Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › hål i bladder
-
hål i bladder
Publicerad av snygging på 25 juni, 2006 vid 15:09Hallå allå alla foil ägare kan titta bort! 🙂
Jar har fått lite pyspunka på min 17 kite i leading edge.
Hålen är ju så pass små och påverkar dagens kitar mer än för eller är man kräsnare och trycket högre. Förra gången jag lagade något liknande fick jag gå igenom bladdern 4ggr och tillsist pumpa upp bladdern så att den nästan började deformeras.Till denna gång tänkte jag byta ut baljan mot en upplåsbar leksaks simbassäng.
Någon som har fler tips som underlättar kan man använda såpa på ngt sätt?langens_kite svarade 18 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
ahh detta inlägg borde nog täcka in alla varianter 🙂
http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2328394&highlight=hole+bladder -
Du blandar lite diskmedel och vatten i en blomsterspruta sprutar på och sedan så ser du var bubblan dyker upp. Dyker det inte upp någon bubbla så kan det vara för lite diskmedel eller en ventil som läcker. Brukar vara lite meckigt speciellt med onepump system men inte omöjligt. Använd sedan reperationslapparna som du fick med till kiten dom är mycket bra och enkla.
Jag har beskrivningar som jag kan skicka till dig om du vill.Var noga med att torka av bladdern ordentligt efteråt ta gärna lite talk på bläran så glider den lättare på plats.
Tänk på att om det är LE så ta bara ut ena sidan i taget aldrig hela LE.
Använd linorna att dra ut och in bladdern med.Mvh Patrik
-
Tack för svaret! 🙂
Så att spruta direkt på kiten utan att ta ut bladdern kommer inte att fungera?
Det verkade som att de hadde gjort det för att kunna ha normalt tryck på bladdern.Så om jag har förstått dig rätt ta ut bladdern spruta på den och kolla men bara halva åt gången.
Vad vinner man på att bara ta ut halva, fickan på le där jag tar ut bladdern är rätt smal det finns ingen risk att den kan skava isönder bladdern?
snygging_@hotmail.com -
Tips är Biltemas läcksökarsprej, står nånstans intill gasolprylarna. Det är samma princip som vatten med diskmedel i fast bättre. Jag tror inte det är lättare att ha blåsan kvar i draken när man letar, och den expanderar ju mer om man tar ut den så hålen borde väl synas trots att man har lägre tryck, eller?
Jag tog ut hela LE-blåsan på en gång, det funkade bra. När jag väl fick tag i läcksökarsprejen hittade jag alla hålen rätt snabbt, men utan den var det rejält svårt, testade hushållspapper, dränkte den i vatten, lyssnade etc.. Massor av små hål var det, säkert från nån taggbuske i Habo.
Lycka till!
-
För att det kan vara knepigt att få LE att lägga sig rätt igen. Men visst med lite talk brukar det lösa sig. Du behöver inte pumpa bladdern så mycket att det blir för trångt i öppningen.
Oftast så har man ju en aning om i vilken del som skadan kan vara så då verkar det onödigt men testa själv det som passar dig bäst blir säkert utmärkt.
-
jbo wrote:Tips är Biltemas läcksökarsprej, står nånstans intill gasolprylarna. Det är samma princip som vatten med diskmedel i fast bättre. Jag tror inte det är lättare att ha blåsan kvar i draken när man letar, och den expanderar ju mer om man tar ut den så hålen borde väl synas trots att man har lägre tryck, eller?
Jag tog ut hela LE-blåsan på en gång, det funkade bra. När jag väl fick tag i läcksökarsprejen hittade jag alla hålen rätt snabbt, men utan den var det rejält svårt, testade hushållspapper, dränkte den i vatten, lyssnade etc.. Massor av små hål var det, säkert från nån taggbuske i Habo.
Lycka till!
Jag tycker att det är mycket lättare att inte ta ut hela bläran.
Har du sen onepump system där du måste koppla loss kopplingar för varje strut så är det otroligt mycket enklare att ta bara en sida i taget
Men den där läcksprayen verkar intressant måste testas helt klart. -
patrikol wrote:jbo wrote:Tips är Biltemas läcksökarsprej, står nånstans intill gasolprylarna. Det är samma princip som vatten med diskmedel i fast bättre. Jag tror inte det är lättare att ha blåsan kvar i draken när man letar, och den expanderar ju mer om man tar ut den så hålen borde väl synas trots att man har lägre tryck, eller?
Lycka till!
Jag tycker att det är mycket lättare att inte ta ut hela bläran.
Har du sen onepump system där du måste koppla loss kopplingar för varje strut så är det otroligt mycket enklare att ta bara en sida i taget
Men den där läcksprayen verkar intressant måste testas helt klart.
Har bytt och lagat flera. Det går bra att dra ut hela har alldrig haft problem att få den på plats med eller utan ”one pump”. Om du drar ut ena sidan är det lätt att du vrider den då du söker hålet.Spray är bättre än balja/basäng. Skit i talket oxå behövs inte,
däremot är det bra med två extra händer som matar in den
Peter
Logga in för att svara.