Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Händerna och kylan

• nachoman

Medlem
    1 oktober, 2009 vid 20:49

En annan grej! Det här med handskar funkar inte riktigt för min del. Har provat det mesta men fryser som fan när man stänger in händerna.
    Ofta upplever jag att det går bättre när jag tar av handskarna även då det är riktigt kallt i luften. Det gäller att hålla en vettig puls uppe och att inte ta för långa bogar så att händer och armar blir upprätta och alltför statiska.
    Provade häromdagen handskar med “open palm” och de var det bästa jag hittills provat.

• zucko

Medlem
    1 oktober, 2009 vid 20:59

vad sägs om att smörja in händerna ordentligt med tigerbalsam/ fylla handskarna med det innan man drar ut. Aldrig testat iof men låter som om det skulle funka och om det gör det så är det nog betydligt mycket hälsosammare än nitroglycerin eller “vitaminer” :P.

• stefanlindmark

Medlem
    2 oktober, 2009 vid 09:47
    Mx-Iggesund;580174 wrote:
    Som jag skrivit i tråden “hur ska man klara vinterna”, så tipsade jag om vitamin B3.
    Har skaffat sånna 500mg

Nyfiken: Var köpte du dem?
    Det är en rätt kraftig dos som motsvarar innehållet av niacin i 2.5 kg kycklingkött eller 40 st berikade Kellogg-bars.

• maglu

Medlem
    2 oktober, 2009 vid 10:58

Lite samma känsla som mr Nacho…ibland kallare med fingrarna i handske. Men att ha hela handleden och utsidan av handen skyddad gör jättemycket för värmen. Har därför uppklippta fingervantar (helt öppna i handflatan), där jag kan variera med antal fingrar, och har då oftast bara tumme och kanska lillfingrar i för att hålla handsken på plats. Skyddar vindavkylningen enormt.

Fryser också galet första kvarten. Måste ofta kliva upp och låta cirkulation och kroppsvärme få komma igång i fingrarna (verkar inte komma igång hållandes i bommen), ofta bara 5 minuter, men därefter kan jag hålla på i timmar utan att frysa.
    Ordentlig uppvärmning kan vara ett alternativ…men sällan så attraktivt när det blåser…

• mx-iggesund

Medlem
    2 oktober, 2009 vid 15:00
    stefanlindmark;580277 wrote:
    Nyfiken: Var köpte du dem?
    Det är en rätt kraftig dos som motsvarar innehållet av niacin i 2.5 kg kycklingkött eller 40 st berikade Kellogg-bars.

Jag köpte dom av en vän som jobbar med funktionsmedicin. http://www.medibalans.se
    Solary/Niacin 500Mg http://www.solary.com
    http://www.nutraceutical.com
    Dom kostar runt 150 för 100 tabletter.
    Jag tog två häromdan när jag kom hem och var lite frusen.

Man behandlar bl.a schizofreni med b3 och då med doser på upp till 18000 mg.
    När det gäller vitaminer och mineraler finns rek dagl intag, optimal dagsdos och terapeutisk dos.
    Rek dagl är för att inte få brister, men optimal dos är ofta några ggr högre.

Ursäkta att jag använder den här tråden. Där här är kanske lite från ämnet.

• carl-r

Medlem
    2 oktober, 2009 vid 15:15
    Mx-Iggesund;580364 wrote:
    Ursäkta att jag använder den här tråden. Där här är kanske lite från ämnet.

Nej, fan, be inte om ursäkt. Här i by-puben är ordet fritt. 😀

• nachoman

Medlem
    2 oktober, 2009 vid 18:32

Ordentlig uppvärmning som Maglu beskriver är oerhört viktigt. Visst, man ser ut som en fjant när man hoppar runt innan surfen men det hjälper. Höga knän, skuggboxning ger bra flås och värme.
    Var precis ute och handlade pizza och frös, lite skakig inför helgens Torötrippar.

• carl-r

Medlem
    4 oktober, 2009 vid 18:53

Nu har jag testat lite olika varianter under helgen och har lite resultat.
    På lördagen var jag ute i skärgården och simmade när vinden punkterade helt när vi kom ut i vattnet. Höll väl på och tragglade 1,5 timmar innan vi gav upp.
    Det som användes då var:
    * Smorde in fingrarna med tigerbalsam
    * Skaplig uppvärmning
    * Öppna NP-vantar
    Inga problem med fingrarna alls. Å andra sidan ingen direkt fartvind heller. Mest simmande. Gissar att vattnet var skitkallt.

