• Handskar ?

Publicerad av lasse kongo på 1 november, 2006 vid 10:05

Någon som har några rekommendationer på handskar ? Det var “ganska” kallt utan idag i snön…

billie svarade 17 år, 11 månader sedan 25 Medlemmar · 45 Svar
  • 45 Svar
  • calle

Medlem
    1 november, 2006 vid 11:06

Dakine cold winter mitt, är den ända jag provat som inte ger kramp.
    Gör en sökning ämnet har diskuterats åtskilliga gånger tidigare.
    Mvh Calle

• g_l

Medlem
    1 november, 2006 vid 12:15

DaKine Cold Water Mitts är helt suveräna! Händerna blir alldeles varma trots att vattnet kan vara “iskallt”. Knappast någon krampkänning heller pga tunnt skinn(?) i handflatan. Märkligt att svenska återförsöäljare inte tar hem handskarna i sitt sortiment med tanke på alla lovord här på konfen.

Det har ryktats om att de slutat tillverkas. De finns dock kvar på DaKines hemsida: http://www.dakine.com

De går att beställa hos http://www.windance.com ifall de har några på lager… (mycket snabb och bra service f.ö.) Handskarna kan nog komma till pass nu när det börjat bli lite kallare.

• jps

Medlem
    1 november, 2006 vid 12:43

Jag tycker att uppklippta Biltemahandskar (finns på Jula också) fungerar alldeles utmärkt. Enda kruxet är att handskarnas fingrar har en tendens att “hoppa ur” så att fingrarna blir helt bara och då blir det kaaallt…

• zoffe

Medlem
    1 november, 2006 vid 13:02

fins även np som liknar dakine dom fins sp.har bara provat dom öpnna men har stängda ochså.dom öpnna är bra,pallar rätt bra.

• fastforward

Medlem
    1 november, 2006 vid 16:49

Jag har Prolimits som ser väldigt lika ut. (På bilden syns det inte att det är förböjda fingrar)

shopimage_798.jpg

Jag hade bara testat dem ett par gånger innan i lördags och fått kramp direkt men nu körde jag i nästan 2 timmar. Visst blir det jobbigare men jag fick inte kramp iaf. Underarmarna blir mer utmattade dock så det är ett hett tips att stretcha ordentligt efteråt.

Det enda som jag skulle vilja ändra på är tyget i handflatan – det känns lite för tjockt, nästan lika tjockt som resten av handsken.

• argulander

Medlem
    1 november, 2006 vid 17:00
    G_L wrote:
    DaKine Cold Water Mitts är helt suveräna! Händerna blir alldeles varma trots att vattnet kan vara “iskallt”. Knappast någon krampkänning heller pga tunnt skinn(?) i handflatan. Märkligt att svenska återförsöäljare inte tar hem handskarna i sitt sortiment med tanke på alla lovord här på konfen.

Det har ryktats om att de slutat tillverkas. De finns dock kvar på DaKines hemsida: http://www.dakine.com

De går att beställa hos http://www.windance.com ifall de har några på lager… (mycket snabb och bra service f.ö.) Handskarna kan nog komma till pass nu när det börjat bli lite kallare.

Tyvärr är de slut i den användbara storleken L. Mailade till windance för ett par veckor sedan. Klas

• dude

Medlem
    1 november, 2006 vid 23:42

Men kom igen nu argulander – var inte så B 🙂

Du måste ha väldigt stora händer för att storlek L ska passa dig. Beställ hem Medium och XL, och varför inte några extra par och även storlekarna S och XS. Det finns alltid surfare man träffar ute på surfspotsen som vill ha ett par DaKinevantar för minst det du gett för dem. Det finns inga ursäkter här inte.

Själv har jag mitt lager av vantar för denna säsong och har dessutom sett till att få halva surfkretsen runtom kittad med dessa vantar så jag är ok. Se bara till att fixa så att det blir det för dig också nu!

För övrigt håller jag med övrig talare att det är kusligt värre att ingen svensk surfaffär tagit in dessa vantar som vem som helst ger vad som helst för att kunna surfa i dessa årstider. Det ger good will, mer köpkraft för att man kan surfa och vilja ha mer surfprylar, man får in folk till sin affär som kanske inte skulle komma dit annars. Vad är det med svenska surfaffärer??? Vet de ens om att detta forum finns?

