Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hal bräda vad göra?

• Hal bräda vad göra?

Publicerad av marcus2 på 10 augusti, 2007 vid 13:03

Undrar vad som är smartast att göra för min gamla bic brädas del.
    Den har inte samma sandpappriga yta som dagen brädor har utan är helt blank. Halkar i princip av den hela tiden :crazy:
    Ska jag vaxa den eller finns någon smartare lösning?
    Undrar också om man kan ha en 6.8 på en 105 liters bräda eller är man överriggad då?

Tackar på förhand:laugh:

simpa svarade 17 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • kapten-k

Medlem
    10 augusti, 2007 vid 13:10

det finns nog halkskyddsfärg,
    men det bästa är pensla /rolla med epoxi(riktig, inte två tuber från konsum) +salt eller socker på. sen sköljs saltet bort så är den halkfri

• rasmus_w

Medlem
    10 augusti, 2007 vid 13:10

Pensla på epoxy. Strö på bordsalt. Låt härda. Nästa gång du ger dig ut, löser vattnet upp saltkornen och kvar blir gropar i epoxin som ger halkskydd.

Jag har för mig att klarlack funkar lika bra som epoxi. Sen är kornstorleken viktig. Socker eller grovt salt har större korn än bordsalt och ger ett lite grövre och vassare halkskydd. Vissa gillar det, andra tycker att det är ett sätt att få skrubbsår av brädan.

• marcus2

Medlem
    10 augusti, 2007 vid 13:13

socker eller salt!? idén med att skapa friktion via en ojämn yta verkar ju bra, men livsmedel som socker eller salt borde ju smälta efter ett tag i vatten…eller?

• Knatte

Gäst
    10 augusti, 2007 vid 13:14

@marcus2 404277 wrote:

Undrar vad som är smartast att göra för min gamla bic brädas del.
    Den har inte samma sandpappriga yta som dagen brädor har utan är helt blank. Halkar i princip av den hela tiden :crazy:
    Ska jag vaxa den eller finns någon smartare lösning?
    Undrar också om man kan ha en 6.8 på en 105 liters bräda eller är man överriggad då?

Tackar på förhand:laugh:

Det finns speciellt halkskydd på burk att köpa (till båtar) Men det lättaste och billigaste är ju att pensla på ett tunt lager med epoxi och sedan strö salt på epoxin. När detta har torkat, så ta bort överflödigt salt och så har du ett kanongrepp på brädan igen..
    Kolla bara att du använder epoxi som inte gulnar i solen bara:smirk:

Klart att du lätt kan segla med 6.8 kvm på 105 liters bräda, om seglet är skapligt modern/i bra skick och du har matchande fena på brädan. Dvs om allt är bra intrimmat, så bör det inte vara några problem.

• Knatte

Gäst
    10 augusti, 2007 vid 13:16

@marcus2 404281 wrote:

socker eller salt!? idén med att skapa friktion via en ojämn yta verkar ju bra, men livsmedel som socker eller salt borde ju smälta efter ett tag i vatten…eller?

Det är ju när saltet löses upp (försvinner) som ytterligare gropar och friktion i epoxin skapas. Dvs ännu bättre grepp:smile:

• marcus2

Medlem
    10 augusti, 2007 vid 13:23

ok,
    tack för tipsen. Vad för epoxi är billigt och bra att använda?
    hittar mest tvåkomponets epoxi när jag letar. är det sådan som ni menar. typ biltema.

• Oregistrerad

Gäst
    10 augusti, 2007 vid 13:47

@marcus2 404287 wrote:

ok,
    tack för tipsen. Vad för epoxi är billigt och bra att använda?
    hittar mest tvåkomponets epoxi när jag letar. är det sådan som ni menar. typ biltema.

Tyvärr tror jag att all epoxi gulnar, så det är nog kört att slippa ifrån det. Epoxi bryts sakta ned av solluset, men det är bara ett problem om du har brädan utomhus för jämnan.
    Alla båttillbehörsaffärer har epoxi-satser. Det finns flera fabrikat. Du klarar dig mer än väl med ca en kvarts liter totalt. Blaanda epoxi efter anvisningarna, pensla eller rolla på ytan du ska behandla, strö sedan ganska rikligt med strösocker (köp ett kilo)
    Avråder från grovsalt, när vi prövade det i min klubb så blev det så vasst halkskydd att vi fick slipa ned det värsta för att inte få skinnet avslitet. Vanligt strösocker fann vi vara bäst (bordssalt och grovsalt var det vi jämförde med)

• ola_p

Medlem
    10 augusti, 2007 vid 14:03

2-Komp lack, inte epoxi (som gulnar).

• simpa

Medlem
    10 augusti, 2007 vid 16:17

kör INTE med epoxi, blir gult och fult. Klarlack med bordssalt/socker fungerar bra.

• andersbq

Medlem
    10 augusti, 2007 vid 16:40

@simpa89 404338 wrote:

kör INTE med epoxi, blir gult och fult. Klarlack med bordssalt/socker fungerar bra.

Precis så är det, men om du tar socker så har jag sett på en av Janne Högbergs alster för 15 år sedan, att det drog till sig elakt mycket getingar i några dagar!

• nlc

Medlem
    10 augusti, 2007 vid 16:46

@andersbq 404342 wrote:

Precis så är det, men om du tar socker så har jag sett på en av Janne Högbergs alster för 15 år sedan, att det drog till sig elakt mycket getingar i några dagar!

Ett annat problem med socker (isf salt) är att du kan få en massa små svarta myror i lacken när den torkar. Greppar visserligen ganska bra det med, men inte särskilt snyggt.

• simpa

Medlem
    10 augusti, 2007 vid 17:30

@NLC 404345 wrote:

Ett annat problem med socker (isf salt) är att du kan få en massa små svarta myror i lacken när den torkar. Greppar visserligen ganska bra det med, men inte särskilt snyggt.

man får ha brädan i karantän tills de torkat om inte annat.

• nlc

Medlem
    10 augusti, 2007 vid 17:38

Jepp, se till att garaget (eller där man råkar hålla hus när man baltar epoxi och/eller klarlack) är fritt från småkryp.

• rabbit

Medlem
    10 augusti, 2007 vid 21:49

Vad för klarlack skall man köpa då? Icke-kemist som man är så skulle det vara skönt att få veta exakt vilken burk som fungerar och var man köper just den…
    Någon?
    /r

• waterman

Medlem
    10 augusti, 2007 vid 22:16

International har en tvåkomponents lack ”Crystal” någonting som är extra slitstark. Fungerar bra att spruta eller rolla på, blir inte gul.

Slipa(matta) av försiktigt först, inte för djupt så du kommer in i nått lager som fäster dåligt. Lägger du på för tjockt lager blir porerna (japp, det är porerna efter saltet som blir friktionen inte saltet i sig själv) för djupa, blir svårt att hålla rent samt ökar vikten och mattar av/dämpar motiv/färger.

Salta tills lacken är mättad. Kasta upp saltet i luften så det sprids jämt över lacken annars så syns det hur du spridit saltet.

Socker blir kladdigt när det skall lösas upp, ej att rek.

En del har anv grovsalt men sliter ut skor, fötter och segel och du snubblar nästan på halskyddet, ej att rek.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hal bräda vad göra?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.