Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hälsenan av! operation eller inte?

• mexi_

Medlem
    10 januari, 2008 vid 10:12

Jag hade av min sena 2001 (32 år och ja badminton). Gjorde detta i januari och rehab tog ett år sen började jag med löpning och seglade så fort isen gick upp (2002 alltså….). Jag operererade och nu känns senan kanon. Tipset är att göra en långsam rehab så att allt läker bra, vet en som slarvade som har problem nu. Det jag fick höra som sitter kvar är att när man blir LITE äldre så har man fortfarande styrka kvar men sysslar alldeles för lite med allround motion, brukar bli ett eller annat pass typ badminton eller innebandy. Rådet var att se till att man motionerade 2-3 gånger i veckan med typ löpning, cykling eller likande om man vill fortsätta med mer explosiva sporter typ windsurfing, innebandy, badmintion, osv.

• klint

Medlem
    10 januari, 2008 vid 11:07

Badminton ja… Kompisen rev av sin hälsena i en match för ett par år sen, bara att bära in henne i bilen och iväg till akuten. Hennes pappa rev i av sin i badmintonmatch på 60-talet. Flickvännen rev av sin på hopprepstävling i usa. Kollegan reva av sin under tennismatch. Annan kompis rev av sin under fotbollsmatch etc.

Det där med hälsenan tycks vara något av en folksjukdom som de flesta kan relatera till. Hyfsat lätt hänt men tar lång tid att bli återställd från.

Någon som har kunskap hur man effektivt förebygger hälseneruptur och vad beror skadan på i första hand?

/ andy

• rasmus_w

Medlem
    10 januari, 2008 vid 11:29

@Klint 437785 wrote:

Någon som har kunskap hur man effektivt förebygger hälseneruptur och vad beror skadan på i första hand?

Skadan beror på att senor tenderar att bli stelare och sprödare med åren, speciellt om man lever ett relativt stillasittande liv.

Förebyggandet är väl de gamla vanliga sakerna man gör för att behålla spänsten i vävnaderna: Motionera, värm upp ordentligt och stretcha. Stretcha är nåt som inte måste göras i samband med att man motionerar, speciellt om nån muskel p.g.a. tidigare slarv med stretchandet blivit förkortad så kan det vara bra att ta 2-3 stretchpauser om dagen i några månader. Man behöver inte stretcha tills det gör ont och sen en bit till, bättre att stretcha lite lagom och göra det ofta. Styrkeövningar med lång rörelsebana så man når “stretchläget” i varje repetition är också ett effektivt sätt att göra kroppen smidigare.

• grrrr

Medlem
    10 januari, 2008 vid 12:48

Shit, värsta flashback!

Jag slet av hälsenan för 2 1/2 år sedan efter lite parcour. Då var jag 31.

Först sa läkarna att jag skulle sluta tjata och ta det det lugnt och att det var en muskelstreckning men efter ett halvt år fick jag äntligen åka magnetröntgen. Det visade sig att hälsenan var av och det skulle bli operation direkt. Vi skulle ha barn bara en månad efter och jag ville helst vänta tills efter det men det avråddes.

Eftersom jag hade gått så långt med det blev operationen lite mer komplicerad men det blev rätt längd på senan efter operationen. Jag kan rekommendera min läkare, Hamberg, på sös (stockholm).

Jag gick runt med gips i flera månader (också på BB) och sen revalidering resten av 2006. Nu känns det bättre, ena vaden är smalare och jag har fortfarande svårt att göra tåhävningar med ena foten.

Redan innan operationen fortsatte jag windsurfa (lite soft) och nu märks det faktiskt inte alls längre på vattnet. Inte heller när jag surfar.

Jag är förvånad att du får välja mellan operation eller inte. Är hälsenan helt av? I så fall tror jag att senänderna åker ifrån varandra och läker var för sig.

Att få barn kort efter operationen var i mitt fall helt ok eftersom jag lyckades kombinera sjukskrivning och pappadagar så att jag var hemma i en månad ungefär (efter förlossningen).

Du kanske kan starta en form av sitt-SUP i sommar? Eller bara ligga i vattnet med en kite. Det finns massor man kan göra. Gulla med sin nya bäbis till exempel.

Lycka till!

• kapten-k

Medlem
    10 januari, 2008 vid 13:03

Ja, hälsenan är helt av, om man kommer in inom 2dagar så kör de medortos, en sko som är som ett gips som man går på tå i, sån jag har nu.
    alla hälsenerupturer som är äldre än 2dagar opereras, äldre än 2veckor så blir det en mer avancerad operation.

http://www.ort.lu.se/PDFs/PDF%20VP/VPAkillesrupt.pdf

Jag hade anmält läkaren som gav dig första behandlingen om de sa att det var en muskelsträcking, Är hälsenan av så bör de kunna se det rätt lätt.

• mexi_

Medlem
    10 januari, 2008 vid 15:03

Jag har kollat det här med orsaker till varför det händer och tycker mig ha ganska bra koll. Enligt de jag har pratat med så är den största anledningen just att man sysslar med explosiva sporter utan att ha all-round träning samtidigt. Man är stark men inte all-round-tränad. Jag har frågat specifikt om just stretching och uppvärmning (som jag faktiskt gjorde innan den gick av) och ingen av de läkare jag pratat med anser att det minskar risken för att den ska gå av. Det är också så att de flesta senor går av i slutet av träningen (i mitt fall efter 45 minuter) och att senan “tröttas av” detta talar också emot att uppvärmning/stretch skulle minska risken, snarare tvärtom…..lycka till med rehab och ta den seriöst!

