Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing halvtopic – välja kabelbräda?

• pepa

Medlem
    19 mars, 2010 vid 17:11

5,7-6 cm (beroende på om man mäter i kanalerna eller inte) på 140. Har man ett par riktiga boots är mindre Custom än så är bara dumt imho. Och jag väger bara 70. Men visst, ett par mm skiljer det nog på lillebror i serien.

• a-holm

Medlem
    19 mars, 2010 vid 17:11
    Pepä;602371 wrote:
    Nä de nya funkar inte så bra. Cabrinhas har 6 cm rocker(!) vilket är sjukt mycket för en kitebräda men den är ändå för snabb för kabel/båt, iaf om man vet lite vad man gör. Som du säger är det i så fall förmodligen bättre att välja en wakebräda om man bara vill ha en för båda sporterna, men personligen tycker jag inte att det heller är optimalt. Har man inte kört en wakestyle kitebräda kommer en ren wakebräda kännas extremt seg bakom kite, istället för bara lite seg om man nu är van vid brädor med mer rocker. Men allt går med bra tryck! 🙂

Jag har kört SS recoil 08 (ca 6.5 cm rocker) och tycker den är grym efter båt men lite för seg, långsam och går djupt i vattnet på kabel och winch. Ska satsa på bräda med mindre rocker i år.

• pepa

Medlem
    19 mars, 2010 vid 17:13
    ä-holm;602376 wrote:
    Jag har kört SS recoil 08 (ca 6.5 cm rocker) och tycker den är grym efter båt men lite för seg, långsam och går djupt i vattnet på kabel och winch. Ska satsa på bräda med mindre rocker i år.

Men så är väl det också en wakebräda?

• a-holm

Medlem
    19 mars, 2010 vid 17:17

Hur stor skillnad i fart gör tre stegs rocker jämfört med Continuous.

• a-holm

Medlem
    19 mars, 2010 vid 17:19
    Pepä;602377 wrote:
    Men så är väl det också en wakebräda?

sant.
    Funkar inte att kita med. Tvungen att ha sjukt tryck för att ta höjd.

• a-holm

Medlem
    19 mars, 2010 vid 17:24

Årets ss wakebrädor har nästa ingen rocker alls enligt wakeworld!?! 2,7 cm kan det stämma?

http://www.wakeworld.com/products/index.php?l=product_detail&p=57694

• mikhogl

Medlem
    19 mars, 2010 vid 18:09

Jo! jag såg det där också, måste va tum? eller bara fel?

• nicolai

Medlem
    19 mars, 2010 vid 18:19

Generelt har en kite bräda mindre rocker än en wakebräda. Det gör den snabbare.
    Du borde ju ha koll på sånt Henning. Kite brädorna har också mjukare flex än wake. Därför vill man inte åka wake på en kite bräda. Dock skulle det funka på Kabel men det är inte optimalt.
    2,7 cm låter ganska lite på Slingshot brädan. Tror dom har skrivit fel att det är tum.
    Ja en continous är snabbare än 3-stage. Där är mer tryck i 3-stage men det kräver mer kontrol att få rätt pop. (nu snackar jag efter båt).

• sala

Medlem
    19 mars, 2010 vid 18:23
    ä-holm;602380 wrote:
    Årets ss wakebrädor har nästa ingen rocker alls enligt wakeworld!?! 2,7 cm kan det stämma?

http://www.wakeworld.com/products/index.php?l=product_detail&p=57694

kan inte stämma på de bananerna! Tum.
    Bra med träkärna för hunken, dyrt brädkonto med så många knäcka brädor!

• a-holm

Medlem
    19 mars, 2010 vid 19:27

Ser faktiskt ut som den har lite rocker i videon

• a-holm

Medlem
    19 mars, 2010 vid 19:29
    sala;602387 wrote:
    kan inte stämma på de bananerna! Tum.
    Bra med träkärna för hunken, dyrt brädkonto med så många knäcka brädor!

Word!….

• pjoter

Medlem
    20 mars, 2010 vid 09:59

super, precis en sån här tråd jag ville få fart på! 🙂
    Dock är jag inte så jättemkt klokare nu men fått bekräftat lite av det jag vet (och när det gäller kitebrädor har jag ganska grym koll på läget 🙂 ). Det jag totalt saknat innan är just vad som utmärker en kabelwake gentemot en båtwake, dom körs ju på två helt olika sätt (förutom med obstacles). Känns ju som kabel ligger klart närmare wakestyle med kite än båtwake då det bygger på pop. Däremot borde brädorna kunna renodlas mer i kabel då man slipper ta hänsyn till höjdtagning mm.

Det som jag tycker är lite märkligt är att wakebrädorna är såpass grymma på kabel, något dom egentligen inte alls är gjorda för, borde kunna utvecklas en klar bit.

För att stolpa ner det lite:
    Ska jag välja continous 3steg eller hybrid?
    Ska den har skarp kant hela vägen eller rundad i mitten?
    Mkt kanaler och inbyggda fenor eller rätt platt? (ser ut som vanliga wakebrädor har mer kanaler än kabelbrädorna?)
    Outline, inom kite ger fet tip/tail klart mer pop om man orkar trycka ner medans wakebrädorna är lite smalare.
    Flex, hårdare mellan bindningar, hård hela vägen eller lite småmjuk?

Nästa steg, boots, stenhårda med kontroll eller mjuka tweakvänliga?

• pepa

Medlem
    20 mars, 2010 vid 11:26

Continous för kabel, möjligen hybrid. Du som vill ha dina snowboardboots mjuka som converse vill nog ha mjuka wakebindningar också, smaken som baken liksom. Ju större bräda desto hårdare bindningar för bättre kontroll.

• a-holm

Medlem
    20 mars, 2010 vid 17:14

det är mycket upp till vad man själv gillar för bräda och bindningar.

jag har upptäckt att jag vill ha hårdare boots på wake än på snowboard.

För mig är flex på brädan mycket viktigt. Känns roligare att åka på en bräda som är livlig och ger energi tillbaka när man klämmer till den. Det märks mest på obstacles då jag vill ha snowboardkänslan.

Kanaler kan vara en bra ide när man kör utan fenor men det är på bekostnad av flexen.

Inbyggda fenor slits sönder mycket fort på kabeln.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing halvtopic – välja kabelbräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.