-
Hålla värmen (våtdräktsfrågor)
Tjena!
Jag har precis prövat på snowkiting och jag fastnade på en gång. Nu har jag inskaffat ett par drakar och är även sugen på o kitea på vatten.
Jag har aldrig använt en våtdräkt och känner mig totalt vilsen i denhär djungeln med en massa dräkter. Vad ska man köpa för dräkt för Umeås kalla klimat? Jag har förstått att det ligger kring en 5/3’a men har också sett att det finns tjockare som 6/5/3 och liknande. Kanske 5/3an räcker bra om man kompletterar med underställ inklusive huva samt skor och handskar för kalla väder? Eller är det fortfarande för kallt för dessa klimat? Vad skulle ni rekommendera? Är 6/5/3 för tjock? Stor skillnad på olika tillverkare/modeller? Letar efter mest valuta för pengarna… 😉
Storleken är ett annat dilemma.. 180cm/65kg, passar vanliga S eller M? Såg att Prolimit hade nån dräkt av storlek “ST” som verkade rätt så schysst för min kropp.
Vad använder ni själva i dessa förhållanden och hur bra klarar ni er mot kylan/kalla vattnet?
Mycket våtdräktsfrågor här nu, hoppas ni iaf kan svara på några och eventuellt vägleda mig. Kan tillägga att jag är rätt så känslig för kallt vatten :laugh:
PS. Köper gärna bra begagnat 😉
Logga in för att svara.