Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Handla på kite-line.com?
-
pjoter;585297 wrote:Finns ju en anledning till att vi har dyra priser på kites i sverige, tull, moms osv. Det är inte hos handlarna vinsten ligger.
Om du kan spara 1k på en våtdräkt handlar det om lite mer än momsen. Sanningen ligger mer i att tysken köper fler våtdräkter, enbart kör ebaystore, eller handlar billiga partier på spotmarknad.
Men det där med SUPPORT YOUR LOCAL DEALER är ingen skämt. Om en lokal affär ska överleva måste man också handla där. Och lokala affärer är guld värt en lördag när Torö går av och vi behöver kitta upp oss på mer gummi, eller bara ett par fenor, ute hos Jens i Sollentuna. Att handla lokalt innebär ett mervärde som i alla fall jag är beredd att betala för.
Samtidigt så måste alla local dealer inse att Hamburg är ett dygn ifrån Sverige. När vi skull köpa Mystic var det så mycket jidder från Malmö att det blev Tyskland och en tusenlapp billigare istället. Och då var jag ändå beredd att betala mer bara för att få den snabbt, smidigt och lokalt…
Men även om jag förespråkar att man ska stödja lokalan affärer kollar jag priserna utomlands. Och ibland dyker det upp erbjudande som är sjukt bra. Köpte förra quivern på ebay Tyskland och eftersom eftersom ingen säljer de jag vill ha i Stockholm, har jag nu lagt en beställning från kite-line.com på tre stycken 09:or, eftersom det var en deal som västkusten inte kunde matcha, tyvärr. Gäller det 2010-modeller håller jag helt med Jens, skillnaden blir pinsamt liten inom hela Europa.
-
organismen;597166 wrote:för att slippa moms + tull ber du att de anger varans värde till ett belopp mindre än 500SEK. Då lägger sig inte tullen i och du slipper moms + tull. Du har däremot problem om din försändelse skulle hamna på avvägar då du enbart uppgett ett värde på 500SEK så får du inte ut mer på en eventuell försäkring.
Detta gäller enabart vid import från en privatperson.. Skickas det från en företagsadress (som det ju oftast gör från amerikanska FÖRETAG) skall det vara moms, tull och postavgift, samt moms på tullen och postavgiften.. Vidare är inte alla företag man beställer från beredda att skriva ner värdet på varorna och som nämnt ovan spelar det ingen roll om det inte kommer från en privatperson..
Logga in för att svara.