Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Hälsenan av! operation eller inte?
-
De jag känner (två på jobbet typ 45 år lite överviktiga+Badminton) kände absolut ingenting innan det bara small till. Så “lite ont” kanske bara är positivt 😉
Själv är jag också lite nojjig när det gäller just hälsenan, har lagt av med all innebandy, fotboll o racketsporter (fickpingis känns rätt ofarligt).
-
det här har jag aldrig riktigt greppat. läker hälsenan om den går helt av :O? låter logiskt för mig att man måste gå in och sy ihop den ?
-
@gammelsurfen_ 438894 wrote:
det här har jag aldrig riktigt greppat. läker hälsenan om den går helt av :O? låter logiskt för mig att man måste gå in och sy ihop den ?
Precis vad jag frågade mig oxå! Men tydligen ska den kunna läka ihop av sig själv om man fixerar foten i “utsträckt” läge. Men som sagt valde jag op. det kändes klart tryggare… och absolut inget jag ångar idag…
//BooMan
-
Hej! Hur gick det för dig?????? Själv sitter jag här med en nyss avsliten hälsena, precis när säsongen har börjat kicka igång… Verkligen skit. MEN det verkar ju finnas hopp om återhämtning. Kan jag räkna med att vara tillbaka på brädan i vår??? Tidigare??? (vågsurf).
-
Hej!
Min hälsen är helt läkt, men det tog 7månader innan jag kunde segla.
Min sena har läkt med ca 1,5cm förlängning vilket gör att jag inte har samma kraft i vaden som tidigare.
Kan du välja operation så hade jag nog gjort det idag. även om kanske inte min sena hade blivigt bättre.
Känns som behandling utan operation funkar bra om man kanske inte idrottar jätte mycket,
(budget alternativ)Se till att dom verkligen kollar så inget annat än hälsenan är paj, då jag har smärta på framsidan av foten, vilket de inte har lyckats lösa än.
Hur slet du av den?
-
Slet av den då jag dansade på ett bröllop, lol. Har dock haft ont efter en basketmatch för ca en månad sedan, tror det började med det. Är nu nyopererad, de sydde ihop hälsenan som var helt av. OK, 7 månader då alltså! Tack för ditt snabba svar. Kul att höra att du mår relativt bra nu!
-
Kapten K;437643 wrote:Skulle motienera lite idag på lunchen, efter 20min badmintonspel gick min vänstra hälsena rakt av. on gjorde det och jag var på akuten hela eftermiddagen.
Nu till frågan, har folk nån erfarenhet av detta här skall man välja att opereras eller inte?
Fick valet 8veckor i stödbandage +8månader rehabilitering.
eller
Operation+ 6veckor i stödbandage +8månader rehabilitering
Vilket skall jag ta???http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=843
Skulle gärna vilja segla nåt i sommar. eventuella speedtävlingar blir nog inte av!
Jag fattar ingenting!? Man ska operera sig så fort som möjligt, det där får man inte vänta med! Och vad är det för val du fått??
“Fick valet 8veckor i stödbandage +8månader rehabilitering”, måste ju operera för att få ner hälsenan på plats igen. hur tänkte dom här?? -
STICKAN!
När det gäller trasiga axlar, har jag mycket att berätta. Jag har opererat båda axlarna efter diverse surf och skidskador. Jag surade länge innan jag tog tag i det.(läskigt med sjukhus). Men jag ångrar inte detta en sekund. efter en tids svår oro för att bryta upp det igen (ett år) så har jag nu efter 10 år i stort sett glömt det hela. för mej gjorde det bara bra. Jag surfar mer nu än på många år. Lite sämre rörlighet i rotation upp. svårt att tex. ha en skivstång bakom nacken.
men nu handlade detta om hälsenor. dom har jag inga problem med, så om detta kan jag inget säga. jag kunde bara inte låta bli att kommentera om axelproblemet.//Putte.
-
Hej!
Jag opererade mig igår, har haft bra kontakt med sjukgymnast osv (känner privat). Det hände när jag spelade Volleyboll, siktar på Beachvolley från och med nu.
Tänkte om tips osv för snabbare och hållbarare hälsena? “Brolinstöveln” verkar ju vara helt rätt.
Efter 26 veckor enligt denna tidigare postad länk
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=843Ska senan vara i full kraft då? eller bara tillräckligt för att förmodligen hålla? Min läkare sa 12 månader för full hållbarhet?
Någon som vet om senan är mer hållbar än den andra efter ett år?
Är intresserad av att ha kontakt ang rehablitering, så skicka gärna ett PM om ni vill diskutera återkomsten till det roliga 🙂
-
Kapten K! Hur lång tid tog det innan du började köra bil och cykla? Har nu blivit av med min ortos och ska börja rehab denna vecka. Vet inte riktigt om jag vågar köra bil, har ju ingen vidare kraft i hälsenan och tänkte att den kanske går av om jag trycker till bromsen för hårt eller nåt. Samma grej med cykel vet inte om jag vågar cykla, kan ju vara risk att man slår upp hälsenan igen om man vinglar till och sätter ner foten kanske? Hur gjorde du? Börjar bli lite less på att inte kunna transportera mig…
-
Beachboy72;581706 wrote:Hej!
Jag opererade mig igår, har haft bra kontakt med sjukgymnast osv (känner privat). Det hände när jag spelade Volleyboll, siktar på Beachvolley från och med nu.
Tänkte om tips osv för snabbare och hållbarare hälsena? “Brolinstöveln” verkar ju vara helt rätt.
Efter 26 veckor enligt denna tidigare postad länk
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=843Ska senan vara i full kraft då? eller bara tillräckligt för att förmodligen hålla? Min läkare sa 12 månader för full hållbarhet?
Någon som vet om senan är mer hållbar än den andra efter ett år?
Är intresserad av att ha kontakt ang rehablitering, så skicka gärna ett PM om ni vill diskutera återkomsten till det roliga 🙂
Aj aj aj! Lider med dig. Var ju i din sits för ca 7 veckor sedan. Är jäkligt drygt de första 2 veckorna när man hoppar omkring på ett ben. Sedan blir det BETYDLIGT bättre eftersom du kommer att kunna gå. Rekommenderar verkligen att ta rörlig ortos även så kallad aircast som man kan ta av och lufta osv. Hur går det för dig?
-
Magnus E;586359 wrote:Kapten K! Hur lång tid tog det innan du började köra bil och cykla? Har nu blivit av med min ortos och ska börja rehab denna vecka. Vet inte riktigt om jag vågar köra bil, har ju ingen vidare kraft i hälsenan och tänkte att den kanske går av om jag trycker till bromsen för hårt eller nåt. Samma grej med cykel vet inte om jag vågar cykla, kan ju vara risk att man slår upp hälsenan igen om man vinglar till och sätter ner foten kanske? Hur gjorde du? Börjar bli lite less på att inte kunna transportera mig…
´Har ingen aning faktiskt, jag drog av vänster så jag körde bil med ortosen på. Bromsar du med hälen så blir det ju ingen belastning på hälsenan direkt.
Dumt att chansa ialla fall. Fråga din läkare!
Logga in för att svara.