Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Haltar mot kitekurs.

• Haltar mot kitekurs.

Publicerad av kokko på 13 maj, 2011 vid 00:12

Fick mig en kitekurs i födelsedagspresent och det verkar som att det är lasurf grabbarna som ska lära mig bemästra draken.. Har dock lite problem med ett knä sen en väldigt klantig snowboard vurpa i vintras så det dröjer nog en månad eller två innan jag kan gå loss med kiten.
    Men jag tänkte höra med er rutinerade grabbar och vackra damer vad man kan förvänta sig att slänga av efter en 6 timmars kurs ? Kan man ta någorlunda höjd och slänga av en 3a med lite wake/snowboard känsla i ryggraden eller ska man vara glad om man kan släpa sig efter den stora stygga draken igenom en vändning ? Vad kan jag förvänta mig ? Behöver någon som kan plocka ner mig på jorden, börjar drömma mig iväg i kvalitétsåkning första dagen men det lär ju inte hända ?

haha tack på förhand !

kokko svarade 13 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • ursuspolaris

Medlem
    13 maj, 2011 vid 01:07

Jag kan hälsa dig välkommen ner på jorden…. med ganska stor sannolikhet kommer det inte att hända. Nu är inte världens mest kintetiskt begåvade individ, men innan man får bra koll nog på samarbetet mellan Kite och bräda tar det ett tag, och innan du kan åka åt båda hållen och stanna uppe i vind tar det ännu längre…

• tobbekite

Medlem
    13 maj, 2011 vid 06:14

Kiten är ett helt nytt moment så även om du har brädvana från andra sporter ska du inte per automatik räkna med någon fantastisk progress. Givetvis finns det talanger som kan lära sig väldigt fort, precis som det finns hopplösa fall, men efter en 6-timmars kurs bör du som minst kunna launcha/landa på ett säkert sätt, behärska säkerhetssystemet och bodydrag. Har du talang kan du kanske ta höjd och vända. Antagligen hamnar du någonstans mitt emellan och lyckas åka några meter på brädan åt ena hållet.

Det viktigaste du ska få med dig från kursen är att du klarar att ge dig ut med kiten på egen hand på ett säkert sätt!

• viktor77

Gäst
    13 maj, 2011 vid 06:52

Kitesurfing har en väldigt brant inlärningskurva, så de första gångerna på vattnet lär det inte hända så mycket. Vet inte hur mycket tidigare brädvana hjälper. Själv tyckte jag just hanteringen brädan var det enkla i början, det är kombinationen kite och bräda som ställer till det. Det är många moment som ska klaffa och det tar tid att få koll på.

• kokko

Medlem
    13 maj, 2011 vid 06:54

okej, det låter rimligt grabbar tack för svaren 🙂

tobbekite: vet du om det finns någonstans man kan hyra kiteutrustning i hbg ? även om det finns någon förening/ett skönt gästvänligt gäng som kör i hbg under sommarmånaderna ? 🙂

• kokko

Medlem
    13 maj, 2011 vid 07:02

btw, så har jag funderat lite på en övningskite fram tills knät återhämtat sig..
    http://www.kitekraft.se/ozone-imp-iii-trainer-3-linor-bom.html

Är det tillräckligt mycket drag i den typen av övningskite för att man ska uppfatta hur en normalstor kite skulle svara och förflytta mig i vattnet eller krävs det mycket teori för att förstå vad kiten gör i olika vindförhållanden/vinklar/rörelser etc ?

• regfellow

Medlem
    13 maj, 2011 vid 07:17

Övningskite är inte rolig speciellt länge… om du tvunget skall ha en köp en begagnad… annars kommer snabbt få en uppfattning av kiten på kursen om du orkar vänta så länge =]

Vill inte förstöra dina fina bilder mer, men kite är ingen sommarsport i sverige! Det är höst/vår som gäller och några dagar på sommaren. Dock är de flesta som kör kite sköna snubbar och tanter, så det finns säker i HBG!