Idag på söndagen var vi på bråviken och studsade fram å bröt av bommar.
    * Smorde in fingrarna med tigerbalsam
    * Hoppade över uppvärmningen eftersom det kom en by
    * Öppna NP-vantar
    * 7-8 grader i vattnet enl termometer
    Efter 2 vändor så frös jag om fingrarna nåt makalöst. Satte på mig mina dakine-vantar.
    Nu var det inga problem längre, men jag blev klart tröttare om händerna och underarmarna. På slutet var jag så trött i händerna att jag inte fixade att kroka i när jag hade fötterna i stropparna, så jag fick starta om och kroka i först innan jag lirkade i fötterna.
    Gick in igen och bytte till de öppna NP-vantarna igen och nu var det inget problem alls längre. Troligtvis pga att ångan var uppe.

Slutsatser:
    Uppvärmning
    – Skitbra. Funkar!
    Öppna handskar
    – Beroende av uppvärming, men funkar fint.
    – Jag kör med tummen och pekfinger i, och resten utanför
    Stängda handskar (DaKine CWM)
    – Varmt å skönt tills man tappar orken i händerna.
    Tigerbalsam
    – Inte en aning. 😀
    – Luktar gott.

Tack för alla tips!!

• zucko

Medlem
    4 oktober, 2009 vid 20:24

haha jag tror ändå på tigerbalsamen 😀

• stefanlindmark

Medlem
    4 oktober, 2009 vid 21:56
    zucko;580990 wrote:
    haha jag tror ändå på tigerbalsamen 😀

Ska det smetas på något som inte har en massa biverkningar och riskerar drar till sig nationella insatsstyrkan torde capsaicinpreparat vara det som gäller.

[ame=”http://sv.wikipedia.org/wiki/Capsaicin”]Capsaicin[/ame] är det brännande ämnet i chilipepparfrukten när det appliceras på huden utvidgas de ytliga blodkärlen lokalt (medicinnördar hittar fin artikel här).

Men om vi inte ska se vinterfrusna vindsurfare stå och gnugga in sina händer med chilifrukter lär det behöva hittas något bättre alternativ än Apotekets kräm som är receptbelagd.

• stefanlindmark

Medlem
    4 oktober, 2009 vid 22:25

OK, vem blir först att prova? Gnägg… :rolleyes:
    http://horze.se/product_info.php?products_id=25072&n=M1
    25072_M.jpg

• stefanlindmark

Medlem
    5 oktober, 2009 vid 18:23
    stefanlindmark;581041 wrote:
    OK, vem blir först att prova?

Liniment inköpt.
    (Undertecknad var solklart dagens finn-fem-fel i hästbutiken i Upplands-Väsby)
    Tog en pyttepyttedroppe på händernas ovansida.
    Väntade 20 minuter. Inget hände.
    Ähh… Spruttade ut som sololja och smorde in båda armarna.
    Väntade 5 minuter. Ähh igen… eller?
    Oops! Sedan brann det på duktigt på armarna i en dryg timme.
    Hmm…. Känns inte så mycket längre. Finns det kvar något?

Ja, allt fanns kvar

Men blev det varmt då? Jo, visst känns det varmt och enligt forskarna är ska då blodkärlen vidgas.

Ja, det är nu man vill ha den där termokameran. Dottern min tyckte att mina armar kändes varma. Tror dock inte att just den metoden håller för vetenskaplig granskning.

• carl-r

Medlem
    5 oktober, 2009 vid 20:35

Du får smörja in den ena och sen använda örontermometer kanske? 🙂
    Kul att du testar!

• nachoman

Medlem
    6 oktober, 2009 vid 11:52

Sådär ja! Och jag som kom med en massa tips om hur man ska behålla händerna varma under kalla dagar.

I söndags på Torö var det rätt så kallt. Dock lyste solen och vädret såg fint ut. Ivrig att sticka ut struntar jag i att värma upp händerna på ett bra sätt och de kändes kalla redan innan surfet.

Körde en stund, inte särskilt länge och tyckte att vinden droppade. Gick därefter upp och väl uppe på land kom en oerhört stark smärta i fingrarna. Kändes som att de skulle explodera. En liten stund senare blir de alldeles knallröda då blodet rusade tillbaka.
    Tänkte inte mer på det då men har nu bortdomnade fingertoppar på tummarna och pekfinger. Inser nu att jag frostskadat dem 🙁

Kan alltså gå betydligt fortare än man tror.

Så, tänk på avkylningseffekten och gå upp om händerna börjar bli vita och kalla.

• rasmus_w

Medlem
    6 oktober, 2009 vid 12:02

Grundtips: Försök komma på ett hyfsat enkelt och ofarligt sätt att kolla om du har känsel i delar som är lätta att råka förfrysa. Gäller det fingertoppar provar jag ibland att bita i dem men det är inte riskfritt om de har tappat känseln, det finns bättre sätt.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Händerna och kylan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.