• rasmus_w

Medlem
    2 november, 2006 vid 02:30

Att butikerna inte tar hem dem beror på att importören, Szamer sport & Fashion, inte är intresserade. Szamer säljer mer Dakine-ryggsäckar på en vecka än CWM på ett helt år så de skiter i det.

Och som återförsäljare gå förbi generalagenten är inte så smart…

• oscar

Medlem
    2 november, 2006 vid 07:06

Da Kine säljs av http://www.onwater.se

De tar hem de nya Cold water GLOVES. Har provat dem på (ej surfat) och de känns ok men är rätt stora. Jag har normalt L men de kändes väldigt stora.

• argulander

Medlem
    2 november, 2006 vid 13:41
    fastforward wrote:
    Jag har Prolimits som ser väldigt lika ut. (På bilden syns det inte att det är förböjda fingrar)

shopimage_798.jpg

Jag hade bara testat dem ett par gånger innan i lördags och fått kramp direkt men nu körde jag i nästan 2 timmar. Visst blir det jobbigare men jag fick inte kramp iaf. Underarmarna blir mer utmattade dock så det är ett hett tips att stretcha ordentligt efteråt.

Det enda som jag skulle vilja ändra på är tyget i handflatan – det känns lite för tjockt, nästan lika tjockt som resten av handsken.

Det är det som är det fina med Dakine CVM, det är ett mycket tunnt tyg inne i hansken, någon mm tjockt, liknar konstskinn el dyl. Såg ett par heltäckande tumhandskar på Skidsport som inte alls verkade lika bra, vad jag förstår så var det neopren inne i handsken också vilket jag inte tror fungerar lika bra. Klas

• rabbit

Medlem
    2 november, 2006 vid 14:26

Dakine cwm fanns att beställa ifrån http://www.isthmussailboards.com, i alla storlekar, så sent som förra veckan.

-fred, vind och snö.

/r

• jkm75

Medlem
    2 november, 2006 vid 14:54

OK, om de nu finns att köpa så kommer genast frågan om storlek….
    Jag har strl.9 i vanliga handskar – Är det M eller L i Dakine strl???:confused2:

Härligt med kommentarer som att ngn tycker strl L är stora…. Det beror helt på hur stora händer man har…..:crazy:

Och Isthmus-stället har bara M och S kvar.

• argulander

Medlem
    2 november, 2006 vid 17:54
    JKM75 wrote:
    OK, om de nu finns att köpa så kommer genast frågan om storlek….
    Jag har strl.9 i vanliga handskar – Är det M eller L i Dakine strl???:confused2:

Härligt med kommentarer som att ngn tycker strl L är stora…. Det beror helt på hur stora händer man har…..:crazy:

Handstorleken brukar oftast vara någorlunda relaterad till kroppslängden, jag är 184 cm och tycker att L är precis lagom när det gäller Dakine CVM. Klas

• xhib

Medlem
    2 november, 2006 vid 19:31

Jag har också storlek 9 i andra handskar och mina CWM i L passar bra.

• rabbit

Medlem
    2 november, 2006 vid 20:08
    JKM75 wrote:

Hehe… då hade jag tur och fick de sista 2 paren strl L.
    Anlände idag, beställda för en vecka sedan, pris inkl frakt och tull: 590skr för 2 par. Isthmus hade tom varit snälla och försökt skicka det som “gift” för att det inte skulle fastna i tull och bli momsat men det stannade av där ändå.
    Poängen var att dom var snabba, snälla och rediga att göra med och tog inte emot beställning på något dom inte hade inne.

Ruskigt positivt med tanke på mitt tidigare försök att gynna svenska återförsäljare, man vill ju gärna det, och beställt motsvarande handskar från prolimit genom onwater.se.

Hos onwater fick jag vänta i 6 veckor eftersom det var beställningsvara, trots att det fanns i deras webshop.
    Samtidigt som snön kom så anlände äntligen, fel handskar!

När jag påpekade detta så fick jag inte ens en ursäkt utan bara en påminnelse om att dom handskarna var beställningsvaror och, visst kunde han ta hem dom, men då fick jag vänta…

Var det inte det jag just gjort? Catch 22 någon?

Så det var sista gången jag handlade hos Onwater. Synd för jag tycker om deras märken men när dom uppträder på det viset så…

Strl L verkar motsvara 8,9ish i skidvantar.

-fred, vind och snö.
    /r

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.