Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Hallands Nyheter ang Lagans mynning och fågel/kite
-
Hallands Nyheter ang Lagans mynning och fågel/kite
fred svarade 20 år, 4 månader sedan 15 Medlemmar · 26 Svar
-
grejen med kite är ju att den ger en stor kontur mot himlen och ger en stor skugga, vilket många fåglar tror är en rovfågel, därför skadar en kite mer än vindsurf. men däremot så springer vi inte runt på stränderna och jagar upp dem från deras bo lika mkt som badare.
MEN!! det finns också en jäkla massa fler w-surfare, båtfolk å badare än kitare så dom är det redan för sent att stoppa. medans kitarna är lätta att ge sig på. därför ska man ha bra argument innan man ger sig in i en diskussion.http://www.kitesurfing.org/environment/nature-conservation.htm här finns lite råd för kitare hur man ska bete sig. inte mkt men lite iaf.
det verkar också som england har en fungerande dialog mellan kitare och miljövårdare, något som vi måste skaffa här.
vad dom också måste förstå är att kite är bland de mest miljövänliga av actionsporter och skulle det förbjudas så skulle många gå över till bl.a. wakeboard istället. -
Vi bör bemöta fågelskådarna med kärlek. Vi ger dem några DAJM och en gaykrokodil
/Andreas
-
Personligen så tror jag inte att Ornitologerna har sten-koll på sin hobby.
Min Tes : Flyttfåglar blir inte skrämda av kitar, de flyttar för att det ligger i deras natur att flytta och därav namnet FLYTT-Fågel. Om en Fågel tycker om en speciell plats och vill stanna där så blir det per automatik flyttfågelns motsats, nämnligen en Stann-Fågel.
Därmed borde ornitologerna kanske gå tillbaka till sin “Ornitologi 4 Dummies” och läsa om de olika definitionerna på fåglar innan de skyller sina misslyckade/ uteblivna observationer av sällsynta fåglar på att det flyger en liten drake i luften.
En annan fråga som söker svar är varför denna diskution uppkommer NU ? Jag tänker på att ungar har flugit med drake sen urminnes tider, men ingen har sagt något om att Barn borde förbjudas ( även om det kan/borde behandlas i en separat tråd i forumet ).
Min förklaring på att Ornitologerna klagar är helt enkelt att de är kassa på sin hobby, och söker en ursäkt till att de har svårt att flukta på andra fåglar än de gråsparvar som vågar sig fram till deras Fågelbord vid köksfönstet.
//
Micke -
nu är det ju inte som så att stannfåglar blir flyttfåglar bara för att något stör dom. å desamma gäller tvärtom. eller iofs så är det ju precis vad som händer genom evolutionen om man nu väljer att tro på den, volket de flesta ju faktiskt gör. däremot så sker det inte på en sommar precis.
flyttfågel är en fågel som flyttar till varmare breddgrader då det inte längre går att bo kvar här i norr, pga kyla och brist på mat. Så dom bor på samma plats så länge dom kan å sen flyttar dom. då de flyttar så har dom vissa rastplatser där dom stannat under mååånga år! Skånska kusten är ett sånt exempel där dom vilar och äter upp sig lite innan dom flyger över vattnet och vidare söderut. då det kommer så mycket fåglar från hela sverige å norge så kan jag förstå att ett förbud skulle va okej… men det e ju bara nån eller några v/år.
ungefär, om jag nu minns rätt från skoltiden..faaaan! nu måste de börja blåsa!
-
FAN va bra att ni skriver era teser osv det är till stor hjälp när vi ska sätta oss o diskutera med dom… vi måste ha mycket information om både fåglar osv… jag tror på tesen att fåglar flyttar sej för att dom gör som alla andra djur när dom ser nått nytt… hade det varit ett fågelskydd hade jag inte ens satt min fot där, men nu är detta änsålänge bara ett naturreservat.. DÄR det samtidigt seglar ut båtar Motorbåtar och inte att tala om vattenskotrar som borde störa betydligt mycket mer än vad kite gör.. vi har en hake där oxå med att Kite är bland den mest miljö säkra sport… sÅ om vi nu inte får Kitea på vår sport så säljer jag alla mina grejjor o bilar och köper vattenskotrar för allt och så lånar jag gärna ut dom till folk så kör vi som FAN i mynningen och så ser vi vad dom säger då
RÖV HÅL dom ska fan BARA hitta nått o klaga på bara för att dom inte fick se sin jävla pipstjärt den dagen..