• kokko

Medlem
    13 maj, 2011 vid 07:24

Så du menar att man ska behöva frysa varenda gång man ska kitea i sverige ? 😀

• lancce

Medlem
    13 maj, 2011 vid 08:32
    kokko;655153 wrote:
    Så du menar att man ska behöva frysa varenda gång man ska kitea i sverige ? 😀

näää för tusan det blir många härliga kitedagar på sommaren också.

• thalassa

Medlem
    13 maj, 2011 vid 09:19

Det finns inget dåligt väder bara dåliga…. lycka till det är en del tragglande i början och man får vara nöjd med de små framstegen. Det spelar ingen roll hur grym snöbrädåkare man är för det är en del nya moment att få styr på!Gå kurs köp utrusning och ge dig ut vid varje tillfälle som ges….

Lycka till!

• oldkook

Medlem
    13 maj, 2011 vid 10:15

Jag kan bara hålla med ovanstående, efter en grundkurs trodde jag att jag skulle kunna flyga fram med vinden i håret 🙂
    Jag kommer från många års erfarenhet av skateboard, windsurfing, vågsurfing trodde det skulle var kaka att fixa, men den den dær draken ær en respektingivande best, som påminner om precis inget jag kontrollerat innan. På min sista kurs timme kom jag upp och kørde kanske 20 m. 🙂 visserligen på en ren vågbræda dvs vanlig surfbræda såkallat strapless på en av mina gamla surf brædor. Vet inte om det gjorde det svårare eller lættare.
    Har en dag extra bokad kvar før lite mer riktig øvning, men hoppas då att lyckats træna in lite mer drak kontroll så jag kan fokusera mer på kørandet æn balanserandet av draken.
    mina två øren,
    lycka till!

• kokko

Medlem
    13 maj, 2011 vid 10:39

Ni får det ju att låta som att det är en besvärlig flickvän jag ska försöka tygla 🙂
    Men det ska bli en rolig utmaning !!

• kokko

Medlem
    13 maj, 2011 vid 11:10

Liten fråga om haltandet, var in till vårdcentralen idag och dom konstaterade att jag hade uppsvullna leder och vätska i båda knäna och att jag skulle få träffa ortoped den 1/6 och förhoppningsvis få tömma dom på skiten då.. Någon som har erfarenheter av detta och har någon aning om hur lång rehabiliteringstiden kan vara från tömning till åkning ? 🙂

• mightyjochen

Medlem
    13 maj, 2011 vid 18:56

I mitt fall är de helt tvärt om. Som gammal skärmflygare känner jag att jag behärskar kiten ganska bra, men brädan är mitt stora problem.

• tobbekite

Medlem
    13 maj, 2011 vid 19:52
    kokko;655146 wrote:
    okej, det låter rimligt grabbar tack för svaren 🙂

tobbekite: vet du om det finns någonstans man kan hyra kiteutrustning i hbg ? även om det finns någon förening/ett skönt gästvänligt gäng som kör i hbg under sommarmånaderna ? 🙂

möjlighet att hyra utrustning finns inte vad jag vet. men finns väldigt mycket bra begagnat på köp & sälj här på surfzone så där kan du garanterat hitta något prisvärt att börja med. det räcker med en kite till att börja med, vilken storlek du ska ha beror främst på din vikt.

det börjar bli ett rätt stort gäng i Helsingborg så bara det blåser brukar det vara folk ute, var folk kör beror på vindriktning. kring Helsingborg kör de flesta på Fortuna/kitebeach om det är västliga vindar. håll utkik här på forumet, brukar dyka upp nån post i session eller konfen när det är surfväder i hbg.

• pjoter

Medlem
    15 maj, 2011 vid 09:25

Vi har utrustning som går att hyra om den inte används för kurs. Finns utanför landskrona. maila på info@kiteskola.se när det är dags. Dock rekommenderar jag att köpa utrustning rätt snabbt istället så du slipper hämta grejer å mecka när det blir väder. Men att hyra är inte så dumt om man inte är helt säker på om man vill satsa pengarna på det eller inte hittat nån bra utrustning än.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Haltar mot kitekurs.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.