Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hal bräda…

• Hal bräda…

Publicerad av tobba på 8 april, 2004 vid 21:51

Min bräda har börjat bli halkig på senare dagar. Jag funderar på om man ska dra på nåt vax eller liknande? Är det fler som har samma problem? I så fall, vad ska man göra?

Köpa vax(i så fall var?) eller så såg jag att det fanns såt som hette halkskydd och kostade 250 spänn på surfers hemsida. någon som har nån erfarehet av det eller åtminstnde vet vad det är?

Jag har aldrig testat nåt av dom och inte hittar jag nåt vax att köpa heller. Kan det vara för att det inte är nåt att satsa på?

Alla tipps och fakta är välkomna!

Häng löst!
    Tobbe

madviking svarade 21 år sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    9 april, 2004 vid 08:07

kleta på epoxy och strö på salt.. vet inte om det är lätt at göra själv. kanske får lämmna in brädan om det ska bli bra..
    halkskyddet kommer bli bättre än när brädan var ny, fast det sliter mycket på seglet. jag slipade bort lite med ett sandpapper för att seglet skulle hålla.. och nu är det perfekt!!

• anonym-anvandare

Medlem
    9 april, 2004 vid 17:56

Svar till:

kleta på epoxy och strö på salt..

[/ QUOTE ]

NEEEEEEJJJJJ för fasen!!! Att folk vill kladda på den här skiten!!!! mad.gif

Epoxyn gulnar med tiden så det ser ut som någon spytt över brädan….

Det proffsen använder är salt & tvåkomponents lacken från international, Stenhård & helt transparent, kostar dock 350 spänn……

b

• anonym-anvandare

Medlem
    9 april, 2004 vid 18:03

måste vara för 1 lit,kan köpas i mindre förpackning i båtaffärer.

• tobba

Medlem
    9 april, 2004 vid 22:43

Det här med epoxy vet jag hur det funkar. Det blir inte snyggt alls.

Det här med att lacka. Förstör man inte trycken på brädan när man har på saltet? Det blir väl inte genomskinligt?

Ingen som ahr några tipps om vax? Det känns enklast.

Häng löst och tack för tipsen!
    Tobbe, hoppas på fler

• styret

Medlem
    9 april, 2004 vid 22:51

saltet försvinner ju efter ett tag så abra lacken är genomskinlig ska det väl inte vara några problem.

• anonym-anvandare

Medlem
    10 april, 2004 vid 12:33

Ja prövade nått skit ja köpte. De var nåt slags epoxy med sand eller nått i. Brädan blev ful och sen när sanden lossnade efter nån timme så var brädan ännu halare än från början.

• tobba

Medlem
    11 april, 2004 vid 09:50

Det där med lack och salt låter ju schysst om det verkligen blir genomskinligt(så gott som).

Haha, kan inte låta bli att tycka att den där sandskiten lät jävligt roligt. Det var förmodligen rätt drygt att vara med om.

Häng löst!
    Tobbe

• madviking

Medlem
    14 april, 2004 vid 20:33

International har en tvåkomponents lack ”Crystal” någonting som är extra slitstark. Fungerar bra att spruta eller rolla på, blir inte gul.

Slipa(matta) av försiktigt först, inte för djupt så du kommer in i nått lager som fäster dåligt. Lägger du på för tjockt lager blir porerna (japp, det är porerna efter saltet som blir friktionen inte saltet i sig själv) för djupa, blir svårt att hålla rent samt ökar vikten och mattar av/dämpar motiv/färger.

Salta tills lacken är mättad. Kasta upp saltet i luften så det sprids jämt över lacken annars så syns det hur du spridit saltet.

Socker blir kladdigt när det skall lösas upp, ej att rek.

En del har anv grovsalt men sliter ut skor, fötter och segel och du snubblar nästan på halskyddet, ej att rek.

• musmagneten

Medlem
    15 april, 2004 vid 08:41

Kanonbra instruktioner, har själv samma problem nämligen. Hur mycket måste du slipa ner av det resterande greppet. Kan man lägga på 2-komponentslacken direkt utan att slipa?

• madviking

Medlem
    15 april, 2004 vid 19:34

Du bör matta av lacken för att få fäste, det går att göra med ganska fint papper utan att det tar på djupet.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hal bräda…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.