fortsätt med era inlägg om tips och sånt och hur det har löst sej på andra ställen.. för vi ska gå till krig
-
RÖV HÅL dom ska fan BARA hitta nått o klaga på bara för att dom inte fick se sin jävla pipstjärt den dagen..
Underbart!
-
Flyttfåglar ja… Borde heta Zigenarfåglar
Nejdå, skämt å sido. För mig som är uppvuxen i närheten av sveriges mest fågeltäta naturreservat (roxen) så känns det naturligt att ge fan i att surfa just där under de tider det kan vara känsligt fågelliv där.
Å andra sidan har Ornitologerna fixat ett “vistelseförbud” under de perioderna på året som det handlar om. Detta förbudet gäller ALLA. Inklusive båtar.
Finns det inga skyltar så är det inte så lätt att veta vad som försigår i pippilivet på just den spotten?
Ornitologerna bör i samspel med kommuner och politiker fixa Reservat skyltar som är giltiga för de perioder av året det nu kan handla om. Dessa regler är något som ALLA borde respektera sen. Den som bryter mot något sådant ska dömmas till livstids halshuggning med en slö sked.
Låt säga att jag som person vill ge Fågellivet företräde, dock så vill jag inte ta skit för något som jag inte visste existerade. Framför allt inte på grund av att någon inte orkar informera.
Jag känner igen denna diskussion lite från när inlinesåkandet började ta fart.
-
Svar till:
fortsätt med era inlägg om tips och sånt och hur det har löst sej på andra ställen.. för vi ska gå till krig
[/ QUOTE ]
Begär att få oberoende vetenskapliga fakta som bekräftar att kitesurfing stör fåglarna mer än motorbåtar, vattenskotrar mm. Det lär knappast finnas någon som doktorerat i ämnet.
Att det som ornittarna påstår; “att en stor kite uppfattas som en rovfågel av flyttfåglarna” är vad jag förstår bara en hypotes som saknar belägg.
Personligen är jag avundsjuk på er som har daglig tillgång till denna spot så det är nästan rätt åt er om det blir kiteförbud där
Men allvarligt så måste vi i sådana här situationer peka på vilka fördelar kite innebär för ornittarna, t.ex. inga avgaser eller buller. Dessutom undersöka om orsaken till att de vill förbjuda kite är vad de påstår eller om det finns bakomliggande faktorer som kan motarbetas lättare, t.ex. att de inte sätt en viss art (borde inte alla arter vara lika rädda för en kite?), vilket kan ha helt naturliga orsaker eller bero på andra faktorer än kite. Bjud in ornittarna till att prova på kiting istället för att starta krig så kan ni säkert komma överens om en kompromiss som är bäst för alla parter inkl. fåglarna.
Inga avgörande beslut bör fattas utan alla fakta på hand.
Mvh/Andreas
-
Tänk er in i fågelskådarnas situation:
Att ligga i en buske med sina nya svindyra skogsmulle kläder och en snordyr fetingkikare med skakreducering, där ligger han i timtal och väntar på att den där ovanliga gråspräckliga pungskvättarn ska dyka upp och småjucka lite grann vid strandkanten. Timmarna går och som vanligt fick man bara se ett par gröna ljungtutor som ruvade i en tuva.
Hur kul kan det kännas?..500meter längre ut så “äger” några sköna lirare vattnet, sätter en FET kite loop med en handlepass, går sen upp på stranden med ett leende som måste opereras bort, klart ornitologen har ångest över sitt val av intresse.
Tänk om man hade råd med en sån där fallskärm!..
HA!..Ha. Jag har ett skoooop..I dag har han bytt spot och med sin nya “fallskärm” har livet fått en mening
Fred.
Logga in för att svara.