PS. Se till att få sk brolinsko, det är super när du duschar och du går faktiskt ganska bra till dess att du tar bort den igen…..DS

• johanc

Medlem
    10 januari, 2008 vid 20:33

Tjena!

Bestäm själv!

Fördelen med operation är att det blir mindre risk för att den går av igen (risk mellan 5-20% utan op beroende på vilken studie man läser).

Nackdelen med en operation är risken för postoperativa komplikationer, främst infektion. I en del studier är det en tredjedel som åker på någon komplikation även om många är rätt lindriga.

När dammet väl har lagt sig finns det ingen som har kunnat visa någon skillnad i funktion, stelhet eller styrka mellan op eller inte.

Vad jag skulle göra? Op.. Men jag är ju äldre oxå (35)….

Johan Christiansson, Ortoped från Kalmar, utlånad till Upsala

• doc

Medlem
    10 januari, 2008 vid 23:24

@Stickan 437771 wrote:

Får väl kontra med en liknande fråga. Har problem med axeln som hoppar ur, den har under det senaste året hoppat ur (frammåt) 7 gånger vid olika tillfällen. Som tur är bara en gång när jag vindsurfat och då var det när jag låg i vattnet och skulle mecka med grejorna. Dock hoppa den för ett par veckor sedan när jag var ute och issurfade och fick armen i en konstig vinkel.

Har möjlighet att operera men gillar inte sjukhus….:crazy:

Någon annan som har gjort en axeloperation med gott resultat? Har ni i så fall upplevt nån rörelse begränsning eller likanade efteråt?

Måste bestämma mig väldigt snart då det är ett 2-3 månaders vila.

Mvh Stefan

7 gånger på ett år låter som att starkt skäl att operera, det lär fortsätta.

• kapten-k

Medlem
    11 januari, 2008 vid 00:44

Ja det låter inte kul med din axel, Jag har bestämt mig för att testa utam op, så får jag se hur det går.Fick ju på stödet bara nån timme efter skadan så det borde förbättra mina chanser.

• doc

Medlem
    11 januari, 2008 vid 20:40

Ingen infektionsrisk utan operation. Jag har nyligen följt 2 hälsenerupturer som inte opererades och bägge läkte med något mindre breddökad och smärtsam hälsena vid slutkontrollen än genomsnittet för de opererade. Kör på bara och framförallt – sköt sjukgymnastiken!!!

• johanc

Medlem
    12 januari, 2008 vid 09:41

@Kapten K 437905 wrote:

Ja det låter inte kul med din axel, Jag har bestämt mig för att testa utam op, så får jag se hur det går.Fick ju på stödet bara nån timme efter skadan så det borde förbättra mina chanser.

Lycka till!

Lyssna på sjukgymmnasten bara, testa inte för hårt utan godkännande. Räkna med att det tar ett halvår det här..

MVH

JohanC

• hollister

Medlem
    13 januari, 2008 vid 15:16

Jag tror definitivt att uppvärmning gör att kroppen är mer redo att klara en högre belastning. Inget mår ju bra av hastiga påfrestningar…….tänk bara om man inte hade koppling på bilen när man växlar….klart växellådan skulle rasa efter ett tag….

Vikten tror jag är ytterliggare en avgörand faktor…….väger man “förmycket” för sin kropp så går ju kroppen sönder….tänk att man sätter en bakaxel från en bil på en lastbil……..

🙂

• kapten-k

Medlem
    13 januari, 2008 vid 20:01

Tack för alla tips.
    Jag är inte så väldans fet, 87kg utspritt på 190cm, värmde upp gjorde jag, men jag “ville” för mycket i förhållandevis till hur tränad jag är.
    DVS att jag är nästan helt otränad.
    Vissa antibiotika kan visst öka risken för hälseneruptur.

• booman

Medlem
    13 januari, 2008 vid 21:07

Jag gjorde en op. för snart 3 år sen, spelade tennis. 40+ o ligger i samma “shape” som du, längd o vikt… Fick också välja, men då var det 2 mån gips och sen ortos. men jag valde operation med 2 v gips och sen var det nån månad med ortos… Jag tvekade inte i valet då, som många säger här, att op ger bättre resultat…
    Jag känner av senan fortfarande men inte så att det är några obehag och kört både vattenskidor (1 år efter) och kortvasan + lite jogging…
    Om det inte är försent så är min rekommendation att välja operation…

Vilket du än väljer får jag önska lycka till med allt…

Mvh

BooMan

PS. Har du lite data på brädorna du säljer…?

• feg

Medlem
    16 januari, 2008 vid 15:23

Fan va trist med hälsenan, lycka till framöver.

Trådar som dessa ger min hypokondri mer bränsle… Min dåliga rygg och taskiga knän gör att jag “känner efter” för mycket och just hälsenorna har lite favoritstatus.

Några snackar om bristningar och inflamationer i hälsenorna, hur märker man att det är så illa och inte “bara lite ont”? Jag har ofta “bara lite ont” i hälsenorna.

Att åldern (31år och 4,5 månader) tar ut sin rätt är ju ett faktum, förra vintern skulle jag till Maui men fick operera handen istället… väntar bara på vad som ska sabba årets planer. Kanske får jag vara hel? Det är bara 31 dagar kvar tills vi åker…

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hälsenan av! operation eller inte?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.