrika vatten.
    10) Undvik ”smutsiga” vatten där floder rinner ut i havet
    11) Se inte BBC´s program om eventuella hajar i medelhavet (segla inte i vatten med mycket tonfisk)

Du är faktiskt inte ensam om det här och jag har flera gånger fått rena frossningar på brädor i varmare vatten när det som jag trott vara en haj i själva verket var skuggan från brädan tillsammans med diverse sjögräs.
    Men kom ihåg det är ytterst få rapporterade incidenter mellan haj och windsurfare även om dom förekommer och få stor uppmärksamhet.

Nita en fisk från mig också.

• wisco

Medlem
    19 mars, 2000 vid 17:22

12) kissa inte i våtdräkten, för då luktar du säl

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.