Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Handskar/vantar!

• Handskar/vantar!

Publicerad av ducks på 14 augusti, 2005 vid 10:20

Hej hopp!

Ska införskaffa mig ett par vantar/handskar så man kan surfa även på senhösten och vintern. Trött på denna sommar, har bara blivit 4 surftillfällen, så nu jäklar ska jag surfa året runt…

Vad för handskar/vantar ska man ha? Öppen eller stängd? Blir det inte apjobbigt med stängd vante? Kan man ha öppen vante på vintern? Ska man ha handske istället?

Finns det någon med lite erfarenhet av senhöst samt vintersegling så skriv ett meddelande nu…

wavesurfer77 svarade 19 år, 2 månader sedan 17 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • ola_p

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 10:40

har ett par öppna prolimit fingerhandskar, klart trevligare än öppna tumvantar. Tycker dessutom dom är varmare än tumvantarna som det ligger massa kallt vatten kvar i varje gång man badat.
    Ska skaffa mig ett par nrs kajakhandskar till vintern, lär vara bra enligt dom som har såna.

• judo-freddan

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 13:08

Höst går det ju ok med en öppen handske men snackar vi vinter så behöver man stängda. Då finns det bara en handske som funkar tycker jag. Da Kine Cold Water Mitts. De är förkrökta och ytan vid handflatan är tunn (men slitstark) så man slipper krampen som man får av de handskar vars neopren bygger för mycket i handflatan. De finns på http://www.windance.com och i norge på nån shop som jag inte minns namnet på.

• _frippe_

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 14:06

Jag köpte Neil Prydes stängda tumvante i våras. Jag har inte fått testa den “på riktigt” ännu, men den är ordentligt förböjd och den känns riktigt bra när jag testat den på land. Eftersom den är så förböjd känns det åtminstone som att den inte kommer ge kramp så snabbt.
    http://www.neilprydewaterwear.com/en/2005/product/product_list.php?ID=508

• styret

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 14:28

har vanliga diskhandskar och furfar så länge det är öppet vatten. nemas problemas. billigt och bra.

• stewen

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 15:18

4 ord
    Dakine cold water mitts

Slår allt jag provat i handskväg
    Varma och sköna och väldigt bra grepp på bommen

http://www.windance.com/default.asp?windance~shownewitem~DK_CWM

• Knatte

Gäst
    14 augusti, 2005 vid 16:00

Finns det ingen firma i Sverige, som skulle ta in dessa handskar till hösten??
    Känns ju overkill att behöva handla från USA blush.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 17:17

Tråkiga nyheter:

Da kine har slutat tillverka Cold Water Mitts.
    För liten efterfrågan! frown.gif

• judo-freddan

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 18:22

Finns en firma i Norge som jag köpte ett par av för en vecka sedan. Sök på någon del av handskarnas namn så borde firmanamnet poppa upp. Om windance har några kvar i lager så kan jag berätta att frakten inte var ett dugg dyr. Tror jag pröjsade 350 spänn totalt. (Jag köpte norgehandskarna för att mina gamla blev stulna.)

• el_duderino

Medlem
    14 augusti, 2005 vid 20:22

Kan intyga om att DaKine Cold Water Mitt är det bästa som finns, har provat miljoner andra handskar å inga är i närheten!!!!

Ingen tendens till krampkänsla i underarmarna och dom håller värmen bra även i januari!

Håller iofs bara en säsong vad jag erfarit så det är dags att beställa ett par nya nu!

• tont

Medlem
    20 augusti, 2005 vid 12:51

Ska beställa CWM från windance om de har kvar men jag tänkte höra vilken storlek man ska ha, är det ngn som sett tabeller eller mätt själv på handlängd eller så, vore mkt trevligt att inte dra hem fel storlek

• lars_e

Medlem
    20 augusti, 2005 vid 19:02

Jag beställde från Windance i tisdags och då hade de CWM (iallafall medium) hemma. 9.95$ i frakt skulle de ha till sverige.

• Knatte

Gäst
    20 augusti, 2005 vid 19:37

Beställde också förra veckan från Windance och det var lite oklart med leverranserna ooo.gif
    Då hon som sköter packningen/avsändningen tydligen hade gått på semester.
    Svaret jag fick från Windance var: Att hon hade skickat många Dakine handskar förra veckan, men de just nu inte kunde svara på om mina handskar ingick i denna batchen smile.gif

De hade dragit 308 kr, från mitt Visa i alla fall grin.gif

• militaren

Medlem
    20 augusti, 2005 vid 21:05

Ni får inte glömma Biltema som har allt och lite till wink.gif. Har inte testat handskarna själv men de ser riktigt lovande ut och jag tänker köpa mig ett par till sen hösten.

här är lite info om handskarna från biltemas hemsida:
    “Fiskehandskar
    Av 90 % Neopren samt 10 % Jersey Nylon. Tre av fingrarna försedda med slitfinger (yttersta delen av tumme, pek- och långfinger kan böjas tillbaka och låsas med kardborre.) Kardborrspänne vid handleden.”

handskarna kostar endast 99kr, bifogar också en bild.

kredit till David som först la märke till dem.

• brutus

Medlem
    20 augusti, 2005 vid 22:08

fick fet-kramp av dom där biltemagrejorna förra vintern så jag skaffade ett par NP öppna vantar, var inte testat dom så mycket, men de ligger o väntar på hösten…
    känns bra crazy.gif men va fan vet ja… tongue.gif

fast va det inte några som klippt hål i sina biltema handskar (handflatan) o tyckte dom var kalas?? Va det inte Rambo?

• jester

Medlem
    20 augusti, 2005 vid 22:51

Jodå. Biltema-vantarna funkar kanon. Men då neoprenet är ganska tjock, så *måste* man klippa upp handflatan! Tänk oxå på att inte dra åt kardborrebanden ovanför handleden, för då kommer krampen. Varm och billig lösning!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Handskar/vantar!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.