Senaste nytt › Forums › Handskar vantar mm?
-
Om man ser till kroppens funktion så kan man resonera sig fram till detta.. Kroppen ser till att de vitala organen i första hand har rätt temp, vilket gör att om kroppen blir nedkyld så minskar blodutflödet i armar och ben och då också händer och fötter.. Med andra ord de får ingen värme från kroppen och blir därför j-ligt kalla.. som gammal fjällget så har man blitt inpräntad med att om du fryser om fötter eller händer så sätt på dig en extra tröja..
Slutsats: se till att kroppen och huvudet, om ni annser att det är ett vitalt organ, har det varmt och skönt för då fryser ni inte lika lätt om händer och fötter…
-
lite skillnad att gå runt i skogen med skogsmulle mot att ligga och skalpa som en valross i kallt vatten!
Kör vintertid med prolimits vinterdräkt + väst med huva. fryser inte ett smack någonstans på kroppen förutom händerna; som i sina handskar med öppna handflator är lika utsatta som ett får utan päls i Sibirien mitt i vintern.
Har sett många som kört med diskhandskar på vintern och de säger att de aldrig skulle ge sig ut utan dem. Så man får väl krypa till korset i år.
Om man var i fjällen och lullade runt där utan handskar vintertid så skulle jag hellre ta på med ett par ordentliga tumvantar än att ta på mig en tröja till, jag tror det skulle hjälpa mer.
/”no offence”
-
Det finns nog viss sanning i det ändå. Tog på mig en blöt iskall våtdräkt förra veckan (det var +7 eller nåt ute). Frös som en tok om händerna första vändorna, trots handskar. Men efter ett par vändor då kroppen fått upp lite temp av mycket ansträngande vattenstartförsök osv, kunde jag plocka av handskarna o köra hela kvällen utan. Så visst påverkar det hur mycket man fryser om händerna, hur kall/varm man är i övriga kroppen.
Fryser man om kroppen, kommer man frysa om händerna oavsett… -
antar att om du tog på dig en blöt våtdräkt när det var +7 så var det inte bar om händerna du frös som en tok…
Visst, om du är kall i resten av kroppen så kommer du inte att bli varm om händerna hur varma handskar du än har (jfr. surfa naken mitt i vintern med jättehandskarna Allan, visst kommer du att frysa om händerna trots vadderingen kring nävarna). Det finns dessutom andra delar av kroppen som du kommer att få plocka fram i dagsljuset med en pincett om du försöker dig på ett sådant stunt.
Min poäng var att analogin inte håller, kroppen stänger ner cirkulationen till extremiteterna bara om det finns risk för att de inre organen annars tar skada (dvs. ordentligt nerkyld och då ska man givetvis inte försöka surfa vidare). Om man har gott om energi kvar kommer istället blodet att pumpas ut till de okyddade händerna för att försöka hålla liv i dem och då är det bara varmare handskar som gäller. Att detta i sin tur kan leda till snabbare värmeförlust och risk för nedkylning är en konsekvens av att kroppen vill hålla alla delar fungerande så att man kan ta sig till en skyddad plats (och tro mig, reptilhjärnan inom oss anser inte att havet vintertid i 12m/s och vågor är en skyddad plats, hur mycket man än önskar att den skulle känna sig hemmastadd där).
/en som hade dukat under av värmeslag om han skulle ta på våtdräkt nummer 2 istället för att skydda händerna ordentligt.
-
Prova med att köra med typ Craft-underställ under våtdräkten. Det värmer minst lika mycket som 1 extra mm i tjocklek på våtdräkten gör.
-
Funkar det alltså? Att ha kläder under våtdräkten?
En annan berättelse: Jag jobbade utomhus för massa år sen i -20 grader (lagade telefonkablar). Gick hur bra som helst barhänt, om man var varm om kroppen, och jobbade på ordentligt och rörde på händerna hela tiden. Detta är dock ett problem med surfingen, att man låser fast händerna och dessutom spärrar blodflödet när man håller hårt i samma läge hela tiden (samma problem med att cykla på vintern).
Sen håller jag ju självklart med om att man blir varmare med handskar än utanEn annan fundering jag fick häromdan när jag var ute och gled i svag vind, så jag blev aldrig blöt. Då kändes det som det blåste rakt igenom våtdräkten, mer än annars när den är blöt.
Min fundering är om det skulle blivit varmare om jag med avsikt blött ner den? -
Sen har ju avkylnings effekten en stor betydelse också.
Det står en del om det i “Surfblaskan”. http://www.surfblaskan.com/features/misc/m0.htmlJohan
Logga in för att svara.