Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › hajattacker?
-
I förrgår var det en snubbe (vindsurfare) här på Maui som påstod att han såg en ca 3meters haj som först gled förbi framför och sen vände och kom upp bakom honom. Han tog sig in till stranden ganska snabbt… Det var ett ordentligt hällregn här en dag tidigare så vattnet har varit helt brunt och grumligt flera hundra meter ut. Men alla är ute som vanligt. Och med tanke på hur många surfare och snorklare som ligger som beten ute i vattnet känns det extremt safe att vindsurfa. Och jag fattar inte riktigt poängen med den där sista statistikberäkningen. Hur man än räknar finns det ju extremt många och extremt mycket högre riskfaktorer i livet som man kanske ska fundera på istället. Folk tar ofta fel beslut pga av rädsla. Jag läste t.ex. precis att det var typ 1000 personer mer än vanligt som dog i bilolycker i USA efter 11 september eftersom det var många som tog bilen pga av flygrädsla och fler bilar på vägarna gjorde att olyckorna ökade. Dessutom är det trist om man undviker roliga och bra saker pga obefogad rädsla. Bland mina bästa upplevelser är vindsurf i Sydafrika och andra ställen med haj och det hade varit extremt trist att ha skippat dom. Spindelfobi (som jag har) kan man tydligen bota ganska lätt med kognitiv terapi. Man får komma närmare och närmare en spindel och steg för steg vänjer man sig och märker att det inte är farligt och man brukar efter typ ett par timmar kunna ha en tarantella krypande i håret utan att man bryr sig. Exakt så är kanske lite svårt (och kanske lite farligt) att göra med en haj men det är väl lite så man får göra även med surfingen. Det är bara att tvinga sig själv att segla så mycket som möjligt i hajtäta vatten och så märker man ju att inget händer och så är hajjnojjan botad. Min spindelfobi har förresten blivit bättre efter ett par veckor på ett ganska sunkigt hostel här där det kryper omkring både små och stora spindlar lite överallt…
-
Oregistrerade
Gäst7 december, 2006 vid 12:44spindelfobi är någonting naturligt, utomlands är spindlarna ofta väldigt giftiga,
men i sverige inte alls.
Men i australien kan man gott och väl ha spindelfobi då lever man nog längre.
Att ha en tarantel krypandes på en skulle jag aldrig förmå mig på
även om jag inte har fobi, lockspindlar är bara trevliga.
Hajfobi har jag dykning på öppet vatten, aldrig.
Windsurfing går däremot, bara att det är otäckt med att ligga i vattnet,
men då man ser alla surfare på vattnet så är det nog liten risk i allafall.
Men värst ifall man har småsår på fötterna vilket man alltid tycks få. -
@spinout 353190 wrote:
Och jag fattar inte riktigt poängen med den där sista statistikberäkningen.
Lät nästan som om du tyckte att det var mer poäng med felräkningen, men antar att det inte var så du menade utan att räknandet i sig är rätt meningslöst eftersom det fortfarande är väldigt liten risk jämfört med t.ex. bilåkning. Tycker bara att om man skall använda statistiken som argument för hur ofarligt det är, kan man kanske hålla sig i något sånär rätt härad.
@spinout 353190 wrote:
Hur man än räknar finns det ju extremt många och extremt mycket högre riskfaktorer i livet som man kanske ska fundera på istället. Folk tar ofta fel beslut pga av rädsla.
Absolut! Jag säger inte att min hajrädsla är helt befogad. Däremot är risken inte noll. Jag kan inte bestämma mig för om jag skall vara avundsjuk på alla som har så starkt psyke att de åker ut som vanligt två dagar efter att en snubbe blivit jagad av en haj, eller om jag skall skatta mig lycklig att jag inte har den brist på omdöme 😉
Antar att man vänjer sig vid de faror man konfonteras mycket med. Att någon blivit jagad av en haj låter kanske inte sensationnellare för den inbitne surfaren än att man mötte någon på vägen som körde lite för fort.
På samma tema: I Australien träffade jag en härlig professor som arbetade med en annan professor på Nordirland. Australiensaren vågade inte åka till Nordirland för alla bombningar (som var rätt vanliga då) och han från Nordirland vågade inte åka till Australien för alla giftspindlar. De träffades därför i Schweiz när de skulle arbeta tillsammans!
-
En annan liten rolig jämförelse eftersom jag just hittade denna härliga tråd med underbart statistiknonsens är att påpeka att antalet “mördarhajar” som blir uppätna av människor är långt större än antalet människor som blir uppätna av hajar.
Ofta blir inte ens hela hajen uppäten, fiskarna plockar bara upp hajen, skär av fenorna (hajfenssoppa är poppis) och slänger tillbaka hajen i vattnet.
Sen kan man alltid få fram det mesta med statistik. Risken att dödas av en fallande asteroid är t.ex. dubbelt så hög som risken att då i en flygolycka. Visserligen går det kanske 10-100 miljoner år mellan de stora nedslagen men om ett skulle komma, skulle miljarder dö. Räknar man om det till nån slags “medelvärde” så får man att 10-20 människor om året dör av asteroidnedslag. Och har man ett medelvärde kan man räkna ut en risk.
-
jaja fortsett du vara rädd för hajar när du vindsurfar och kör som en dåre till stranden för att va på vattnet asap, ska vi se på vilket sett du sannolikt kommer att dö… FEAR is a mind killer, a four letter word. A tactic used by dictators… such as Bushs terrorist skrämmsel politik. Det finns bara mellan öronen. Siffrorna ljuger inte, det e människor som gör det.
puss puss
-
Skön tråd..
När jag var i Dahab så sade de där att det inte har varit några hajattacker någonsin, trots att vattnen där är fullt med hajar (framförallt hammarhajar och black tipped reef shark)..
Men dagen efter att vi åkte hem blev en brud som badade avbiten armen för att hon försökte slå ihjäl hajen eller nåt.. ;o)
Har också seglat över stora jävla rockor.. man vill INTE ramla i då.. Känns som man kan ramla igenom dem eller nåt..
-
Black tip är rätt lugna, snorklade bland sådanna flera gånger i malaysia för ett par år sedan. var lite läskigt först, men localsen sa att de va lungt, men att man däremot skulle akta sig för sköldpaddorna. det sades att de sistnämnda kunde bita tag i en och dra med en ner på botten om de kände sig hotade och man kom för nära, och dom var rätt stora så det verkade sjukt rimligt.
jaja, mäktiga djur både två. -
Exakt.. dök bland en del Blacked tipped i Thailand.. Men Hammarhajarna ska man vara försiktiga med.. Men som tur är håller de sig på lite djupare vatten.
-
Hammarhaj wrote:Wilmer_X wrote:ah, du… hur fan ser du ut?alexasu wrote:sluta mobba hammarhajarnafyllesteffo wrote:men kom igen, dom e ju helt störda, som om vafan tänkte gud när han skapade dem?[/
……. -
Hammarhaj wrote:Wilmer_X wrote:ah, du… hur fan ser du ut?alexasu wrote:sluta mobba hammarhajarnafyllesteffo wrote:men kom igen, dom e ju helt störda, vafan tänkte gud när han skapade dem?Wilmer_X wrote:Jag tror jag flippar ut…
……
Logga in för att svara.